La conferinta de presa organizata ieri, Constantin Ticu Dumitrescu a dezvaluit ca serviciile secrete nu au desecretizat si trimis la CNSAS pana acum decat dosarele parlamentarilor. Pe multi confrati dezvaluirea distinsului membru al Colegiului i-a lu
La conferinta de presa organizata ieri, Constantin Ticu Dumitrescu a dezvaluit ca serviciile secrete nu au desecretizat si trimis la CNSAS pana acum decat dosarele parlamentarilor. Pe multi confrati dezvaluirea distinsului membru al Colegiului i-a luat prin surprindere. Pe noi nu ne-a luat. Pentru ca de mai mult timp nu ostenim a atrage atentia, atat in scris, cat si oral, la emisiunea Sinteza zilei de la Antena 3, asupra unei anomalii trecute cu vederea de presa noastra libera si independenta, dar cazuta catastrofal din punctul de vedere al profesionalismului elementar. La 24 iulie 2006, CSAT dadea publicitatii urmatoarea Hotarare prin care SRI, SIE, Ministerul Justitiei, Ministerul Apararii Nationale si Ministerul Administratiei si Internele trebuiau sa declasifice, in regim de urgenta, si sa trimita la CNSAS toate dosarele persoanelor care ocupa functii sau demnitati prevazute la articolul 2, literele a, b, c, d, e si s din Legea nr. 187/ 1999. O decizie CSAT e litera de lege pentru institutiile respective. Era de asteptat ca SRI, SIE, Ministerul Justitiei, MApN si MAI sa treaca de indata la treaba. Potrivit Deciziei CSAT, operatiunea trebuia incheiata pana la 30 august 2006. Dar nu numai atat. Opinia publica din Romania trebuia tinuta la curent cu stadiul indeplinirii acestei misiuni impuse de CSAT. S-a intamplat asa ceva? Nici vorba. Despre cum decurge operatiunea am aflat doar de la SRI. Directorul interimar, Florian Coldea, a acordat ziarului Romania libera de la 15 august 2006 un interviu semnificativ intitulat Deconspirare in doua saptamani. Un interviu insa confuz, care mai mult incetoseaza operatiunea decat o limpezeste. Cat despre celelalte institutii, acestea fie ca s-au multumit cu afirmatii vagi, aiuritoare (SIE, MApN), fie au tacut in chip ciudat (Ministerul Justitiei, MAI). Vine ziua de 30 august. Vine si trece, bine mersi. De la nici una dintre institutiile responsabile nu ni se comunica oficial ce s-a intamplat cu desecretizarea. Am aflat de la CNSAS - nu insa dintr-un document oficial, ci din asa-zisele surse - ca s-a primit un numar de dosare desecretizate. Nu stim insa daca sunt doar dosarele parlamentarilor, stipulate de litera b, celelalte dosare, ale membrilor Guvernului, consilierilor prezidentiali, ale altor demnitari si functionari din Romania de azi urmand sa fie desecretizate de acum incolo. Nu stim nici care dintre institutiile responsabile a trimis aceste dosare. Nu stim nici daca toate cele cinci institutii au terminat la 30 august 2006 desecretizarea dosarelor aflate in arhivele lor la categoria Siguranta nationala. Azi, 8 septembrie, la noua zile de la expirarea termenului stipulat de decizia CSAT de la 24 iulie 2006, eforturile noastre de a afla felul in care SRI, SIE, MApN, Ministerul Justitiei si MAI au indeplinit sarcina trasata de CSAT s-au dovedit zadarnice. Mult mai grav, nici institutia care a trasat aceasta sarcina - CSAT - n-a dat si nu da nici un semn ca s-ar preocupa de felul in care i s-a indeplinit decizia. Marti spre miercuri noapte, profitand de interventia telefonica a lui Traian Basescu la Sinteza zilei, m-am chinuit sa-i smulg presedintelui minime informatii despre operatiunea desecretizarii. In chip mai mult decat ciudat pentru un politician care face mare caz de transparenta, Traian Basescu a scaldat-o. Argumentul domniei sale ca misiunea sa s-a incheiat o data cu adoptarea Deciziei CSAT nu rezista. Presedintele tarii e si presedintele CSAT. In aceasta calitate, Traian Basescu era obligat sa se intereseze de felul in care se transpune in practica Decizia CSAT. Multora secretomania pastrata de cele cinci institutii asupra procesului de desecretizare si trimitere a dosarelor la CNSAS li se va parea doar expresia lipsei de transparenta tipice Romaniei de azi. Dupa opinia noastra, exista si o alta cauza. Lipsa de transparenta e trucul prin care Dosariada s-a putut transforma intr-o stridenta diversiune. In absenta informatiilor oficiale, cele cinci institutii, alaturi de CNSAS si de Presedintie, se dedau la manipularea presei prin invocarea asa-ziselor surse. Angajate in batalia pentru tiraj si rating, ziarele si televiziunile inghit pe nemestecate informatiile date pe sest de marii papusari. Situatie care explica intr-un fel gravele efecte ale Dosariadei: generalizarea suspiciunii, nesiguranta politicienilor, transformarea audierii la CNSAS in linsaj mediatic. Celor care ne batem pentru a sparge secretomania care inconjoara desecretizarea li s-a adaugat ieri Constantin Ticu Dumitrescu. Va avea vreun ecou interventia domniei sale?
Avem serioase motive sa credem ca nu.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.