Dupa demisiile in lant generate de disparitia sirianului Omar Hayssam, fuga lui ""baga la apa"" si membri ai familiei sale. La ""extractia"" lui din Romania cu ajutorul unor agenti sirieni ar fi participat si fratele fugarului, Mucles Omar.

Dintre toate variantele vehiculate despre posibilul traseu folosit de sirianul Omar Hayssam pentru a o sterge de sub nasul autoritatilor romane, procurorii Directiei de Investigare a Infractiunilor de Crima Organizata si Terorism (DIICOT) au stabilit drept valabila fuga lui cu nava Iman-T la data de 30 iunie. Potrivit unor surse din serviciile secrete, marea evadare, dupa cum am informat in ziarul nostru de vineri, ar fi fost planuita cu ajutorul unor agenti ai Directiei siriene de Informatii Militare. Sursele citate ne-au spus ca un rol important in aceasta afacere l-ar fi avut fratele lui Hayssam, Mucles Omar.
FRATELE, ACUZAT. Aceasta ipoteza pare sa prinda contur. Surse judiciare au precizat pentru Jurnalul National ca doi dintre fratii lui Omar Hayssam, luati la intrebari de anchetatorii DIICOT, au ajuns sa aiba calitati diferite in dosarul de trecere frauduloasa a frontierei. Unul, Mahmoud, este doar martor in dosar, insa celalalt, Mucles, este urmarit penal pentru savarsirea infractiunii prevazute de articolul 33, litera c din Legea 535/2004 - inlesnirea intrarii/iesirii in/din tara, gazduirea ori facilitarea accesului in zona obiectivelor vizate a persoanei despre care se cunoaste ca a sprijinit/ savarsit sau urmeaza sa sprijine ori sa savarseasca un act terorist. Sursele citate ne-au declarat ca Mucles Omar a participat la pregatirea iesirii din tara a fratelui sau, luand legatura cu armatorul vasului Iman-T, Mustafa Tartousi. ""Negocierile"" s-ar fi purtat nu doar telefonic, ci si personal. O alta sarcina pe care ar fi avut-o Mucles Omar este aceea de creare a alibiurilor necesare acoperirii fugii fratelui sau, spun sursele citate. Mucles nu recunoaste insa faptul ca Hayssam ar fi fugit cu nava Iman-T si nici nu-si asuma vreun rol in disparitia lui ori in acoperirea acestuia.
PERDEAUA DE FUM. Primul alibi a fost furnizat chiar aparatorilor sirianului judecat pentru terorism. Acestia au spus instantei povestea cu internarea intr-un sanatoriu din Valenii de Munte, cand de fapt, conform comunicatului DIICOT, emis dupa arestarea navei Iman-T, Hayssam era deja iesit din tara. Dupa constatarea fugii sale si emiterea de instanta a unui mandat de rearestare a lui Hayssam, au circulat mai multe variante. Una dintre ele, cea potrivit careia sirianul ar fi disparut pe calea aerului, este posibil sa fi fost alimentata si de faptul ca, potrivit surselor noastre, chiar la 1 iulie, Mahmoud si Mucles Omar s-au aflat pe Aeroportul International Henry Coanda, impreuna cu armatorul vasului, Mustafa Tartousi. Implicarea navei a fost combatuta de familie, Adela Omar, sotia fugarului, declarand ca in zilele cand se presupune ca Hayssam ar fi fugit cu vasul Iman-T, el s-ar fi aflat, de fapt, la Snagov, cu membrii familiei. Apoi ea a refuzat sa mai faca declaratii. Ultima varianta aruncata la scena deschisa este cea potrivit careia, prin SMS-uri ce i-ar fi fost trimise procurorului de caz Ciprian Nastasiu, Hayssam cere iertare si spune ca a fugit pe la Targu-Mures. Numai ca, potrivit surselor noastre, aceste mesaje nu ar fi fost primite. Chestionat in legatura cu acest aspect, oficial, Parchetul instantei supreme a tacut.
ARMATORULa€¦ Armatorul navei sub pavilion nord-coreean Iman-T, Mustafa Tartousi, a fost prima persoana impotriva careia procurorul Ciprian Nastasiu a inceput urmarirea penala. Tartousi a fost acuzat de comiterea aceleiasi infractiuni, de inlesnire a fugii din tara a unui inculpat judecat pentru terorism. Mustafa Tartousi exclude posibilitatea ca Omar Hayssam sa fi parasit Romania la bordul Iman-T, sustinand ca la plecarea vasului din port se face control amanuntit, astfel ca nici un calator clandestin nu poate pleca. De altfel, el a contestat si sechestrarea navei, invocand pierderi financiare mari pentru nerespectarea contractelor. Vineri, Tribunalul Constanta a amanat judecarea cauzei pana la 8 septembrie, timp in care procurorii DIICOT trebuie sa trimita dosarul la instanta.
DAR SI COMANDANTUL. Hayssam ar fi fost ""pasager clandestin"" pe nava pana in Egipt, la Alexandria, de unde pana in Siria, la Tartous, el a calatorit ""la vedere"", ca mecanic-sef in echipaj, inregistrat sub o alta identitate, pe baza unui pasaport sirian. Totul s-ar fi facut cu complicitatea unui bucatar si a comandantului de vas, Yousef Tartousi, care este ruda cu armatorul. Nici unul dintre acestia nu a revenit in Romania, la intoarcerea cargoului Iman-T. Surse judiciare ne-au precizat ca exista indicii temeinice pentru inceperea urmaririi penale si impotriva comandantului navei.

NAVA PRINSA, HAYSSAM, NELOCALIZAT