Problema exploatarilor miniere, situatia dificila din aceste zone si disfunctionalitatile cu care s-a confruntat Agentia Nationala pentru Dezvoltarea Zonelor Miniere (ANDZM) din cauza unui management defectuos, in procesul de gestionare a acestor zone, au fost tratate pe larg de presa din Romania. Odata cu numirea lui Ionel Mantog in functia de secretar de stat in cadrul Ministerului Economiei si Comertului (intre timp demisionat), "grupul de interese" format atat din interiorul MEC, cat si din exteriorul acestuia, provenit mai ales din Gorj, si-a consolidat pozitia in detrimentul ministrului Ioan Codrut Seres. Acest grup a vizat si vizeaza in continuare banii din activitatea miniera, cei din productia si comertul cu energie, investitiile si programele din acest sector, incercand prin politica numirii cadrelor de conducere sa controleze procesul decizional. El si-a intins insa tentaculele si asupra ANDZM, institutie cu rol foarte important in strategia Guvernului de reabilitare socio-economica a zonelor miniere.
ANDZM este o institutie cu personalitate juridica proprie, ordonatoare secundara de credite, aflata in coordonarea Ministerului Economiei si Comertului, iar dupa alegerile din anul 2004 sub umbrela PD. Fostul secretar de stat Ionel Mantog, impotriva prevederilor Legii, a Acordului de Imprumut cu BIRD, referitor la proiectul implementat de ANDZM, prin greutatea apartenentei sale la PD si beneficiind de presiunea Sindicatelor Miniere Gorj, a smuls ministrului Seres coordonarea acestei institutii. Fapt consfintit prin ordinul 145/2005. De aici si pana la a-si impune la conducerea ANDZM un exponent al "grupului", nu a fost decat un pas.
Ordin controversat al ministrului MEC
Conform prevederilor legii nr. 188/1999 art. 69 si ale HG 1209/2003, pentru Marcel Hoara, in functia de director general al ANDZM, facuta prin ordinul ministrului MEC nr. 61/17.02. 2006, la presiunea fostului Secretar de Stat Ionel Mantog si a interventiei fostului vicepremier Gheorghe Pogea, un apropiat al lui Mantog, Directia de Resurse Umane din MEC trebuia sa solicite in mod obligatoriu cazierul administrativ de la ANFP al consilierului Hoara. Acest cazier ar fi relevat starea de incompatibilitate a lui Marcel Hoara, atat din punct de vedere profesional, cat si juridic si administrativ. Mai mult, Legea 251/2006 care modifica Legea 188/1999 intrata in vigoare pe 19 iulie 2006 intareste si consfinteste faptul ca Hoara ocupa ilegal acest post, printr-o promovare temporara, care sfideaza mai multe conditii ale legii.
Se pare insa ca in problema ANDZM, ministrul Ioan Codrut Seres are o consiliere defectuoasa, favorabila "grupului" care vrea cu orice pret controlul acestei institutii. Numirea lui Marcel Hoara a socat intreaga Agentie, dar si pe colaboratorii acesteia. Aceasta numire nefericita a venit dupa un alt experiment nefast de opt luni de zile si anume interimatul "specialistului in comert" Marius Vitionescu, care prin managementul sau a paralizat de fapt activitatea Agentiei, intarziind cu aproape un an lansarea celui de al doilea proiect al ANDZM, finantat prin imprumut de la BIRD. Memoriul Bancii Mondiale, remis MEC-ului si ANDZM ca urmare a misiunii din iunie 2006, confirma aceasta situatie grava, evidentiind ca principala cauza, managementul practicat in 2005 si 2006.
Management dezastruos
Conform unor documente aflate in posesia redactiei ZIUA, rezulta ca Marcel Hoara intruchipeaza semidoctul si impostorul, singura lui obsesie fiind parvenirea cu orice pret si prin orice mijloace. Fara o pregatire profesionala adecvata, fara o experienta profesionala solida, fara o educatie, cu un CV falsificat, pentru a induce in eroare structurile de decizie, nedorit si dezaprobat de majoritatea angajatilor ANDZM, Hoara nu putea promova decat un management dezastruos sub aspectul intereselor institutiei. Principiile de management ale acestuia, specifice de fapt caracterului sau, dupa cum afirma angajatii institutiei intr-o serie de memorii, sunt demagogia, dezinformarea superiorilor, minciuna, promovarea de sine, lauda. Fata de angajatii ANDZM, dispretul, diversiunea, discriminarea, dezbinarea, decizii luate abuziv cu incalcarea legii. De altfel, in cadrul ANDZM sunt consacrate expresiile acestui director "asa vreau eu" sau "asa vor muschii mei". Nu uita sa se mai laude de cate ori se confrunta cu atitudinea de rezistenta sau opunere la aceste abuzuri din partea angajatilor, cu sprijinul asigurat de sindicatele miniere Gorj si dezlegarea de la minister, de a face orice.
Trebuie mentionat faptul ca, din data de 17 august 2006 a expirat cel de-al doilea mandat incredintat de ministrul Seres, lui Marcel Hoara. In spatele acestei "protectii" care nu stim cat este de reala, se ascunde sirul de abuzuri ale directorului general Hoara, folosirea ANDZM in interes propriu si teren de experimente delirante, intregul comportament fiind de "mic dictator" pentru a-si ascunde incompetenta. Un comportament copiat dupa modelul sefilor din minierit si sindicate miniere.
Grav este ca tensiunea fara precedent, creata de acest personaj in institutie, si hartuirea unor angajati prin atitudini si decizii abuzive au determinat plecarea intr-un interval scurt de timp a sase specialisti, in formarea carora ANDZM a investit din bugetul statului sume considerabile de bani.
Interesul privind o implementare de succes a proiectului cu Banca Mondiala, din partea Conducerii MEC, impune o schimbare de strategie privind managementul ANDZM. Speram ca deciziile ce vor urma sa infirme suspiciunile noastre privind concesiile repetate, pe care conducerea MEC le-a facut in ultimul timp mafiei din minerit.
Un inventar al actiunilor si deciziilor acestui director, asa cum rezulta dintr-o serie de documente aflate in posesia ziarului ZIUA, dezvaluie abuzuri incredibile si evidentiaza inconstienta, incompetenta, reaua-credinta si lipsa celor mai elementare calitati manageriale ale directorului Hoara. In materialul anterior am relevat cateva exemple din aceste abuzuri. Desigur ca ele au generat nemultumirea angajatilor, solicitarea interventiei conducerii ministerului, dar si actiuni in contencios si plangeri penale pentru abuz de functie.
Sarabanda concursurilor
Strategia secretarului de stat Ionel Mantog a fost simpla in ceea ce-l priveste pe Hoara. Fortand o numire temporara la conducerea ANDZM, bazata pe un aviz de la ANFP, obtinut fraudulos, fapt sesizat de sindicatul Functionarilor Publici din ANDZM, a incercat sa-i asigure parghiile necesare, prin care Marcel Hoara urma sa devina stapanul Agentiei. Prezenta sa la conducerea ANDZM i-a dat astfel posibilitatea sa blocheze o serie de anchete si verificari, sa doseasca documente sau sa produca documente care sa-l scoata basma curata.
Astfel, in primul rand a masluit concursul pentru postul de specialist achizitii din cadrul UMP, organizat de trei ori, pana a reusit sa numeasca pe post o persoana, apropiata lui Mantog, provenita tot din judetul Gorj, in detrimentul unei persoane cu experienta profesionala net superioara in cadrul ANDZM si anume consiliera juridica a institutiei. Privind acest abuz este in curs de desfasurare o ancheta a corpului de control al ministrului. In al doilea rand, sfidand legea, comportament imprumutat de la protectorii sai, a incercat sa organizeze concursul pentru functia de director general in conditii favorabile lui, cu complicitatea conducerii Directiei de Resurse Umane din Ministerul Economiei si Comertului. Datorita acestor "manevre de culise", Hoara a compromis de doua ori in perioada interimatului sau, desfasurarea concursului pentru postul de director general, determinandu-i pe unii angajati ai ANDZM sa reactioneze, sa dezvaluie aceste manevre si sa conteste aceste abuzuri. In realitate Hoara si complicii sai, profitand de lipsa de informare obiectiva a ministrului, de agenda sa foarte incarcata, au incercat sa impuste doi iepuri deodata. Pe de o parte daca tinea figura acestui "mers pe burta", urma sa beneficieze de aceste avantaje create, iar pe de alta parte orice amanare era favorabila avand in vedere faptul ca aflandu-se sub sanctiune, participarea sa la concurs ar fi fost contestabila.
Documentele remise atat de Directia de Resurse Umane din MEC, cat si de Directia de Resurse Umane din ANDZM, urmare a solicitarii unor candidati, care urmareau clarificarea conditiilor si modului de organizare a concursului, releva fara echivoc abuzul infaptuit de Hoara, complicitatea acestuia la actiunea de a-si crea intr-un fel sau altul avantaje privind concursul respectiv.
Adresa conducerii ANFP, cu nr. 1052125/21.06.2006 inaintata conducerii Ministerului Economiei si Comertului, dupa consultarea comisiei de concurs, precizeaza ca o serie de vicii de procedura identificate privind concursul din 28 iunie 2006, pentru functia de director general al ANDZM, apartinand conducerii ANDZM, in speta lui Marcel Hoara, au condus la masura anularii concursului.
Sindicatul Functionarilor Publici din ANDZM, compartimentul de Resurse Umane, consilierul juridic si ceilalti candidati au cerut o ancheta in acest sens si sanctionarea vinovatilor. Surprinzator este faptul ca desi au fost aduse prejudicii imaginii MEC si ANDZM, de cateva luni de zile prin managementul practicat de Hoara, ministrul Seres vrea sa corecteze aceste deficiente, exact cei implicati in repetate randuri, in aceste "aranjamente de culise", adica Hoara si complicii sai de la Directia Resurse Umane din MEC, au continuat sa se ocupe de problema organizarii respectivului concurs, spre stupefactia intregii institutii. Dintr-o serie de documente, inaintate conducerii ministerului, altor structuri de decizie, de catre angajatii ANDZM, de catre Sindicatul Functionarilor Publici din aceasta institutie, rezulta fara echivoc lipsa de competenta si pregatirea profesionala indoielnica a lui Marcel Hoara, caracterul sau dubios, aspecte care coroborate cu rezultatele managementului pot permite conducerii MEC sa procedeze la masura legala si necesara de inlaturare a numitului Hoara Marcel de la conducerea ANDZM.
Interese personale
Faptul ca Hoara nu a fost sanctionat pentru acest abuz in serviciu, l-a incurajat in continuare la alte abuzuri privind politica de resurse umane, gestionarea bugetului, politica de numiri sau eliberari din functii, de organizare a altor concursuri in cadrul institutiei, mai mult sau mai putin legale si necesare. De asemenea, fortand aplicarea Ordonantei nr.72/2005 (o alta perla a epocii Mantog), de altfel inaplicabila si neconstitutionala (dupa cum rezulta din memoriul inaintat Curtii Constitutionale de catre Sindicatul Functionarilor Publici din ANDZM), Hoara a dispus organizarea concursurilor pentru posturile de sefi birouri regionale si sef Serviciu Programe pentru 1 - 2 august 2006, conform avizului ANFP. Din documentele detinute de ZIUA reiese ca in decurs de trei ani de zile, cei care au coordonat aceste structuri au mai dat de doua ori concurs in acest sens, ca apoi structura interna a Agentiei sa se modifice si totul sa se anuleze. Avand in vedere iminenta modificare a Ordonantei 72/2005, ne conduce la convingerea ca Hoara nu a urmarit decat bulversarea institutiei, eliminarea unor angajati incomozi, impunerea unor oameni de competenta indoielnica sau aducerea in institutie a unor persoane solicitate de protectorii sai. Aceste interese personale nu puteau fi satisfacute decat prin decizii abuzive, incalcarea legii, amestec grosolan in desfasurarea concursului, alcatuirea defectuoasa a comisiei, influentarea acesteia etc. Mai multi concurenti au sesizat aceste aspecte, contestand concursul sau nelegalitatea unor decizii. Desi rezultatele concursului nu au dat satisfactie totala directorului Marcel Hoara, faptele abuzive raman si ele trebuie sanctionate.
Mizerie si derizoriu
Comisia de concurs si-a declinat competenta, disputa mutandu-se la contenciosul administrativ. Totodata, Sindicatul Functionarilor Publici din ANDZM a solicitat Corpului de Control al ministrului sa faca o ancheta in acest sens. Faptele nu fac decat sa demonstreze a nu stiu cata oara, in acest interval de timp, reaua-credinta a directorului Hoara, incompetenta acestuia, sfidarea legii si dispretul fata de colegi. "Este fara precedent mizeria care se intampla in institutie, penibilul acestui management, derizoriul in care a fost adusa institutia, de cand Hoara Marcel ocupa functia de director general al ANDZM", afirma mai multi angajati intr-un memoriu adresat presedintelui Traian Basescu.
Cat de credibil si obiectiv mai poate fi acest director numit Hoara Marcel? Cat de credibila mai poate fi institutia ANDZM cu un asemenea director? Cat de eficienta, de coerenta si profesionista mai poate fi implementarea proiectului cu BIRD de catre ANDZM, cu un director ce si-a dovedit incompetenta? Ministrul Seres nu mai poate sa-si amane interventia privind eliberarea din functie a acestui personaj. Este evident ca acest management al ANDZM a degenerat intr-un moft personal al lui Marcel Hoara, un fel de bataie de joc la adresa majoritatii angajatilor ANDZM, care se straduiesc si doresc sa impuna o stare de normalitate in institutie, pentru ca ea sa functioneze in beneficiul proiectului si al comunitatilor miniere.
Un director nelegitim sub toate aspectele
Conform documentelor puse la dispozitia redactiei rezulta ca numirea lui Hoara ca director general al ANDZM ridica foarte multe semne de intrebare si carente de legitimitate si legalitate. De asemenea, din foarte multe documente (unele semnate de peste 30 de angajati), rezulta ca Hoara este printre putinii angajaii ai ANDZM cu cea mai indoielnica pregatire si competenta profesionala, si, ce este mai grav, cu foarte mari carente de educatie si morala. Documentele scolare precum CV-ul (act care-i poate intra sub incidenta penala, avand in vedere ca Marcel Hoara isi aroga specializari si o pregatire profesionala pe care nu le poate proba), vin sa intareasca afirmatiile de mai sus. Starea de incompatibilitate in care se afla potrivit legilor 188/1999 si 251/2006 nu mai poate ingadui mentinerea acestui personaj ca director general, in timp ce in institutie se afla oameni cu o pregatire profesionala incontestabila, specializari adecvate, rezultate deosebite, asa cum rezulta din afirmatiile facute de angajati intr-o serie de memorii.
Din 19 iulie 2006, data intrarii in vigoare a legii 251/2006, Hoara ar fi trebuit imediat eliberat din functie. Respectiva lege da lovitura de gratie acestui impostor precizand expres conditiile de ocupare si promovare pe un asemenea post.
Hoara refuza aplicarea unei sentinte
Desi sumele derulate de ANDZM prin finantarea unor masuri de regenerare socio-economica in zonele miniere, nu sunt mari (aproximativ 60 de milioane USD), ele au intrat in atentia "Grupului de interese" amintit mai sus, care prin numirea lui Hoara nu a urmarit altceva decat sa controleze procesul decizional in ANDZM. Una din componentele proiectului, a carui miza este semnificativa este "Managementul Centrelor de Afaceri", pe care ANDZM le-a amenajat in zece zone miniere, prin reabilitarea unor active dezafectate de la intreprinderile miniere inchise sau a unor cladiri degradate puse la dispozitie de administratiile locale. Costurile consultantei privind aceste Centre de Afaceri se ridica la cca 4,6 milioane USD, fapt care a determinat o disputa si totodata manevre de culise privind modul cum sa fie dirijati acesti bani. Desi eforturile depuse de conducerea ANDZM si de unii angajati din Unitatea Management Proiect (UMP), de a declara castigator "Gruppo Soges" din Italia, licitatia desfasurata, "se pare ca a fost cu cantec", fiind contestata de un alt participant si anume SC Partners Consulting SRL din Romania. Acesta a reusit sa faca dovada in instanta a numeroaselor vicii de procedura si incalcari ale legii, obtinand prin sentinta civila nr.1081/17.05.2006 ramasa definitiva si executorie, suspendarea licitatiei si efectelor sale. Directorul Hoara a ignorat cu buna stiinta acest litigiu, desi a fost avertizat de consecintele lui. Uzurpand competentele ministrului Codrut Seres, conform Acordului de Imprumut precum si prevederilor legislatiei romanesti referitoare la atributiile Ordonatorului principal de credite, semneaza contractul cu Gruppo Soges, culmea, exact in 17.05.2006, data pronuntarii sentintei dar si data in care Marcel Hoara isi incheia prima parte a mandatului sau. Sunt indoieli serioase privind momentul semnarii acestui contract, partea lezata urmand a solicita expertize grafologice. Acum Hoara refuza aplicarea sentintei fapt pentru care s-a declansat cercetarea penala impotriva sa. Mai multe asemenea abuzuri determinate de imixtiunea respectivului "grup de interese" si persoanele care-l reprezinta la nivelul ANDZM, sunt in atentia DNA, conform unor surse MEC.
Referitor la licitatia amintita mai sus, la culisele negocierii si semnarii contractului cu Gruppo SOGES, pentru managementul Centrelor de Afaceri, vom reveni cu amanunte intr-un material viitor. (M.A.)