Serbu Radu, Slobozia: ""Va rog sa ma ajutati in obtinerea unei adeverinte cu grupa de munca si cu vechimea perioadei lucrate. Am lucrat la o societate in Bucuresti, in perioada iulie 1965 - noiembrie 1969. Am lucrat in functia de dulgher"". Butan Gheorghe, Craiova: ""Va rog sa ma ajutati in urmatoarea problema: in cartea de munca am avut inscris MFA fara alte mentiuni, neputand intra in recalcularea pensiei, lucru care m-a afectat foarte tare. Am cerut la unitatea militara din Pitesti de doua ori o adeverinta din care sa rezulte drepturile avute in perioada 15.12.1951 - 28.08.1958, respectiv misie de zbor, solda de grad si functie si ordinul 50 si nu am primit raspuns. Am trimis memorii si la Ministerul Apararii Nationale, dar nu am primit nici un raspuns. Va rog sa ma ajutati sa obtin adeverinta necesara la recalcularea pensiei"". Binzau Ion, Calafat: ""Am 80 de ani si sunt pensionar CFR din anul 1987, cu o vechime de 35 de ani, 9 luni si 19 zile timp in care am indeplinit functia de magazioner CFR si am lucrat in ture 12/24. Actualmente am o pensie de 323 RON, iar la recalculare nu mi s-a dat nici un leu in plus. Am fost la Casa de Pensii Dolj si am scris si celor de la Bucuresti, care mi-au raspuns ca trebuie sa mai aduc acte pentru recalculare. Am fost si la directie la CFR sa mi se dea un act care sa dovedeasca salariul si sporurile avute in anii 1951 - 1958, deoarece nu sunt trecute in cartea de munca. Cererea mea a fost depusa la directia CFR la data de 7.02.2006, dar nu am primit nici un raspuns de la dansii referitor la adeverinta necesara recalcularii. Va rog mult sa ma ajutati sa-mi rezolv aceasta problema"".
RASPUNS: Nu va putem ajuta sa gasiti arhivele, dar va putem spune ce prevede legea referitor la dovedirea salariilor sau a sporurile cu ca-racter permanent. Daca salariile nu sunt inregistrate, ele pot fi dovedite cu adeverinte eliberate, in conditiile legii, de fostele unitati angajatoare. In acelasi mod pot fi dovedite si sporurile cu caracter permanent sau majorarile de salarii. In situatia in care salariile nu pot fi dovedite prin inscrisuri, legea prevede ca, pentru perioadele respective, in comparatie cu salariul mediu pe economie avut in vedere la determinarea punctajului mediu anual, se va folosi, in mod automat, salariul minim pe economie. Vulpescu Timofte, Ilfov: ""Impreuna cu sotia am niste actiuni la o societate comerciala si nu prea stim ce sa facem, ca nu am mai primit nimic de pe urma lor. Unde ne putem interesa despre soarta societatii si ce se poate face?"".
RASPUNS: Orice societate care are actiuni distribuite public este obligata sa anunte burselor unde sunt tranzactionate, in presa si in Monitorul Oficial datele AGA, ca si date despre activitatea sa. Informatii puteti obtine si de la o filiala locala a unei societati de servicii de investitii financiare, care este autorizata sa intermedieze tranzactionarea actiunilor la una dintre cele doua burse. Publicul interesat poate consulta si site-urile: www.rasd.ro (pentru societatile cotate la Bursa Electronica Rasdaq) si www.bvb.ro (pentru cele cotate la Bursa de Valori Bucuresti), unde sunt disponibile rapoartele societatilor emitente de actiuni, facute publice conform legii. Coman Maria, Giurgiu: ""As vrea sa plec impreuna cu prietenul meu sa muncim in strainatate pentru un timp. Dar vrem ca totul sa fie legal, pentru a nu avea probleme mai tarziu. Ce ne sfatuiti sa facem?"".
RASPUNS: Orice solicitant de locuri de munca in strainatate trebuie sa cunoasca faptul ca plecarea la lucru in strainatate presupune mai multe etape. In primul rand, trebuie sa se inregistreze in banca de date a solicitarii pe baza depunerii dosarului cu documentele doveditoare de catre fiecare solicitant. De asemenea, trebuie avut in vedere ca va fi necesar sa participe la selectii, efectuarea controlului medical, legalizari si traduceri de acte. A pleca la lucru in strainatate mai presupune ca persoana in cauza sa cunoasca ca ii trebuie un fond banesc minim pentru transpunerea in practica a acestei dorinte care sa-i permita sa acopere cheltuielile pentru traduceri si legalizari de acte, control medical, cheltuieli de transport etc. Dosarul unui solicitant de locuri de munca in strainatate trebuie sa contina minimum urmatoarele documente: copie de pe buletinul sau cartea de identitate, cu o valabilitate de minimum sase luni de la data depunerii dosarului; copie de pe pasaport, cu o valabilitate de minimum sase luni; adeverinta medicala de la medicul de familie ca sunteti clinic sanatos sau ca nu figurati in evidenta cu boli cronice, in original; cazier judiciar cu o valabilitate de 30 de zile, original; copie de pe certificatele de calificare sau absolvire, legalizat la notariat; copie de pe carnetul de munca sau declaratie pe proprie raspundere ca nu aveti carnet de munca, legalizata la notariat; curriculum vitae, fisa personala care va fi o pagina dactilografiata cu date personale; dovada emisa de Directia Generala de Evidenta Informatizata a Persoanei din care sa rezulte ca nu are interdictie legala de a parasi localitatea sau alte limitari ale executarii dreptului de libera circulatie in alte tari. Daca angajatorul strain va dori si alte documente, solicitantul de locuri de munca trebuie sa le depuna, el fiind anuntat de agentul de ocupare. Pentru a pleca la munca in strainatate puteti apela la o firma care se ocupa de intermedieri de acest gen sau o puteti face prin Oficiul pentru Migrarea Fortei de Munca, cu adresa in Strada Valter Maracineanu nr. 1-3, etaj 4, Sector 1, Bucuresti, telefon 021-315.88.44, 021-312.46.70, 021-312.91.55. Margica Aurelia, Bucuresti: ""Am un copil in varsta de 1 an. Pana in prezent am luat indemnizatia de crestere a copilului de la angajator. Acum nu stiu ce trebuie sa contina dosarul si unde trebuie sa depun actele doveditoare pentru a putea beneficia de indemnizatie si in anul asta. De asemenea, va rog sa-mi spuneti daca banii vor veni acasa prin mandat postal sau trebuie sa-i ridicam noi si de unde?"".
RASPUNS: In conditiile in care sunteti inca in concediu de crestere a copilului pana la varsta de 2 ani, trebuie sa mergeti la Directia Muncii, cu sediul in Piata Amzei, pentru a duce dosarul cu acte. Dosarul va contine urmatoarele documente in copie, certificate in conformitate cu originalul: cererea de acordare a drepturilor inregistrata la angajator; certificatul de nastere al copilului si, dupa caz, livretul de familie, buletinul, certificatul privind incadrarea copilului intr-o categorie de persoane cu handicap, dupa caz; adeverinta eliberata de Casa de Pensii teritoriala, din care sa reiasa indeplinirea conditiilor de stagiu de cotizare cerute de Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, situatia deschiderii dreptului la indemnizatia pentru cresterea copilului si a duratei acordarii acesteia (pentru persoanele cu contract de asigurare sociala si declaratie de asigurare sociala); declaratie pe propria raspundere a beneficiarului din care sa reiasa ca este unicul beneficiar al indemnizatiei si nu realizeaza si alte venituri impozabile, decat cele declarate; declaratie de la celalalt parinte ca nu beneficiaza de indemnizatie; adeverinta tip eliberata de angajator (anexa 4), cerere anexa 1, dosar cu sina, adresa din partea societatii cu documentele cuprinse in dosar, delegatie sau imputernicire (din partea angajatorului) pentru persoana care depune dosarul pentru beneficiarul indemnizatiei de crestere si ingrijire copil. Banii vor veni acasa, prin mandat postal. INCETAREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA