Lupul pus paznic la stana. Este zicala care se potriveste de minune unor membri si angajati ai CNSAS, care, in loc sa respecte cu sfintenie legea privind accesul la propriul dosar si deconspirarea
fostei Securitati, sunt primii care o incalca. Desi o fac pe banii nostri, fiind angajatii unei institutii de stat, nimeni nu se sesizeaza
pentru a fi pedepsiti.

Isteria nationala numita Dosariada a fost alimentata din plin si de unii membri ai CNSAS prin furnizarea unor informatii despre dosare ale fostei Securitati. Declaratii oficiale ale unor membri CNSAS sau citand surse din Colegiul au umplut presa, oferind informatii despre dosare sau loturi de dosare ale unor persoane cu diverse functii in stat, desi acest lucru este interzis de Legea Ticu (187/1999). Potrivit articolului 24, alin. 3, al acestei legi, ""eliberarea de adeverinte, documente sau copii de pe acestea din dosare sau informatii despre acestea in alte conditii decat cele prevazute in prezenta lege constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la sase luni la cinci ani"". De asemenea, legea mai prevede la acelasi articol, alin. 4, ca ""darea spre publicitate a unor date sau informatii din dosare, necorespunzatoare adevarului, de natura sa lezeze viata, demnitatea, onoarea sau reputatia unei persoane constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la trei luni la trei ani"".

UNDE-I LEGE NU-I TOCMEALA. Legea Ticu si Ordonanta de urgenta 16/2006 stabilesc clar procedurile privind accesul la propriul dosar si deconspirarea fostei Securitati. Astfel ca, dupa finalizarea verificarilor pe baza unei cereri, Consiliul comunica in scris solicitantului daca persoana cu privire la care s-a cerut verificarea a fost sau nu colaborator al fostei Securitati. Decizia Colegiului poate fi contestata, CNSAS urmand sa reexamineze documentatia si sa dea un nou verdict. Daca nici in acest caz solicitantul nu este multumit, atunci poate ataca decizia la Curtea de Apel, Sectia civila, din raza de domiciliu. Decizia Curtii de Apel este definitiva si irevocabila, actele si lucrarile dosarelor avand un regim secret. Abia in acest moment Consiliul CNSAS asigura publicarea in Monitorul Oficial Partea a III-a a comunicarilor ramase definitive prin necontestare sau prin hotararea Curtii de Apel. Potrivit Legii Ticu, Consiliul va da publicitatii in acest caz datele de identitate, inclusiv numele conspirative si functiile detinute de ofiterii si subofiterii de Securitate, activi sau acoperiti, implicati in activitati de politie politica, informatiile si documentele care atesta implicarea organelor de Securitate in savarsirea unor infractiuni contra vietii, integritatii fizice sau psihice si libertatii persoanelor, precum si a unor acte de tradare a intereselor nationale.

Citeste si:

REALITATEA E ALTA... Declaratii si cazuri concrete dovedesc ca legea nu este intocmai respectata si ca unii membri ai CNSAS au incalcat legislatia, dezvaluind informatii despre dosare. Astfel, directorul Directiei de investigatii si cercetare, Germina Nagat, a fost unul dintre primii responsabili din ograda CNSAS care au divulgat informatii fara a tine cont de ce le permite sau nu legea. In martie anul acesta, Nagat dezvaluia ca in vizorul Colegiului CNSAS au intrat nume grele, atat din zona politicului, cat si din mediul de afaceri sau justitie. ""Pe masa Colegiului se gasesc in momentul de fata materiale de diverse tipuri privind deconspirarea unor parlamentari in functie, ca fosti ofiteri sau colaboratori ai Securitatii, a unor magistrati care au fost ofiteri ai fostei Securitati, precum si multe alte cazuri de acelasi nivel. Aceste deconspirari ale unor nume de mare greutate asteapta doar votul Colegiului si informarea publicului"", declara Nagat. De atunci, directorul CNSAS a mai iesit si cu alte declaratii, asa cum s-a intamplat acum vreo doua saptamani, cand Nagat anunta la MixFM ca in dosarele deconspirarii Securitatii urmeaza sa apara ""nu neaparat nume mari, ci oameni cu functii importante"". Mai mult, ea spunea despre parlamentari ca, ""verificandu-i in arhiva de la Popesti-Leordeni, cea pe care am primit-o, am descoperit ca 71 dintre ei pot fi obiectul unei decizii CNSAS, pentru ca exista un dosar sau documente pe numele lor. "".

POLITIE POLITICA. Dinescu i-a adus acuzatii publice lui Vadim