INFORMATIE DE ULTIMA ORA
Militienii soselelor democrate
Noul Cod Rutier pe care Guvernul sovaie sa-l puna in vigoare intareste excesiv puterea politistului in detrimentul drepturilor omului si al legilor in vigoare * Pe b
INFORMATIE DE ULTIMA ORA
Militienii soselelor democrate
Noul Cod Rutier pe care Guvernul sovaie sa-l puna in vigoare intareste excesiv puterea politistului in detrimentul drepturilor omului si al legilor in vigoare * Pe baza multora dintre viitoarele reglementari, agentii de circulatie vor putea reveni la puterea pe care au avut-o in epoca de aur
Intrarea in vigoare a Noului Cod Rutier a fost amanata pana la inceputul lunii decembrie. Chiar Ministerul Administratiei si Internelor considera ca exista inca unele lacune in textele acestui cod. Si nu putine. "Spaima" soferilor si pietonilor trebuia sa devina aplicabila incepand cu data de 21 septembrie. Motivele invocate pentru respectiva amanare privesc unele imbunatatiri ce trebuiesc aduse in cazul accidentelor usoare si o mai buna popularizare a noii legi. Anuntat ca un "produs" inspirat din legislatia similara a Uniunii Europene, noul Cod rutier incalca atat legile in vigoare, dar si pe cele universale care garanteaza drepturile fundamentale ale omului. Anumite paragrafe dau puteri excesive politistilor. Oricum, pana in prezent sunt de notorietate abuzurile savarsite chiar de cei care au datoria de a supraveghea buna desfasurare a traficului rutier. Si daca tot se spune ca reglementarile sunt inspirate din cele aplicate in UE, ministerul de resort ar trebui sa ne informeze in ce tara a Uniunii o simpla amenda (contraventie), depaseste valoarea a doua salarii medii pe economie. In cele ce urmeaza vom prezenta aberatiile legislative la care romanii vor fi supusi dupa intrarea in vigoare a Codul rutier.
Se intoarce spaga
Conform Art. 88ind1. - (1) Pe langa sanctiunile contraventionale, politistul rutier dispune, in cazurile prevazute in prezenta ordonanta de urgenta, si una dintre urmatoarele masuri tehnico-administrative. La punctual 4 - "Forma si continutul procesului-verbal de constatare a contraventiei se stabilesc prin regulament". Nu se poate vorbi de nici un regulament atata timp cat exista legislatie in vigoare care reglementeaza deja sanctiunile si procesele verbale. Este vorba de Ordonanta 2/2001. O incalcare a normelor in vigoare este aliniatul 6 unde se prevede ca "pentru amenzile contraventionale in valoare de pana la 20 de puncte amenda (n.r.-7 milioane lei vechi) contravenientul poate achita pe loc agentului constatator jumatate din minimul amenzii prevazute de lege". Acest aliniat contravine flagrant legii, intrucat agentul constatator nu are voie sa incaseze bani de la contravenient. Cel putin asa se procedeaza in tarile UE. Contraventia, asa cum prevede Ordonanta 2 se achita la unitatile CEC stabilite, sau la centrele de taxe ale autoritatilor locale de pe raza domiciliului platitorului. Prin asa-zisa noua reglementare, este practic liberalizata spaga catre agentul de circulatie.
Procesele verbale sfideaza legile
"In cazul prevazut la alin. (6), agentul constatator elibereaza contravenientului chitanta reprezentand contravaloarea amenzii, in care se mentioneaza data, numele si prenumele contravenientului, fapta savarsita, actul normativ care stabileste si sanctioneaza contraventia, numele, prenumele si semnatura agentului constatator, nemaifiind necesara incheierea procesului-verbal de constatare a contraventiei daca nu se dispune si o sanctiune contraventionala complementara". Si acest aliniat contravine Ordonantei 2/2001, care reglementeaza clar regimul contraventiilor. Fapta trebuie foarte bine explicata, la fel si incadrarea acesteia. Mai mult, chitanta trebuie sa contina numele, prenumele, data si locul nasterii, numele parintilor, domiciliul, seria si numarul de buletin, emitentul si codul numeric personal. In cazul de fata, Codul rutier lasa la libera interpretare a politistului daca dispune sau nu o sanctiune contraventionala complementara. Un alt rost de spaga. Mai ales ca potrivit legii, o amenda completata fara toate datele de mai sus este invalidata pe loc de instanta. Nu aceasi practica se aplica in cazul persoanelor juridice, unde sunt trecute datele firmei posesoare a autovehiculului. Adica, Codul rutier are doua unitati de masura, pentru acceasi fapta: una e daca esti persoana fizica, alta daca esti persoana juridica. Aliniatul 8 prevede ca: "Amenzile privind circulatia pe drumurile publice se fac venit integral la bugetele locale. Amenzile cuvenite bugetelor locale se achita la Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. sau la casieriile autoritatilor administratiei publice locale ori ale altor institutii publice abilitate sa administreze veniturile bugetelor locale, indiferent de localitatea pe a carei raza functioneaza acestea, de cetatenia, domiciliul sau de resedinta contravenientului ori de locul savarsirii contraventiei, precum si la ghiseul unic din punctele de trecere a frontierei de stat a Romaniei. O copie de pe chitanta se preda de catre contravenient agentului constatator sau se trimite prin posta organului din care acesta face parte, in termenul prevazut de lege". Este o contradictie flagranta. Cum poate, de exemplu, un politist care intocmeste la Baia Mare un proces verbal si incaseaza amenda de la un sofer bucurestean, care locuieste sa zicem in sectorul 5 sa trimita cele 7 milioane primite, la autoritatile locale de pe raza de domiciliu a contravenientului, in cazul in speta la sectorul 5. Nu este mai simplu ca amenda sa fie platita la CEC sau la administratia publica? Conform aliniatului 9 "Prevederile prezentei ordonante de urgenta referitoare la contraventii se completeaza cu cele ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, daca prin prezenta ordonanta de urgenta nu se dispune altfel." Din moment ce regimul juridic al contraventiilor este clar si explicit reglementat, cum se poate justifica chitanta pe care o scrie politistul fara incheierea unui proces verbal si fara suficiente date despre contravenient?
Starea tehnica, inca un motiv de spaga
La articolul 10, aliniatul 2 se prevede: "Constatarea defectiunilor tehnice ale vehiculelor se face de catre politia rutiera, iar verificarea starii tehnice a vehiculelor aflate in trafic pe drumurile publice se face de catre politia rutiera, impreuna cu institutiile abilitate de lege". Nu stim de cand politistii au printre atributiile lor constatarea defectiunilor tehnice atata timp cat, de cele mai multe ori, nu sunt in stare sa isi duca la bun sfarsit nici atributele privind legalitatea si respectarea prevederilor legale. Alineatul 1 al art. 104 prevede: "Imobilizarea unui vehicul se dispune de catre politistul rutier in cazul savarsirii de catre conducatorul acestuia a uneia dintre urmatoarele fapte: conducerea unui vehicul a carui stare tehnica pune in pericol grav siguranta circulatiei, deterioreaza drumul public sau afecteaza mediul". Atata timp cat un autoturism are Inspectia Tehnica Periodica (ITP), politistul trebuie sa actioneze asupra cauzelor, nu a afectului. Adica asupra celor care au acordat ITP unui autovehicul cu probleme. Imobilizarea masinii nu se poate face decat in urma unei sentinte judecatoresti sau a unui ordin scris al procurorului. In continuare, se specifica - "conducerea unui vehicul despre care exista date sau indicii ca face obiectul unei fapte de natura penala". Este vorba de un nou abuz al politiei, care pe baza unor simple indicii iti poate confisca masina. Pe care o poti ridica dupa ceva timp, alergatura, producerea de dovezi, avocati etc. Si... indiciile nu s-au confirmat. In cel mai fericit caz, te alegi cu niste scuze. Practic daca politistului nu ii place fata ta, te da jos din masina si o imobilizeaza, intrucat are ceva indiicii ca face obiectul unei cercetari. Alt motiv de tergiversari, spagi si umilire a cetateanului.
Ingradirea liberului acces la Justitie
Primul paragraf al Art. 105 specifica ca: "Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiilor se poate depune plangere, in termen de 15 zile de la comunicare, la serviciul politiei rutiere in a carui raza de competenta a fost constatata fapta". In mod normal, aceast demers se face la judecatoria pe raza careia isi are domiciliul contravenientul. Politia nu a ajuns inca instanta de judecata! "Plangerea impreuna cu dosarul cauzei se trimit in termen instantei de judecata pe raza careia a fost savarsita fapta" . In cazul in care un bucurestean a savarsit o contraventie in alta localitate, acesta trebuie sa se deplaseze la judecatoria din zona, acest fapt ducand la descurajarea celor care doresc sa conteste procesele verbale. In art. 105ind2, alineatul 1 se precizeaza ca "procesul-verbal neatacat in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia ori, dupa caz, a ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a respins plangerea constituie titlu executoriu, fara vreo alta formalitate". Politia nu are nici un interes sa inainteze contestatiile care aduc atingere abuzurilor savarsite de propriii oameni, organelor competente, in termenul prevazut de lege, astfel incat pot exista cazuri in care sa se depaseasca cele 15 zile permise demersului, fapt care duce la respingerea contestatiei de catre instanta.
O noutate este introducerea punctelor de penalizare
In afara de puterile fara margini, care acum le sunt acordate politistilor de la circulatie, noutatea ar fi introducerea punctelor de penalizare - minimum 2, maximum 6 - pentru anumite contraventii, fiind o sanctiune suplimentara, pe langa amenda sau avertisment. Are ca efect faptul ca un sofer care a adunat 15 astfel de puncte va avea suspendat permisul pentru o perioada de o luna. Noua lege impune, in cazul persoanelor gasite la volan in stare de ebrietate (concentratie de alcool 0,80 mg/l), o pedeapsa cu inchisoarea de pana la 5 ani. In cazul sanctiunii suplimentare, adica a punctelor, exista alte inadvertente. Astfel, pentru infractiunile de circulatie detectate pe film, cel care a fost sanctionat nu are cunostinta despre adaugarea punctelor. In cele mai multe cazuri, contravenientul afla, dupa luni de zile de la Administratia Financiara, ca a fost sanctionat, termenul de contestatie fiind depasit. Mai mult, se poate intampla ca soferul sa aiba deja puncte de penalizare, la care daca se adauga si cele noi, permisul i se suspenda. Practic, acesta, fara sa stie si sa aiba vreo vina, conduce pe drumurile publice un autovehicul avand permisul suspendat. Ceea ce constituie infractiune, care se sanctioneaza cu inchisoarea.
Numerele spun totul
Articolul 24, alin. 3, face diferenta intre "smecheri" si "fraieri". Textul de regulament arata ca posesorii de numere de inmatriculare care nu sunt pe placul autoritatilor vor fi chemati sa le schimbe. Concret, combinatiile "care pot conduce la asocierea cu denumirea unor autoritati publice" nu vor mai fi date oricui. Prin aceasta reglementare sunt contrazise declaratiile Ministrului de Interne, Vasile Blaga, care declara, cu putin timp in urma, ca in fata legii toti vor avea acelasi regim. Atunci cum ramane cu "smecherii" care au numere de SEN, DEP sau alte initiale cu talc. Daca toti soferii vor fi opriti la fel, asa cum se acrediteaza ideea, ce mai conteaza cine este posesorul numarului cu CIA, de exemplu? Intre declaratiile frumoase ale ministrului de Interne si realitatea din pixul politistului constatam ca este cale lunga.
Cod brambura, amanari repetate
Amanarea cu inca doua luni pentru intrarea in vigoare a noului cod rutier vine dupa ce Ministerul Administratiei si Internelor a propus Guvernului cateva modificari. De suprafata. Cea mai importanta dintre ele este propunerea introducerii procedurii de constatare amiabila in cazul tamponarilor usoare. Daca se va aproba, soferii nu vor mai fi obligati sa se prezinte la politie, daca accidentul nu s-a soldat cu victime. Conducatorii auto au posibilitatea sa se inteleaga in ce priveste despagubirile si responsabilitatea producerii accidentului si pot sa se prezinte direct la societatea care a incheiat polita de asigurare. De unde vor ridica dovezile, inca nu se stie, mai ales ca in service nu iti repara masina fara a prezenta dovada. Statisticile arata ca in primele luni ale acestui an au avut loc peste 42.200 de tamponari, 60% dintre ele ar intra sub incidenta noii propuneri. Amanarea intrarii in vigoare a noului Cod Rutier este dorita, de asemenea, pentru a face posibila popularizarea modificarilor aduse de acesta si de regulamentul de aplicare.
In fata politistului nu misca nimeni
Guvernul a aprobat, cu doua zile in urma, normele metodologice de aplicare a OU 195/2006 privind circulatia pe drumurile publice. Trebuie spus ca din nou s-a pus carul inaintea boilor. Daca noul cod rutier ar fi intrat in vigoare la 21 septembrie a.c. asa cum era prevazut, normele metodologice ar fi aparut la cateva saptamani. Si nu ar fi fost o premiera in Romania. Cadrul general nu a existat, el fiind trecut in viteza prin Guvern. Actul normativ, validat pe 4 octombrie 2006, stabileste cadrul general privind circulatia pe drumurile publice, drepturile si indatoririle conducatorilor auto si ale pietonilor, precum si obligatiile care le revin administratorilor de drumuri publice. Potrivit acestora, soferul trebuie sa ramana "statuie" in masina, atunci cand este oprit de politist, cu mainile pe volan. Nici pasagerii din autovehicul nu au un regim mai bland, ei neavand voie sa deschida portierele, fiind obligati si sa se supuna ordinelor politistului. Cetateanul onest este tratat precum un infractor periculos. Demn de urmarit este daca politistii vor purta centura de siguranta, asa cum se stipuleaza in norme. Daca nu, cica vor fi sanctionati de catre "colegii lor". Suntem nerabdatori sa vedem si un politist sanctionat de colegul sau.
Puteri absolute si nejustificate
Potrivit noului cod rutier, politistii tind sa devina, in urma acestor puteri aberante pe care le-au primit, niste regi ai soselelor. Trebuie spus ca multi dintre reprezentantii acestui organism, platit si imbracat din banii fiecarui contribuabil au lacune serioase in scriere si exprimare, ca sa nu mai vorbim de aplicarea legii. De aici pana la a se erija in mecanici auto, judecatori sau procurori e cale lunga. Cuvantul politistului este litera de lege, in timp ce al tau nu conteaza. Legislatia la care Ministerul Administratiei si Internelor face referire, cea europeana, care cica a stat la baza noului cod rutier romanesc, este facuta nu pentru incurajarea coruptiei si a puterii depline, ci in sprijinul cetateanului. La noi, da puteri sporite si total nejustificate politistilor de la circulatie totodata cu posibilitatea ca acestia sa iasa pe strada, dupa bunul plac, la facut de spaga! Varianta actuala a noului Cod rutier, este cel mai sever si opresiv la adresa cetateanului, din intreaga Uniune Europeana. (Mihnea TALAU)
Reguli noi pentru soferi
Soferul oprit de politie va fi obligat sa ramana in vehicul cu mainile pe volan, iar dispozitivele de detectare a radarelor vor fi permise, incepand cu 1 decembrie 2006. Sunt in continuare interzise antiradarele, respectiv dispozitivele care bruiaza aparatele radar. Circulatia pe drumurile publice a vehiculelor care nu sunt supuse inmatricularii sau inregistrarii, cu exceptia bicicletelor si a celor trase sau impinse cu mana, va fi permisa numai in timpul zilei. Aceste masuri sunt cuprinse in normele metodologice de aplicare a OU 195/2006 privind circulatia pe drumurile publice, aprobate pe 5 octombrie de Guvern. Actul normativ stabileste cadrul general privind circulatia pe drumurile publice, drepturile si indatoririle conducatorilor auto si ale pietonilor, precum si obligatiile care le revin administratorilor de drumuri publice. Astfel, conducatorul vehiculului oprit la semnalul regulamentar al politistului rutier sau, dupa caz, al politistului de frontiera, este obligat sa ramana in vehicul, cu mainile pe volan, iar ceilalti pasageri sa nu deschida portierele, respectand indicatiile politistului, se arata in regulament. Cursurile practice de invatare a conducerii unui vehicul pe drumurile publice vor putea fi efectuate si de persoanele care nu au inca varsta minima prevazuta de lege pentru categoria sau subcategoria din care face parte vehiculul respectiv, dar nu cu mai mult de trei luni inainte de implinirea acesteia.
Penalitati pentru lipsa centurii
Legea introduce si regula punctelor de penalizare. Chestorul sef Dumitru Jianu a precizat ca pana acum conducatorii auto stiau ca isi pot pierde permisul doar daca incalcau anumite reguli. De acum inainte insa, acestia vor primi puncte penalizare daca nu poarta centura de siguranta, daca vorbesc la telefonul mobil sau daca opresc in locuri unde acest lucru este interzis. Acumularea a 15 puncte de penalizare atrage dupa sine suspendarea permisului insa, punctele de penalizare se prescriu la sase luni de la trecerea in cazier. "Cazierul devine astfel, la 6 luni, curat daca nu ai mai facut nimic", a precizat Dumitru Jianu. Femeile gravide in luna avansata de sarcina, conducatorii de autoturisme care executa servicii de transport public de persoane, in regim de taxi, cand transporta pasageri, persoanele care au certificat medical in care sa fie mentionata afectiunea care contraindica purtarea centurii de siguranta, instructorii auto pe timpul pregatirii practice si conducatorii de autoturisme pe timpul executarii manevrei de mers inapoi sau care stationeaza nu vor fi obligati sa poarte centura de siguranta. Totodata, politistii vor fi obligati sa poarte centura de siguranta.
Examinare in limba minoritatilor nationale
Examinarea la probele teoretice si practice pentru obtinerea permisului de conducere poate fi efectuata si in alte localitati decat in municipiul resedinta de judet in care candidatii isi au domiciliul sau, in cazul cetatenilor straini, resedinta, in baza ordinului prefectului. Examinarea la proba teoretica se poate face in limba minoritatii nationale sau intr-o limba de circulatie internationala, potrivit solicitarii persoanei examinate. (Corina SCARLAT)
Politia a prezentat, de curand, rezultatele programului national de educare "Stop accidentelor rutiere! Viata are prioritate !", lansat la inceputul anului si care a avut ca scop reducerea numarului accidentelor rutiere. Reprezentantii Brigazii de Politie Rutiera au anuntat ca, in urma acestei campanii, numarul accidentelor cu urmari grave s-a redus, fata de 2005, cu 12,7%, iar numarul persoanelor decedate a scazut cu 13,5%. Cu toate acestea, situatia in ceea ce priveste siguranta pe drumurile publice, atat a conducatorilor auto, cat si a pietonilor, este in continuare ingrijoratoare. Accidente grave au loc aproape zilnic. Motivele producerii acestora sunt multiple: inconstienta soferilor si a pietonilor, viteza, conducerea sub influenta bauturilor alcoolice sau a drogurilor si, nu in ultimul rand, conditiile in care se prezinta carosabilul. Accidente soldate cu raniti si chiar morti au loc si in Capitala. In special noaptea, atunci cand strazile sunt libere. De cele mai multe ori, cauza producerii acestor accidente este viteza. Ultimul caz de acest gen este cel al britanicului Ali Imran care a ucis trei persoane. Bucurestiul se confrunta insa si cu alte probleme si pericole. Printre ele se numara si intrecerile conducatorilor auto, in special ale motociclistilor. Noapte de noapte asemenea "curse" pot fi intalnite pe majoritatea arterelor mari din Capitala si pe cele proaspat reparate: Bulevardul Unirii, Bulevardul Decebal, Bulevardul Kiseleff, zona Regie sau zona Policolor. Intrecerile motociclistilor deranjeaza atat ceilalti participanti la trafic, cat si locuitorii din zona. Dar, mai important este ca aceste "curse" pot sta la baza producerii unor noi accidente grave. Comisarul sef Marian Motoc, seful Brigazii Politiei Rutiere a Capitalei, sustine ca agentii de circulatie iau masuri, dand exemplu in acest sens faptul ca numai in zona Decebal sunt suspendate cam doua permise pe noapte. Cert este ca Politia Rutiera trebuie sa continuie sa ia masuri, atat in tara, cat si in Bucuresti, pentru a reduce numarul tragediilor de pe sosele. Un "instrument" cu care ar putea fi facut acest lucru este noul Cod Rutier, ce va intra in vigoare din 21 septembrie. ZIUA va prezinta in numarul de azi principalele modificari ale legislatiei rutiere. De asemenea, va prezentam si punctul de vedere al comisarului sef Marian Motoc, seful Politiei Rutiere a Capitalei, referitoare la masurile luate pentru prevenirea accidentelor.
Circulatia pe dumurile publice se va desfasura dupa un nou Cod Rutier care va intra in vigoare la 21 septembrie. Modificarile aduse legislatiei rutiere sunt destul de semnificative si sunt considerate, cel putin de catre politisti, dar si de unii dintre conducatorii auto, ca fiind benefice. Inasprirea sanctiunilor poate avea efectele scontate. Adica reducerea numarului de accidente si disciplinarea soferilor si a pietonilor. Asta in cazul in care ele sunt aplicate in mod corect si doar atunci cand este cazul.
Raspunderea pietonilor
Una dintre principalele modificari ale Codului Rutier se refera la raspunderea pietonilor din cauza carora se produc accidente. Astfel, pietonii care traverseaza prin locuri nepermise, la culoarea rosie a semaforului destinat acestora sau nerespectarii altor obligatii stabilite de normele rutiere, poarta intreaga raspundere a accidentarii lor, in conditiile in care conducatorul auto implicat a respectat prevederile legale. In plus, soferul are dreptul sa solicite daune materiale in justitie.
Doua sanctiuni pentru o abatere
O alta prevedere a noului Cod Rutier se refera la existenta a doua sanctiuni pentru fiecare abatere: una principala, care poate fi amenda sau avertisment, si una complementara. Aceasta din urma, dupa caz, poate fi aplicarea punctelor de penalizare, suspendarea permisului de conducere, confiscarea sistemelor de avertizare sonora ori luminoasa, imobilizarea vehiculului, radierea din oficiu a vehiculului, ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar.
Punctul de amenda, 10% din salariul minim
In ceea ce priveste sistemul de puncte amenda, acesta are o aplicabilitate cat se poate de simpla. Un punct de amenda va reprezenta, din 21 septembrie, valoric 10% din salariul minim brut pe economie, iar sanctiunile vor creste in functie de punctele acumulate de soferii in cauza. Pentru sanctiunile in cuantum de pana la 20 de puncte amenda, contravenientul poate achita pe loc agentului de Politie jumatate din minimul amenzii prevazute de lege. Persoanele juridice pot fi sanctionate cu pana la 100 de puncte amenda.
Perioada de suspendare a permisului
La 15 puncte acumulate permisul se va suspenda pentru 30 de zile. De asemenea, daca in urmatoarele 12 luni sunt acumulate inca 15 puncte, suspendarea va ajunge la 60 de zile. Suspendarea exercitarii dreptului de a conduce anuleaza toate punctele de penalizare acumulate pana in acel moment.
Abaterile constatate sunt implementate zilnic in baza de date a Politiei, astfel ca programul va semnaliza cand un sofer a acumulat numarul de puncte ce atrage suspendarea permisului de conducere. In termen de zece zile, soferul este instiintat ca are la dispozitie cinci zile pentru a preda permisul de conducere. Neprezentarea atrage inca 30 de zile de suspendare, iar daca este prins in trafic soferul va fi cercetat pentru conducere fara permis. La cererea motivata a titularului permisului de conducere, perioadele de suspendare se reduc de catre seful Politiei Rutiere al judetului pe raza careia a fost savarsita fapta ori de catre seful Politiei Rutiere din Inspectoratul General al Politiei Romane, dar nu mai putin de 30 de zile, in conditiile prevazute in regulament.
Trebuie mentionat ca in care va expira suspendarea permisului, conducatorul auto va trebui sa dea un test de legislatie rutiera pentru a reintra in posesia acestuia.
Prevederi noi
Prevederile de mai sus sunt cele mai importante prevazute de noul Cod Rutier. Schimbarile sunt insa mult mai multe. Printre acestea se numara obligativitatea conducatorilor motocicletelor de a folosi luminile de intalnire si pe timpul zilei si a autoturismelor de a circula cu luminile aprinse, ziua, atunci cand ruleaza pe autostrazi, drumuri exprese, nationale sau europene. De asemenea, daca pana acum soferii implicati in accidente declarau ca au consumat bauturi alcoolice ori substante interzise dupa accident, fapt greu de probat de catre anchetatori, din septembrie, acest lucru va fi considerat o infractiune. Practic, conducatorii auto implicati in evenimente rutiere nu au voie sa consume alcool sau substante interzise pana cand nu se supun recoltarii probelor biologice. Potrivit noii legislatii, va fi pedepsit si medicul de familie daca acesta nu va anunta Politia despre incompatibilitatea unui pacient de-al sau cu calitatea de conducator auto. In cazul in care acest sofer va fi implicat intr-un accident rutier, medicul de familie va suporta si el consecintele.
Doua puncte
Pentru fiecare abatere de la regulile de circulatie, conducatorul auto va fi sanctionat cu un anumit numar de puncte. Astfel, doua puncte se vor acorda pentru:
- folosirea incorecta a luminilor de drum la intalnirea cu un vehicul care circula din sens opus
- utilizarea telefoanelor mobile in timpul conducerii, cu exceptia celor prevazute cu dispozitive de tip "maini libere"
- nerespectarea obligatiei de a purta in timpul circulatiei pe drumurile publice a centurii de siguranta ori castile de protectie, omologate, pentru motociclisti
- depasirea cu 10-20 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv, pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatat, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate si verificate metrologic
- circulatia pe un sector de drum pe care accesul este interzis
- nerespectarea regulilor privind manevra de intoarcere, mersul inapoi, schimbarea benzii de circulatie sau a directiei de mers
- nerespectarea obligatiei de a folosi luminile de intalnire si pe timpul zilei, pe autostrazi, drumuri expres si pe drumuri nationale europene (E)
- stationarea neregulamentara
- refuzul inmanarii actului de identitate, permisului de conducere, certificatului de inmatriculare sau de inregistrare, al celorlalte documente prevazute de lege, la cererea politistului rutier, precum si refuzul de a permite verificarea vehiculului, atunci cand exista indicii temeinice cu privire la savarsirea unor contraventii pentru care se dispune confiscarea unor bunuri ori infractiuni.
Trei puncte
Cu cate trei puncte vor fi sanctionati soferii care:
- opresc nejustificat, circula pe banda de urgenta a autostrazilor
- opresc pe partea carosabila a drumurilor expres sau a drumurilor nationale europene
- depasesc cu 21-30 km/h viteza maxima admisa pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatat, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate si verificate metrologic
- nu respecta regulile privind manevra de intoarcere, mersul inapoi, schimbarea benzii de circulatie sau a directiei de mers, daca prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale
- nu pastreaza distanta corespunzatoare fata de vehiculul care il precede, daca prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte materiale
- nu respecta semnificatia indicatorului "ocolire" instalat pe refugiul statiilor de tramvai.
Patru puncte
Cu patru puncte vor fi penalizati conducatorii auto care:
- nu respecta obligatiile care ii revin soferului in cazul vehiculelor ramase in pana sau avariate
- nu respecta semnificatia indicatorului "STOP"
- depasesc cu 31-40 km/h viteza maxima admisa pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatat, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate si verificate metrologic
- circula in timpul noptii sau ziua, pe timp de ceata, ninsoare abundenta sau ploaie torentiala, cu un autovehicul fara lumini sau fara semnalizare corespunzatoare
- conduc un autovehicul sau tracteaza o remorca atunci cand dovada inlocuitoare a certificatului de inmatriculare sau de inregistrare este eliberat fara drept de circulatie sau durata acesteia a expirat
- conduc un autovehicul pe spatiul destinat circulatiei tramvaiului atunci cand drumul public este prevazut cu mai mult de o banda pe sens in afara caii de rulare a tramvaiului.
Sase puncte
Numarul maxim de puncte, sase, se vor acorda pentru:
- refuzul de a permite imobilizarea vehiculului sau verificarea tehnica a acestuia
- nerespectarea semnificatiei semnalelor regulamentare ale agentilor de cale ferata care dirijeaza circulatia la trecerile la nivel cu calea ferata
- depasirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum, respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatat, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate si verificate metrologic
- circulatia sau stationarea pe spatiul interzis care separa sensurile de circulatie pe autostrada
- stationarea ori parcarea autovehiculelor pe autostrada in alte locuri decat cele special amenajate si semnalizate
- executarea pe autostrada a manevrei de intoarcere sau de mers inapoi
- circulatia sau traversarea de pe un sens de circulatie pe celalalt prin zonele interzise, respectiv zona mediana sau racordurile dintre cele doua parti carosabile
- nerespectarea semnificatiei indicatoarelor "Trecere la nivel cu o cale ferata simpla fara bariere", "Trecerea la nivel cu o cale ferata dubla fara bariere" sau "Oprire" instalate la trecerea la nivel cu o cale ferata
- schimbarea directiei de mers prin viraj spre stanga, daca prin aceasta se incalca marcajul longitudinal continuu care separa sensurile de circulatie
- patrunderea intr-o intersectie dirijata prin semafoare, daca prin aceasta se produce blocarea circulatiei in interiorul intersectiei
Suspendarea permisului
Abaterile care vor atrage suspendarea permiselor de conducere vor fi mult mai numeroase. Astfel, constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda si cu aplicarea sanctiunii contraventionale complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 30 de zile, savarsirea de catre conducatorul de autovehicul sau tramvai a urmatoarelor fapte:
- depasirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea rosie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferata
- neacordarea prioritatii de trecere pietonilor angajati in traversarea regulamentara prin locurile special amenajate si semnalizate, aflati pe sensul de deplasare al autovehiculului sau tramvaiului
- neacordarea prioritatii de trecere vehiculelor care au acest drept
- nerespectarea semnificatiei culorii rosii a semaforului
- nerespectarea regulilor privind depasirea sau nerespectarea semnalelor, indicatiilor si dispozitiilor politistului rutier aflat in exercitarea atributiilor de serviciu.
De asemenea, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda si cu aplicarea sanctiunii contraventionale complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 60 de zile savarsirea de catre conducatorul de autovehicul sau tramvai a urmatoarelor fapte:
- nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere
- depasirea sau trecerea la culoarea rosie a semaforului, daca prin aceastea s-a produs un accident de circulatie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale
- nerespectarea interdictiei temporare de circulatie instituite pe un anumit segment de drum public
- nerespectarea regulilor de circulatie la trecerea unei coloane oficiale sau intercalarea intr-o astfel de coloana
- circulatia pe sens opus, cu exceptia cazurilor in care se efectueaza regulamentar manevra de depasire.
Amenda si suspendarea permisului pentru o perioada de 90 de zile vor fi sanctiunile aplicate pentru:
- conducerea sub influenta bauturilor alcoolice, daca fapta nu constituie, potrivit legii, infractiune
- conducerea vehiculului cu defectiuni grave la sistemul de franare sau la mecanismul de directie, constatate de Politia Rutiera impreuna cu specialistii Registrului Auto Roman
- neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferata cand barierele sau semibarierele sunt coborate ori in curs de coborare sau cand semnalele cu lumini rosii si/sau sonore sunt in functiune
- depasirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatat potrivit legii, cu mijloace tehnice certificate.
Viteza si pietonii, cauze principale
Cristina NICHITUS - ZIUA Foto Seful Brigazii de Politie Rutiera a Capitalei a precizat ca in prezent se desfasoara o campanie privind constientizarea atat a soferilor, cat si a pietonilor * Comisarul sef Marian Motoc (foto) sustine ca unul dintre cele mai importante programe al Politiei Rutiere este cel de monitorizare a traficului din zona centrala a Bucurestiului
Comisarul-sef Marian Motoc, seful Brigazii de Politie Rutiera a Capitalei, a precizat, pentru ZIUA, ca in prezent se desfasoara o campanie privind constientizarea atat a soferilor, cat si a pietonilor privind accidentele rutiere. Comisarul sef Marian Motoc sustine ca activitatile Politiei Rutiere merg pe doua directii: coercitie si preventie. "Cu toate ca suntem foarte afectati de accidentul tragic de la Eroilor, numarul de accidente s-a redus. Acestea au scazut fata de anii anteriori. Am deschis o linie de comunicare cu taximetristii. Este o colaborare directa. In acest mod suntem informati in timp real despre orice neregula, orice eveniment rutier major care se intampla in trafic", ne-a spus comisarul sef. Marian Motoc considera ca unul dintre cele mai importante programe este cel de monitorizare a traficului rutier din zona centrala a Capitalei. "Desfasuram un program de monitorizare a traficului rutier in zona centrala a Capitalei, pentru a arata ca munca agentului de circulatie trebuie suplinita de elemente tehnice. Noi ne-am obisnuit sa vedem un agent de circulatie pe strada. Avem nevoie de acest suport tehnic cu care supraveghem traficul, consemnam abaterile", a precizat seful Brigazii de Politie Rutiera din Bucuresti.
Mai multe radare
Potrivit comisarului-sef Motoc, o alta modalitate prin care se incearca reducerea numarului este inmultirea aparatelor radar. In privinta faptului ca majoritatea masinilor pe care sunt amplasate radarele nu sunt inscriptionate, Marian Motoc considera ca acest lucru nu reprezinta o conditie si ca peste tot in lume Politia foloseste toata gama de masini, nu neaparat inscriptionate. "Nu este nici o reglementare sa fie inscriptionate masinile. Depinde ce ne intereseaza: sa se respecte legea sau sa se pazeasca de politie. Pentru ca toata lumea spune ca agentul sta la panda. Dar nimeni nu spune ca soferii se uita sa vada unde se afla politistul. Daca nu-l vad incalca regulile de circulatie", ne-a declarat seful Brigazii de Politie Rutiera a Capitalei. Acesta a tinut sa precizeze ca radarele sunt amplasate in special pe timpul noptii. "Aparatele radar nu functioneaza in mod special pe timpul zilei pentru a-i depista pe cei care merg cu viteza. Pentru ca nu au unde sa circule cu viteza. De la inceputul lunii mai am dublat efectivele care lucreaza noaptea. Acestea nu sunt nici putine, dar nici foarte multe. Oricati agenti am avea, nu putem sa fim prezenti peste tot. Sa nu uitam ca sunt peste cinci mii de artere, aproape trei sute de intersectii semaforizate. Soferii trebuie sa respecte legea nu de frica unei masini de Politie sau a unui aparat radar. In fiecare seara avem activitati in teren pentru prevenirea cauzelor care stau la baza accidentelor. Viteza, pietonii, reprezinta cauze principale in producerea accidentelor. Aparatele radar si echipajele noastre sunt dispuse in special in zone in care frecvent se produc evenimente rutiere", a adaugat Marian Motoc.
Intreceri pe strazile Capitalei
Seful Politiei Rutiere din Capitala s-a referit si la intrecerile care au loc in fiecare noapte pe principalele artere ale Bucurestiului. Astfel, conform acestuia, agentii de circulatie retin numai pe portiunea Bulevardul Decebal-Piata Alba Iulia, acolo unde cetatenii au reclamat ca noaptea au loc intreceri intre motociclisti, cam doua permise pe noapte: "Sunt cam doua permise retinute pe timp de noapte in acea zona". Marian Motoc a precizat insa ca o data cu intrarea in vigoare a noului Cod Rutier spera ca numarul accidentelor de circulatie si a abaterilor conducatorilor auto sa se reduca intr-un mod considerabil.
Pe de alta parte, la recomandarea ZIUA, comisarul sef a precizat ca se gandeste, pentru o mai buna transparenta, sa publice pe site-ul institutiei toate reclamatiile primite din partea cetatenilor, precum si solutionarile acestora. Daca e cazul, desigur.
Blaga promite ca demnitarii vor respecta noul Cod
Ministrul Administratiei si Internelor, Vasile Blaga, sustine ca noul Cod Rutier, care va intra in vigoare peste cateva zile, este obligatoriu pentru toata lumea, indiferent de calitatile oficiale. Blaga a apreciat ca noul Cod Rutier nu este perfect, insa "nu a fost inventat in nici o tara acel Cod Rutier care sa-i faca pe soferi fericiti". "Codul rutier este obligatoriu pentru toata lumea, demnitari sau nedemnitari, politist sau nepolitist. Nimeni nu e scutit de respectarea lui (...) In acest moment exista un numar foarte mare de parlamentari care au permisul de conducere suspendat pentru ca nu au respectat legea. Vreau ca acest semnal sa fie clar pentru cei care ar fi tentati sa abuzeze de functie cand sunt la volan: nu avem de gand sa inchidem ochii pentru nimeni", a spus ministrul, care le-a cerut politistilor sa nu se lase impresionati de calitatile oficiale ale persoanelor care incalca normele rutiere, de numele pe care le invoca sau "de cate zeci de mii de euro costa masinile lor". "La volan, ministrul, seful Politiei, seful Jandarmeriei trebuie sa respecte aceleasi reguli ca si restul cetatenilor", a mai spus ministrul.
Statistica ingrijoratoare
Peste 65.000 de conducatori auto care au depasit viteza maxima admisa pe strazile din Bucuresti au fost sanctionati contraventional de la inceputul anului 2006, iar altor 240 le-au fost retinute permisele pentru ca au depasit limita legala cu mai mult de 50 de kilometri pe ora. In ultima saptamana, Brigada de Politie Rutiera a organizat in Capitala actiuni pe timpul noptii pentru descoperirea celor care conduc cu viteza mai mare decat limita legala, precum si a celor care trec pe culoarea rosie a semaforului. Conform reprezentantilor Politiei Rutiere, sistemele video de supraveghere au fost asezate "in cascada", pe soseaua Kiseleff, bulevardul Aviatorilor, bulevardul Lascar Catargiu si bulevardul Unirii. Astfel, au fost amendati cu sume cuprinse intre 200 si 800 de lei si cu retinerea permiselor de conducere 80 de soferi care au urcat la volan dupa ce au consumat bauturi alcoolice. Totodata, au mai fost descoperiti 200 de conducatori auto care nu au respectat semnificatia culorii rosii a semaforului. In plus, au mai fost constatate si 50 de infractiuni la regimul circulatiei.
Noul Cod Rutier, la 1 Decembrie
Codul Rutier va intra in vigoare la 1 decembrie 2006, conform unei ordonante de urgenta aprobata ieri de Guvern prin care se proroga termenul de intrare in vigoare a noilor reglementarile rutiere, a anuntat purtatorul de cuvant al Executivului, Oana Marinescu. Actul normativ include si introducerea procedurii constatarii amiabile a accidentului de circulatie din care au rezultat numai pagube materiale. Aceasta procedura se poate aplica daca, printre altele, cei doi conducatori de autovehicule implicate in accidentul de circulatie au completat si semnat fara obiectiuni formularul de constatare amiabila de accident. Alte amanunte despre efectele amanarii Codului puteti citi sectiunea de Social. (G.M.)
Amanarea Codului rutier pasuieste hingherii
Ridicarea masinilor parcate pe strada si amendarea drastica a soferilor - masuri promise de municipalitatea Bucurestilor inca din luna ianuarie - revin pe agenda edililor, cu toate ca pareau uitate. Gheorghe Udriste, sefului Directiei Transporturi si Siguranta Circulatiei din cadrul Primariei Capitalei, anunta, in iarna: "Vrem sa civilizam soferul bucurestean. Suntem hotarati sa sanctionam toate actele de sfidare, dispretul fata de lege in privinta parcarilor. Amenda va fi descurajanta. Nimeni nu va mai indrazni sa-si lase masina cu avariile puse si sa-si faca cumparaturi pe Magheru, Calea Victoriei, Mosilor sau orice alt bulevard. Am propus ca taxa de recuperare a masinii sa fie de cel putin 10 milioane de lei vechi". Iata ca proiectul intocmit de specialistii municipalitatii si ai Politiei Rutiere va fi introdus in prima sedinta a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa ce a fost supus dezbaterii publice, pe pagina de internet a municipalitatii. Afisarea documentului nu a fost anuntata de primarul general, asa cum se cuvine in cazul unei consultari a cetatenilor, dar intreaga operatiune fusese programata sa se incheie cu doar cateva zile inainte de intrarea in vigoare a noului cod rutier. Intre timp, Guvernul a amanat pentru 1 decembrie aplicarea Legii nr. 49/2006, asa ca membrii CGMB vor avea timp berechet sa organizeze licitatii pentru firmele amatoare de castig din ridicarea masinilor parcate neregulamentar in centrul orasului.
Hotarari municipale ineficiente
"Cresterea numarului cazurilor de stationare neregulamentara si blocajele din traficul rutier, indisciplina conducatorilor auto si dificultatile intampinate de politistii rutieri in aplicarea sanctiunilor" sunt argumentele primarului general Videanu pentru reintroducerea masurii de ridicare a autovehiculelor stationate neregulamentar pe carosabil. O pedeapsa similara a existat si in trecut, dar nu si-a dovedit niciodata eficienta. In timpul primarului Crin Halaicu a fost adoptata, in acest sens, Hotararea nr. 17/1994 a CLMB, dar s-a dovedit mai mult o afacere oferita unor firme care, dupa un timp destul de scurt, au inceput sa se certe intre ele, ajungandu-se, in final, la anularea hotararii. Apoi, primarii generali Viorel Lis si Traian Basescu nu au aplicat hotararile aprobate de CGMB in acest sens, respectiv HCGMB nr. 172/1999 si HCGMB nr. 144/2000, pe motiv ca prevedeau conditii descurajatoare pentru agentii economici care ar fi dorit sa efectueze o asemenea activitate.
Videanu se crede eficace
Necesitatea unui astfel de act normativ este invocata, acum, de actualul primar general, Adriean Videanu, in expunerea de motive care insoteste noul proiect de hotarare, care se doreste extrem de eficace: "Noile reglementari privind circulatia pe drumurile publice, in speta OUG nr. 195/2002, republicata (n. red.: Legea nr. 49/2006, publicata in Monitorul Oficial nr. 246/2006, si care urma sa fie aplicata incepand de astazi), contin prevederi referitoare la posibilitatea ridicarii vehiculelor stationate neregulamentar pe partea carosabila a drumurilor publice, fapt confirmat si prin avizul Inspectoratului General al Politiei Romane. In consecinta, in vederea cresterii fluentei si sigurantei traficului rutier si pietonal, precum si in scopul eliminarii cauzelor blocarii circulatiei in anumite zone, este necesara demararea activitatii de ridicare, transport si depozitare a vehiculelor stationate neregulamentar pe drumurile publice din municipiul Bucuresti".
Centrul Capitalei, liber de masini uitate
Potrivit proiectului de hotarare, zona de maxima actiune a "hingherilor" de masini este cuprinsa intre urmatoarele strazi, inclusiv: Str. Turda - Bd. Maresal Averescu - Bd. Maresal Prezan - Bd. Aviatorilor - Bd. Mircea Eliade - Str. Ceaikovski - Str. Barbu Vacarescu - Sos. Stefan cel Mare - Sos. Mihai Bravu - Calea Vacarestilor - Sos. Oltenitei - Sos. Viilor - Str. Constantin Istrate - Sos. Progresului - Str. Geniului - Sos. Grozaveti - Sos. Orhideelor - Calea Giulesti - Pasaj Grant - Str. Turda.
Alaturi de acest perimetru se inscriu si arterele din reteaua principala de strazi: Sos. Kiseleff, Bd. Bucurestii Noi, Bd. Ion Mihalache, Sos. Bucuresti - Ploiesti, Bd. Marasesti, Bd. Expozitiei, Sos. Chitilei, Calea Grivitei Sos. Virtutii Bd. Iuliu Maniu Str. Drumul Taberei str. Brasov Bd. Timisoara Calea Rahovei, Calea 13 Septembrie, Bd. Ghencea, Sos. Giurgiului, Bd. Camil Ressu, Bd. Th. Pallady, Bd. N. Grigorescu, Bd. C-tin Brancusi, Str. Lucretiu Patrascanu, Sos. Pantelimon, Sos. Iancului, Bd. Ferdinand, Sos. Colentina, Bd. Lacul Tei, Str. Doamna Ghica.
In restul orasului, ridicarea masinilor se va aplica numai ca masura complementara pentru incalcarea prevederilor reglementarilor privind oprirea si stationarea in dreptul altui vehicul stationat pe partea carosabila, in zona trecerilor de pietoni, zonele de preselectie si in intersectii, in zona statiilor mijloacelor de transport public de persoane.
Fara alternativa
Edilii bucuresteni nu ofera proprietarilor de masini alternative de parcare - mult anuntatele parcaje supraterane fiind inca la stadiul de proiect -, dar cel putin s-au mai eliberat de garaje spatiile dintre blocuri, unde primarii de sector au amenajat parcari de resedinta. Practic, in doua-trei luni va fi timp suficient organizarii licitatiei, iar la 1 decembrie, odata cu intrarea in vigoare a noului cod rutier, va fi aplicata si masura ridicarii masinilor. Astfel, proprietarii autovehiculelor parcate neregulamentar pe arterele principale ale orasului vor fi nevoiti sa achite, pe langa taxa de transport, depozitare si paza a autovehiculului - catre primarie - si o amenda, Politiei, pentru stationarea ilegala.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.