Trebuie sa ai multa rabdare pentru a-ti cauta un job in paginile de anunturi ale ziarelor. Si asta pentru ca majoritatea anunturilor de angajare sunt prost redactate, contin cerinte absurde si produc confuzie: fie reprezinta o insiruire alambicata de cuvinte obscure, fie se limiteaza la expresii de genul ""cautam personal"".

In urma cu 15 ani, in librariile si pe tarabele romanesti apareau primele brosuri destinate celor care doreau sa-si caute un nou loc de munca. Putine dintre sfaturile care umpleau aceste brosuri aveau ca tinta educarea candidatilor in privinta citirii unui anunt de angajare. O data cu dezvoltarea pietei romanesti de resurse umane, literatura de specialitate a devenit din ce in ce mai stufoasa, iar anunturile de angajare umplu tot mai multe pagini de ziare. Din pacate, putini angajatori stiu cum sa redacteze un anunt de angajare, iar confuziile create sunt pe masura in randul candidatilor. Un anunt de angajare bine redactat trebuie sa contina cateva elemente esentiale. Primul element al unui anunt de angajare este titlul jobului pentru care se cauta un candidat, apoi ar trebui sa urmeze o scurta prezentare a companiei. Urmeaza cerintele si responsabilitatile pe care trebuie sa le aiba ocupantul postului. Ultimul element al anuntului se refera la oferta.
FORMULE. De cele mai multe ori, candidatul trebuie sa citeasca printre randuri, pentru a-si da seama ce doreste angajatorul cu adevarat. In primul rand, candidatii sunt pusi in fata unei probleme majore: jargonul folosit de angajator este greu de decodificat si contine formule stereotipe, lipsite de continut. Din pacate, multe anunturi de angajare sunt redactate prin simpla copiere si adaptare a celor deja publicate. Asa ca, exceptand cerintele specifice fiecarui post in parte, cele mai multe anunturi contin la categoria cerinte, cuvinte ca: ""persoana motivata, dinamica, comunicativa, cu spirit de echipa"", cuvinte care isi pierd substanta din cauza ca apar in toate anunturile. De altfel, de spiritul de echipa si de calitatile de comunicare trebuie sa dea dovada oricare angajat, pentru ca munca intr-o companie inseamna munca de echipa si comunicare.
CANDIDATUL IDEAL. Specialistii spun ca nu exista un candidat ideal, in ciuda anunturilor de angajare care contin aceasta expresie. Problema lipsei de personal calificat determina companiile sa publice anunturi de angajare ce contin cerinte mult peste responsabilitatile posturilor respective, doar pentru a putea cobori stacheta ulterior. Inainte de toate, anunturile de angajare trebuie citite printre randuri. Asa ca pentru un job care incepe cu ""candidatul ideal"" se accepta, de cele mai multe ori, calificari si experienta sub cele prezentate la capitolul ""cerinte"". In cazul in care detaliile din anunt nu sunt prea clare sau sunt insuficiente, este bine sa faceti cateva investigatii in legatura cu firma la care vreti sa faceti aplicarea. Un anunt care ocupa o jumatate sau un sfert de pagina de ziar nu reprezinta intotdeauna o garantie a seriozitatii ofertei, dar este un indiciu al puterii financiare a companiei. Chiar daca este privita de multi ca un element formal, lipsit de importanta practica, scrisoarea de intentie trebuie atasata CV-ului atunci cand in anunt se specifica acest lucru.
La polul opus anuntului ideal de angajare (cel care contine elementele enumerate mai sus) se situeaza anunturile de genul: ""Angajam personal"" (fara a se da nici un alt indiciu cu privire la natura muncii care trebuie efectuate) sau in care se specifica ca beneficiu angajarea ""cu carte de munca"", adica o obligatie elementara a ori-carui angajator.