Romania are un profil de tara perfect negativ situat undeva la intersectia dintre vampirul Dracula, tiranul Ceausescu, inspaimantatoarea Securitate, hoarde de copii orfani, afectati de SIDA, peste toate acestea domnind atot-stapanitoarea coruptie. Aproape nu exista un articol publicat in presa straina care sa nu faca trimitere la cel putin unul din elementele de mai sus - fie ca are sau nu are legatura cu subiectul articolului respectiv. Remodelarea imaginii unei tari este un proces indelungat si costisitor - iar guvernele post-decembriste ale Romaniei au avut tentative repetate de a actiona in aceasta directie. Insa lipsa de coordonare si abandonarea permanenta a proiectelor incepute au reusit sa arunce in derizoriu sau in ancheta penala toate aceste incercari.
Cheltuieli inutile
Romania cheltuie inutil sume exorbitante incercand sa-si refaca imaginea la nivel continental - fara a avea nici cel mai mic succes. In decursul ultimilor 16 ani au fost cheltuite aproximativ 20 de milioane de dolari in proiecte separate, promovate de diverse ministere care nu si-au atins in nici un fel tinta. Germania cheltuie 23 milioane euro intr-un proiect inchegat, demarat anul trecut si care urmeaza sa mai dureze inca opt ani de zile. Cele cateva initiative de "coordonare" a imaginii Romaniei au esuat lamentabil pana in acest moment.
Agentia pentru Strategii Guvernamentale a anuntat in mai 2005 declansarea unei campanii pentru promovarea unui "brand" national al Romaniei. Pana in prezent, "rebranduirea" Romaniei s-a rezumat la o pagina de Internet www.brandingromania.ro care nu este altceva decat o colectie de articole publicate in presa romaneasca referitoare la imaginea tarii noastre. Iar cel mai "proaspat" astfel de articol dateaza din luna iulie. Incet-incet, interesul pentru imaginea Romaniei se stinge. La Agentia pentru Strategii Guvernamentale nu pot fi obtinute detalii suplimentare privind noua imagine a Romaniei - nimeni nu stie nimic. Desi printre prioritatile ASG sta si "brandul" de tara, pe pagina electronica a institutiei nu poate fi regasit interesul acordat subiectului. O actiune similara lansata de PSD in 2004, "Romania mereu surprinzatoare", a mancat 260 de miliarde de lei si s-a soldat cu un esec rasunator. Cei care au intrat in contact cu aceasta campanie au ramas nelamuriti in ce priveste sensul in care poate fi Romania surprinzatoare: negativ sau pozitiv?
Campanie ca la Berlin
Germania si-a declansat in 2005 campania de imagine sub sloganul "Germania - tara ideilor". Tintele campaniei sunt: comunicarea unei imagini pozitive a Germaniei pe termen lung la nivel intern si international. Berlinul s-a folosit perfect de ocazia organizarii turneului final al campionatului mondial de fotbal - atentia intregii prese internationale fiind atrasa catre Germania in perioada acestei veri. Initiatorii acestei campanii au fost Guvernul federal de la Berlin si Federatia Industriei Germane - aflandu-se sub patronajul presedintelui german Horst Kohler. Campania se constituie intr-un parteneriat public privat: Guvernul federal asigura 10 milioane de euro din bugetul campaniei, iar partenerii privati asigura 13 milioane de euro.
Traseul ideilor
Cea mai vizibila parte a campaniei de imagine din Berlin este "Traseul ideilor" - un ansamblu de sase sculpturi gigantice amplasate in puncte turistice cheie ale capitalei germane. Inalte de pana la 12 metri sculpturile amintite reprezinta inventii germane semnificative.
Prima dintre ele - legata in mod direct de campionatul mondial de fotbal - reprezinta o pereche de ghete de fotbal, amintind de finala din 1954 cand Germania a castigat in fata Ungariei cu 3-2. Atunci, jucatorii germani si-au schimbat crampoanele dupa ce a inceput sa ploua reusind sa stabileasca un avantaj fizic asupra ungurilor care condusesera pana atunci cu 2-0. Contributia Germaniei in domeniul medicinei este subliniata de o imensa tableta de aspirina, plasata in Piata Friedrich Ebert, in imediata apropiere a Parlamentului. Cea de-a treia sculptura "Automobilul" a fost instalata langa Coloana Victoriei din Berlin dupa care a fost mutata la aeroportul din München.
Grass peste Marx
In Piata Bebel din Berlin a fost instalata o sculptura reprezentand 17 carti suprapuse - reprezentand inventarea tipografiei cu litere mobile de catre Gutenberg. Pe cotorul fiecarui volum sunt inscrise numele celor mai cunoscuti autori germani: Goethe, Brecht, Mann, Fontane, Hesse, Schiller, Boll, Fratii Grimm, Marx, Hegel, Kant, Luther, Heine, Arendt, Grass. Inalta de 12 metri si cantarind 35 de tone, sculptura este amplasata in imediata apropiere a pietei in care studentii nazisti au ars in 1933 tone de carti ale autorilor evrei.
"Traseul ideilor" continua cu "Capodoperele muzicii" - o sculptura amplasata in piata Gendarmenmarkt, formata din sase note muzicale, reprezentand contributiile germane in domeniul muzicii. Ultima sculptura a acestui traseu este reprezentata de "Teoria relativitatii" o reprezentare lunga de 12 metri si inalta de 4 metri a formulei relativitatii a lui Einstein E=mc patrat.
Profilul confuz al Romaniei
Problema alegerii unui brand de tara este una foarte complicata. De exemplu, Spania si-a ales ca brand de tara sloganul "Totul sub soare" (Everything under the sun). Este vorba de o alegere fericita, sloganul acesta nelegand Spania de un regim politic anume sau de o persoana. In plus, poate fi folosit in foarte multe domenii, incepand de la turism si pana la sectorul financiar-bancar, cu semnificatia de transparenta.
Slovenia propune o gura de oxigen: "Slovenia invigorates you" (Slovenia te invigoreaza); Noua Zeelanda: "100% Pure New Zeland" (Noua Zeelanda 100% naturala). La randul sau, Tony Blair a avut initiativa rebranduirii Marii Britanii, insa campania desfasurata sub sloganul "Cool Britania" a esuat lamentabil. Nici macar englezii nu s-au regasit in postura de "cool".
Romania promoveaza in prezent o imagine incoerenta. Delta Dunarii, Dracula, Muntii Carpati, manastirile din Oltenia si Moldova, Litoralul Marii Negre, cetatile transilvane, toate se amesteca pana la disparitie in ochii strainilor, in functie de ce purtator de mesaj intalnesc.
Principalul defect al tuturor campaniilor de imagine nationala din Romania a fost acela al lipsei de coordonare. Mai mult pe principiul "sa moara capra vecinului" initiativele de coordonare timide au fost sparte - de fiecare data opozitia politica acuza puterea, iar proiectul incremeneste in fasa.
In Romania, pana acum, tentativele de implicare in campaniile privind imaginea tarii au ajuns sau au fost cat pe ce sa ajunga cazuri penale. Ministerul Turismului a cheltuit in 2004 aproximativ 260 de miliarde de lei pentru promovarea Romaniei. Cel mai important program, "Romania mereu surprinzatoare", a fost acuzat ca ar fi inspirat din campaniile Turciei si Indiei. In loc sa ofere o imagine coerenta a tarii, sloganul era exact imaginea inconsecventa a Romaniei: surprinzatoare in bine sau in rau? Albumul "Eterna si fascinanta Romanie" a ajuns intre copertile unui dosar penal. Programul "Fabricat in Romania" a dat faliment, fara sa fi scapat insa de suspiciuni privind destinatia fondurilor.