Marti, 11 iulie 2006, redactiile ziarelor si televiziunilor primeau de la biroul de presa al Curtii Constitutionale un Comunicat prin care opinia publica era instiintata ca, in cadrul sedintei din 11 iulie 2006, institutia cu pricina a admis ca neconstitutionale prevederile articolului 12, aliniatul 1 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea Referendumului. Astfel, Curtea Constitutionala a dat lui Traian Basescu arma pe care domnia sa a luptat s-o obtina de vreo jumatate de an incoace: posibilitatea de a convoca referendum pe orice problema ii trece prin cap, in noptile de insomnie.
Potrivit stirii, Curtea Constitutionala luase in dezbatere ""exceptia de neconstitutionalitate ridicata direct de Avocatul Poporului"".
Precizarea din Comunicat a fost o surpriza imensa:
a) Avocatul Poporului are dreptul, prin articolul 13, paragraful 7 al Legii nr. 35/ 1997, sa sesizeze Curtea Constitutionala in legatura cu neconstitutionalitatea unor legi si ordonante deja in vigoare. Legea referendumului exista din 24 februarie 2000. Actualul Avocat al Poporului, PSD-istul Ioan Muraru, e in functie din 2001. Timp de cinci ani, domnia sa putea sa sesizeze Curtea Constitutionala cu privire la Legea referendumului. N-a facut-o.
Sa nu fi observat timp de cinci ani ca in Romania se aplica o lege care incalca Constitutia?
b) opinia publica n-avea stiinta de vreo alta situatie anterioara lui 2006 in care Avocatul Poporului sa sesizeze Curtea Constitutionala privind neconstitutionalitatea unei legi in exercitiu.
c) prin sesizarea sa, PSD-istul Ioan Muraru a dat o mana de ajutor fabuloasa unui adversar al PSD: Traian Basescu.
Pentru cei cu adevarat initiati, intamplarea de marti, 11 iulie 2006, n-a fost deloc o surpriza. Se asteptau la asa ceva. Asta deoarece initiatii si-au amintit ca, in 28 iunie 2005, un Comunicat al Curtii Constitutionale dadea stire despre respingerea Legii Curtii de Conturi pentru neconstitutionalitate, plecand tot de la o sesizare a Avocatului Poporului. Daca aceasta lege n-ar fi fost respinsa ca neconstitutionala, in 28 iunie 2006, plenul Parlamentului urma sa-l aleaga drept presedinte al Curtii de Conturi pe Ovidiu Ispir, membru marcant al gruparii Tariceanu. Sesizarea lui Ioan Muraru a fost o salvare pentru Traian Basescu si PD, nelinistiti la gandul ca o institutie precum Curtea de Conturi pica in mainile PNL.
Avocatul Poporului e, asadar, la al doilea moment din ultimul timp cand sare in ajutorul PD si al lui Traian Basescu. Plecand de la aceasta constatare, initiatii si-au amintit ca in primele zile ale lui mai 2006 presa portocalie a fost de-a dreptul oripilata de negustoria prin care PD dadea dreptul PSD de a numi Avocatul Poporului. Urmare a acestei negustorii, in sedinta comuna a celor doua Camere, din 10 mai 2006, la propunerea PSD, Ioan Muraru a primit un nou mandat (de cinci ani) ca Avocat al Poporului.
Odata sigur ca ramane in post inca 5 ani, Ioan Muraru si-a amintit ca Avocatul Poporului poate sesiza Curtea Constitutionala referitor la neconstitutionalitatea unor legi.
Si drept urmare, a sesizat Curtea Constitutionala de doua ori pana acum, intr-un interval de doua luni.
In ambele cazuri, cu privire la legi care picau greu PD si lui Traian Basescu.
Intrebare:
Putea sa faca aceste sesizari un Avocat al Poporului numit de PD?
Fireste ca nu. Nu numai liberalii, dar si opinia publica ar fi acuzat Avocatul Poporului ca face jocurile lui Traian Basescu. Altceva e cand jocurile lui Basescu le face un Avocat al Poporului numit de PSD.
Presa portocalie s-a burzuluit degeaba. Avocatul Poporului a trecut in mainile PD. Sau, ma rog, in mainile Aliantei PSD-PD.