Departamentul Externe al ziarului ZIUA si Asociatia Civic Media au sustinut, de la preluarea puterii de catre Traian Basescu, necesitatea redefinirii politici externe a Romaniei, in special pe spatiul rasaritean, pe considerente nationale. Prin conferinte publice, la care a fost prezent presedintele Romaniei sau reprezentanti ai diplomatiei si institutiilor de aparare si securitate ale Romaniei, prin analize pertinente si chiar prin volume publicate pe aceasta tema, am avertizat in repetate randuri asupra esecului spre care tind sa alunece institutiile statului in ce priveste zona extinsa a Marii Negre si, in mod special, Moldova, Ucraina si Rusia. O reactie infantila a unuia dintre forurile criticate a dus pana la incercarea eliminarii civile a ziaristilor ZIUA. Astazi, atitudinea regimului comunist de la Chisinau fata de statul roman de dincoace de Prut dovedeste, din nou, impotenta politica si diplomatica semnalata, in van, in ultimele 18 luni. Introducerea Manualului de anti-istorie in scolile din Basarabia, in ciuda unor declaratii ale presedintelui Traian Basescu, demonstreaza ca Vladimir Voronin isi permite sa sfideze nemarginit puterea NATO de la Bucuresti. Care va fi oare reactia statului roman? (D.E.)
Inventia "Istoria integrata a Moldovei"
Elevii din stanga Prutului nu vor mai invata in cursul acestui an scolar Istoria romanilor ci "Istoria integrata a Moldovei". Inventia stalinista a republicii moldovenesti din 1924 a avut la baza separarea totala de poporul roman - din punct de vedere lingvistic si istoric. Guvernarea comunista de la Chisinau a promovat insistent excluderea din programa scolara a cursului de istoria romanilor si impunerea unui nou curs - alcatuit in totalitate pe baza mai vechilor idei sovietice: romanii si moldovenii sunt doua popoare separate, cu istorii si limbi separate, iar unificarea Basarabiei cu Romania reprezinta o "ocupatie fascista". Ocupatie care de altfel a fost serbata cu mare fast de curand de presedintele Vladimir Voronin care a investit doua milioane de dolari in construirea unui monument al soldatului sovietic la Chisinau.
Autorii noului manual pretind ca au realizat o sinteza moderna a istoriei moldovenilor si a istoriei universale in contextul aspiratiilor europene ale Republicii Moldova, relateaza postul de radio Deutsche Welle. Profesorii de istorie de la Chisinau sunt insa de alta parere. In manualele pentru clasa a V-a si a VI-a exista un capitol referitor la formarea popoarelor europene care pur si simplu ignora existenta basarabenilor.
Vicepresedintele Asociatiei Istoricilor din Republica Moldova, Ion Negreni, a declarat pentru Deutsche Welle ca prin introducerea cursului de Istorie integrata, autoritatile comuniste denigreaza si se distanteaza de ideea integrarii europene. In plus, aceasta inseamna, potrivit lui Negreni, ideologizarea invatamantului prin prisma doctrinei marxist-leniniste. "Revenirea acestor modele de educatie sovietica in invatamantul din Republica Moldova este un indice ca declaratiile de integrare europeana ale conducatorilor statului sunt departe de actiunile lor concrete care se intreprind in domeniul invatamantului, deoarece cursul acesta de Istorie a romanilor pe care l-am avut noi pe parcursul a 15 ani paralel cu istoria universala ne facea o deschidere spre Europa, ne facea o deschidere spre valorile democratice pe care le-au imbratisat si le cultiva popoarele europene. Abandonarea cursurilor acestora si revenirea la un curs de Istorie integrata ne aduce pe noi cu vreo cinci decenii in urma. Aceasta este exact la perioada postbelica, cand s-a inceput introducerea ideologiei sovietice in invatamant. Principiul integrat de predare este absolutizat si folosit in niste scopuri mascat politice", a declarat Ion Negreni pentru Deutsche Welle.
Profesorii de istorie se opun noului manual
Reuniti la sfarsitul saptamanii trecute la Chisinau, mai multi istorici din Republica Moldova si Romania au discutat despre noua situatie creata prin introducerea in scoli a manualului de istorie integrata, elaborat de istorici apropiati actualei puteri, informeaza BBC.
"Sigur ca istoria noastra a fost framantata, iar istoria Moldovei de dincolo si dincoace de Prut a fost, asa cum stiti, plina de multe intamplari. Am fost cand impreuna, cand despartiti, dar tot timpul am fost si suntem romani si din acest punct de vedere trebuie sa privim istoria acestui pamant", a declarat miercuri la Chisinau presedintele, Academiei Romane, Ionel Haiduc. Istorie care a devenit unul dintre cele mai controversate subiecte in discutiile dintre actuala putere si o mare parte a comunitatii istoricilor. Conflictul a fost provocat de decizia Ministerului Educatiei de a exclude din invatamant cursul de istorie a romanilor si de a-l inlocui cu unul de istorie ingerata care sa contina atat istoria nationala, cat si cea universala.
Intentii comuniste mascate
Presedintele Asociatiei Istoricilor din Republica Moldova, Anatol Petrencu, spune ca sub acest pretext, de fapt, se ascunde intentia autoritatilor comuniste de a falsifica adevarata istorie a romanilor basarabeni. Uneori, spune Anatol Petrencu, se ajunge chiar la niste situatii absurde. "Manualul de clasa a sasea. O sa iasa la 1 septembrie, cum spun ei. Este o tema acolo: formarea popoarelor europene. Este vorba de evul mediu timpuriu. In mod foarte straniu nu apare formarea poporului roman. Inteleg ca nu apare formarea poporului roman pentru ca nu le place cuvantul roman. Atunci sa puna "formarea poporului moldovenesc". Dar nici moldoveni nu sunt. In manualul de clasa a sasea nu se gasesc nici romani, nici moldoveni, nimeni. Si-atunci intrebarea mea este: ce istorie predam noi in scoli?", a declarat la BBC Anatol Petrencu.
In plus, afirma Anatol Petrencu, cursul de istorie integrata a fost introdus abuziv, prin ordinul direct al ministrului Educatiei, Victor Tvircun, fara ca macar sa existe programe scolare.
Pe de alta parte, istoricul Alexandru Burian, unul dintre cei care sustin predarea istoriei in scoli intr-un curs integrat, spune ca in spatele acuzatiilor de mistificare a istoriei s-ar afla interese personale. "Posibil ca aici este si o ciocnire de interese. Sunt interese legate de edituri, sunt interese legate de onorariile pe care le primesc autorii s.a. Eu banuiesc ca si acest element este destul de important si nu trebuie sa-l scapam din vedere si sa ne fixam doar asupra problemelor care sunt tratate ca elemente politice, nationale, iubire de neam etc. Este si interesul personal", a declarat la BBC Alexandru Burian.
Scurta istorie de 15 ani a Republicii Moldova arata insa ca incercarile autoritatilor de a substitui cursurile legate de istoria romanilor si limba romana s-au ciocnit de fiecare data de rezistenta studentilor, elevilor, parintilor, a societatii civile in general, dar si a unor partide politice.
Joaca de-a europenii
Oficialii comunisti de la Chisinau au incercat in permanenta sa prezinte noul curs de "istorie integrata" ca fiind o optiune europeana de cumulare a istoriei locale cu cea continentala. Pe de alta parte, deputatul PPCD Ion Varta a mentionat ca modul in care s-a procedat, refuzul de a accepta ca la lucrarile seminariilor de analiza a cursului de istorie integrata sa participe si reprezentantii opiniei majoritatii covarsitoare a istoricilor din Moldova denota faptul ca exista un dictat si ca se promoveaza doar opinia oficiala.
Referindu-se la seminarul de analiza a istoriei integrate din Republica Moldova organizat in luna iulie, Ion Varta a spus ca este unul din multitudinea de seminare pe care METS le-a organizat pana in prezent, incepand cu anul 2003, activitati (despre care opinia publica nu este pusa la curent) la care participa "oameni foarte bine selectati". La seminar au participat expertii europeni, seful delegatiei Consiliului Europei fiind de origine rusa, si evaluatorii interni, precum si autorii manualelor si profesorii care experimenteaza acest curs. "I-am vazut pentru prima data pe majoritatea a participantilor la acest seminar, carora pana in prezent li s-a pastrat cu mare strictete anonimatul - nu sunt cei mai reprezentativi, cei care reprezinta cu adevarat stiinta istorica si pedagogica din Republica Moldova, sunt niste oameni selectati dupa niste principii mai mult de ordin conjunctural decat stiintific, academic", a declarat Ion Varta.
Deputatul a participat la lucrarile grupului de lucru moderat de sefa delegatiei CE, Tatiana Minkina-Milko, manager de program, de la Directia predarea istoriei a Consiliului Europei. "Nu am mai fost recenzat si intrerupt de cei care au moderat sedinta, in a doua jumatate a zilei a fost un elementar bun-simt din partea moderatorilor. In cadrul discutiilor private cu dna Tatiana Minkina-Milko, am mentionat ca, din pacate, s-a produs un derapaj grav la capitolul continuturile acestor manuale, care sunt doldora de falsuri si interpretari in spiritul istoriografiei staliniste, ceea ce poate deranja foarte mult opinia publica, specialistii, profesorii din scoli, cadrele didactice - lucru care ne ingrijoreaza foarte mult. Am incercat sa-i explic ca si expertii se fac, intr-un fel, responsabili de implementarea unor asemenea manuale, prin recomandarile pe care le fac. Ei nu-i pot obliga pe guvernantii de la Chisinau, dar pot sa le recomande ca si continuturile manualelor sa respecte adevarul istoric", a spus Ion Varta. Totodata, Varta si-a exprimat speranta ca pe viitor cei care diriguiesc aceasta activitate vor lua aminte si la opinia celorlalti istorici, care trebuie sa fie luata in consideratie, nu ignorata cu desavarsire.
"Din pacate, toate abordarile caracteristice istoriografiei sovietice de tip stalinist, din perioada anilor '40-'50, cu referire la istoria noastra, sunt prezente in aceste manuale si asta le confera un caracter monstruos si odios. Cu asemenea manuale nu suntem nici europeni, nici moderni. E un regres, o revenire cu 40 de ani inapoi, dar si o blasfemie fata de memoria sutelor de mii de victime ale regimului stalinist. Acum sunt reanimate aceste ineptii si promovate in calitate de adevar in ultima instanta, in paginile unor manuale in baza carora vor fi educate generatii intregi", a declarat Ion Varta. Istoricul Ion Varta a mentionat ca manualele pentru clasele a IX-a si a XII-a, pe care le-a citit si le-a recenzat, sunt extrem de grave - derapajul este grav si este unul dezonorant pentru societatea noastra. "Daca se promoveaza astfel de manuale, nu stiu cu cine semanam noi, la inceput de mileniu III", a mai spus deputatul crestin-democrat.