Rezultatele unui studiu recent arata ca somnul imbunatateste capacitatea de a memora informatii, deprinderi, imagini
si alte detalii.

Memoria inregistreaza mai bine informatiile acumulate pe parcursul zilei daca avem un somn linistit noaptea urmatoare, sustin cercetatorii de la Facultatea de Medicina de la Harvard. Ei au analizat o forma specifica a memoriei pe termen lung, asa-zisa memorie explicita, cea care ne permite sa ne amintim in timp, cu exactitate, fapte, evenimente, imagini, fraze. Se cunostea deja rolul somnului in memoria implicita, cea care ne ajuta sa retinem deprinderile invatate: mersul pe bicicleta, inotul, legarea sireturilor, sofatul... Echipa de la Harvard a demonstrat ca odihna influenteaza in acelasi mod si memoria explicita.
Participantii la studiu (33 de femei si 27 de barbati) au avut varste cuprinse intre 18 si 39 de ani. Fiecare a trebuit sa memoreze 20 de perechi de cuvinte asociate si sa efectueze un test de memorie dupa 12 ore. Unii dintre participanti au dormit bine intre sedinta de invatare a cuvintelor si test. Altii, in schimb, au avut insomnii provocate de consumul de cafea, ciocolata inainte de culcare.
Inainte de aplicarea testului de memorie, subiectii au invatat inca o serie de 20 de cuvinte asociate, pentru a se crea o interferenta, spun cercetatorii, cu celelalte notiuni deja memorate. Acest tip de suprapunere a informatiilor are scopul de a verifica memoria de lunga durata, pentru ca atunci cand memoram ceva avem tendinta de a inlocui ceea ce am invatat cu noile cunostinte.
CONCLUZIE. Rezultatele au indicat ca persoanele care au dormit bine intre sedinta de invatare si test si-au amintit mai bine cuvintele decat cei cu insomnii. In plus, somnul i-a ajutat sa reziste mai bine la interferente informationale decat cei care nu au dormit.
Cercetatorii sustin ca in timpul somnului creierul ""sedimenteaza, ordoneaza si recapituleaza"" informatiile memorate. Astfel, datorita somnului, creierul stocheaza mai bine amintirile, care devin mai putin vulnerabile la interferente.