La Vama Giurgiu, de mai bine de trei ani, se perpetueaza un sistem mafiot de jecmanire a cetatenilor romani si straini, care intra sau ies din tara prin acest punct de frontiera. Metoda de furt programat a cetatenilor a fost nascocita de Consiliul Local si Primaria Giurgiu, dupa ce fostul premier Adrian Nastase, fostul secretar de stat al MAI, chestorul Toma Zaharia, si fostul ministru al Finantelor Mihai Tanasescu au emis Ordonanta de Guvern nr. 86 din 2002 privind infiintarea ghiseului unic la punctele de frontiera ale Romaniei. Potrivit Ordonantei, ghiseul unic, administrat in fiecare frontiera de catre birourile vamale din subordinea Ministerului Finantelor, este instrumentul unic de colectare a taxelor care se percep la trecerea frontierei, de la taxa de drum (rovigneta) si pana la taxa de dezinfectie. De aceasta ordonanta de guvern au profitat intr-o maniera incalificabila Consiliul Local Giurgiu si Primaria Giurgiu, care intr-un dispret total fata de cetatean au gandit ca daca vor impune taxe locale grase, are cine sa le stranga automat pentru ei, intrucat vama va avea obligatia sa le incaseze de la cetateni, iar apoi sa le vireze sumele in cont. Asa s-au instituit rapid doua taxe hotesti: taxa de tranzit in valoare de 43,9 RON si taxa de ecologie si salubrizare in valoare de 45 RON, taxe care, conform ordonantei de guvern au intrat in obligatia vamii de a le incasa cu de-a sila. Ambele taxe au scandalizat mii de romani si straini, pe de o parte prin cuantumul lor exagerat de mare, nemaintalnit in nici o tara, iar pe de alta parte prin destinatia lor vadit mincinoasa. In sensul ca, daca treci prin Giurgiu, pe la frontiera, soseaua e vai de mama ei, plina de gropi, neluminata, fara indicatoare de directie, iar gunoaiele sunt vizibile pretutindeni pe campurile din jur. Fara sa gresim putem spune ca aici se gasesc cele mai infecte duty-free-uri din Europa - niste magazii de tabla ruginita, cu un aspect degradant. Nimic nu doveste ca in zona s-ar fi investit vreun ban din fabuloasele taxe percepute de circa trei ani. In ceea ce priveste "taxa de tranzit", aceasta poate fi lesne catalogata drept ilegala, intrucat toti posesorii de autovehicule romani sunt platitori de taxe de drum - platitori ai cunoscutelor rovignete - prin urmare, prin faptul ca circula pe un drum national pentru care au platit deja taxa de drum, de ce mai sunt taxati inca o data cu o suma aproape egala cu taxa platita pe un an pentru toate drumurile nationale (contravaloarea rovignetei)!? De asemenea, taxa de ecologie si salubrizare este o alta facatura, cata vreme unui locuitor al orasului Giurgiu nu i se ia intr-un an, pentru ridicarea gunoiului, cat se percepe unui autoturism pentru simplul fapt ca trece pe drumul spre vama. Ce mizerie poate produce un autoturism, care circula pe un drum national?
Alte biruri
Celor doua taxe aberante de mai sus li se mai adauga alte doua: taxa de pod (trecerea pe "Podul Prieteniei") in valoare de 21,2 RON, instituita de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania SA si taxa de dezinfectie in valoare de 6,5 RON instituita de DSVSA Giurgiu. Iata cum, datorita unor mentalitati tipic balcanice, intrarea si iesirea din Romania, prin punctul de frontiera Giurgiu, a devenit o rusine nationala, mai ales pentru cetatenii straini, care ne percep ca pe un stat de hoti si care, pe langa cele patru taxe mai sus enumerate, sunt obligati sa mai achite si contravaloarea rovignetei. Taxele enumerate mai sus sunt valabile doar pentru autoturisme. Pentru microbuze, autocare si TIR-uri ele cresc pana la de patru ori. Spre comparatie, in statele din Uniunea Europeana nu se percep nici un fel de taxe la frontiera. Vecinii nostri bulgari, au si ei taxe impuse, dar incomparabil mai de bun-simt: doi euro taxa de dezinfectie si patru euro taxa de drum (vigneta) pentru un autoturism.
Cine n-are bani nu trece
Reporterii ZIUA au trecut prin "malaxorul" de la Vama Giurgiu si au incercat sa se opuna platirii taxelor catre Consiliul Local Giurgiu, pe motiv ca daca un organ ales al administratiei locale are de impus taxe cuiva, sa le perceapa el insusi, nu un organ al statului, platit de contribuabili. Opozitia noastra a avut la baza si lipsa din documentele de plata emise de Biroul Vamal Giurgiu a oricaror mentiuni referitoare la actele normative prin care s-au impus respectivele taxe, respectiv numarul si data hotararilor de consiliu local etc. Imediat, politistii de frontiera s-au imbatosat si ne-au interzis accesul mai departe. La intrebarea daca au vreun ordin expres, vreo lege sau un regulament prin care sa fie abilitati sa interzica cuiva sa treaca frontiera daca nu plateste, politistii s-au balbait si, dupa un moment de gandire, ne-au pasat pe mana vamesilor, pe motiv ca ei au obligatia perceperii taxelor. La vamesi alt circ. Nici unul din ei nu a putut indica o lege care sa interzica cuiva care nu are bani sau nu vrea sa plateasca, libera circulatie. Ni s-a invocat politicos ca toata lumea plateste, ca e adevarat ca exista nenumarate plangeri contra celor de la CL Gurgiu, dar ca trebuie sa platim, in caz contrar riscand - au pretins vamesii - sa fim amendati contraventional de politistii de frontiera pentru tulburarea ordinii publice. Bariera a fost coborata si, in pofida insistentelor noastre, nici politistii de frontiera si nici vamesii nu au putut indica vreun act normativ care sa-i indreptateasca sa retina in vama o persoana care nu plateste sau nu poate plati. Nu a fost chip sa trecem frontiera pana nu s-au platit toate taxele.
Vama sustine ca sistemul este antieuropean
Interpelati, oficialii de la Autoritatea Nationala a Vamilor (ANV) ne-au declarat ieri ca vamesii nu se ocupa de traficul de frontiera si "nu au competente de blocare" a acestuia. Ni s-a precizat ca taxele sunt percepute de birourile vamale, prin ghiseul unic, in baza OG 86/2002, si ca Vama nu percepe comision pentru colectarea si virarea acestor taxe catre CL Giurgiu si Primaria Giurgiu. Oficialii ANV au adaugat ca aceasta sarcina instituita prin OG 86/2002 este resimtita ca o "povara" prin cheltuielile facute cu personalul aferent si ca institutia priveste acest sistem ca pe unul "anti-european din perspectiva integrarii europene".
Politia de Frontiera da vina pe lege
Inspectoratul General al Politiei de Frontiera (IGPF) sustine ca "functionarul Politiei de Frontiera, in calitate de sef de punct, este obligat sa dispuna masurile ce se impun pentru asigurarea respectarii legalitatii la trecerea frontierei", cu precizarea ca in atributiile de control intra si plata taxelor aferente trecerii frontierei, plata care ar reprezenta "una din obligatiile participantului la traficul transfrontalier". IGPF ne-a comunicat, de asemenea, ca in medie, lunar, prin PCTF Giurgiu tranziteaza aproximativ 30.000 de romani si 25.000 de cetateni straini.