Doua treimi din firmele producatoare de ferestre si usi din termopan vor disparea dupa integrarea in UE. Cei care vor sa ramana pe piata investesc masiv in tehnologie si in pregatirea angajatilor.

Piata termopanelor va suferi schimbari importante dupa ce tara noastra va intra in UE. Calitatea garantata prin standard va matura de pe piata firmele care acum ii pacalesc pe clienti, ascunzandu-se in spatele unor marci celebre de profile PVC sau de feronerie. ""Felul in care se monteaza tamplaria si geamul conteaza foarte mult in calitatea ferestrei de termopan"", spune Marin Crutescu, presedintele Patronatului Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta. ""Integrarea va aduce un standard european pentru executie, care presupune investitii importante in tehnologie. Nu poti in 50 mp sa montezi ferestre de calitate, asa cum am vazut firme care sudeaza tamplaria PVC cu doua fiare de calcat"", adauga presedintele Patronatului Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta.
Exista acum mai mult de 4.000 de firme romanesti care produc ferestrele sau usile din PVC importand profile, geamuri, feronerie pe care apoi le asambleaza. Peste 70% sunt firme mici cu zece angajati, care monteaza ferestrele in garaje sau suprafete total impropii.
INVESTITII. Firmele mari fac investitii pentru a inghiti procente cat mai mari din golul pe care-l va lasa pe piata falimentul microintreprinderilor si companiilor mici. ""Pentru a mai putea activa pe aceasta piata este nevoie de investitii de 5-6 sute de mii de euro in utilaje, softuri specializate care sa urmareasca productia, in traning pentru oameni, in certificarea calitatii"", spune Catalin Nicolaescu, director executiv la firma APlast. El sustine ca intreprinderile mici nu vor avea forta financiara pentru a face aceste investitii si ca batalia se va duce intre marile companii care vor incerca sa ia procente cat mai multe din piata lasata libera prin retragerea intreprinderilor mici.
CIFRA DE AFACERE. Estimarile arata ca romanii vor cheltui in acest an pe termopan peste 650 de milioane de euro, apreciaza Marian Crutescu. El afirma ca piata va creste in acest an cu 10 procente fata de 2005. Insa peste 90% din consumul de profile termopan este asigurat din import, existand putine fabrici care realizeaza productie in tara. Importatorii cu cea mai mare cota de piata sunt: Veka, Rehau, Gealan si Trocal, dar exista inca 20 de firme importatoare care detin insa cote de piata mult mai mici. La fel se intampla si cu geamurile, care si ele sunt importate. Dintre producatorii autohtoni de profile, cel mai mare este compania nemteasca Gealan, care are o cifra impresionanta, de peste 23 de milioane de euro. In rest, mai exista trei companii autohtone care incearca sa tina pasul cu mamutii occidentali. Este vorba despre OltChim, Teraplast Bistrita si IAR Brasov. Oltchim si Termoplast produc impreuna in jur de 10 mii de tone pe an, detinand astfel circa 5% din piata.

SOCIETATE COMPUTERIZATA