Aderarea la Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007 reprezinta, pentru autoritatile de la Bucuresti, o mare responsabilitate atat fata de cetatenii proprii, cat si fata de cetatenii europeni la al caror viitor vor contribui in cadrul Legislativului de la Strasbourg. Lunile se scurg tot mai repede si, in ciuda recomandarilor oficialilor europeni, politicienii romani nu s-au grabit sa se puna de acord cu privire la modul de selectare a viitorilor europarlamentari romani si sa stabileasca un calendar al alegerilor. Ce-i drept, nici n-au reusit inca sa stabileasca prevederile noii legi care va trebui sa reglementeze scrutinul pentru Parlamentul European. Acesta trebuie sa se desfasoare cat mai curand posibil, data-limita fiind 31 decembrie 2007. PROIECTE LEGISLATIVE. Pana in prezent au fost depuse la Parlament patru initiative legislative in acest sens care, in afara de coloratura politica diferita (PC, UDMR, PD) se aseamana in principiu. Un singur proiect face nota discordanta. Este cel al deputatului social-democrat Vasile Puscas care propune organizarea alegerilor in opt circumscriptii electorale, impartite dupa modelul regiunilor de dezvoltare. PSD nu a anuntat insa daca va sustine acest proiect legislativ. Totusi, pentru a fi analizate de cele doua Camere ale Parlamentului, noile prevederi trebuie mai intai discutate si puse cap la cap de Comisia parlamentara pentru Codul Electoral. Cel mai probabil, a explicat seful Comisiei, Mihai Alexandru Voicu (PNL), noul Cod va cuprinde un capitol - referitor la alegerile pentru Parlamentul European, acestea neconstituind in sine o lege separata. El s-a declarat increzator ca proiectul de lege va ajunge in Legislativ la 1 octombrie si inca o luna va fi dezbatut de parlamentari. Alegerile vor fi conform acestui calendar organizate in primavara lui 2007. RECOMANDARI
""Important este sa aveti parlamentari buni. Oricine poate candida pentru functie. Exista si incompatibilitati legate de faptul ca nu pot candida membrii guvernului si membri ai altor institutii europene. Sper ca tinerii sa participe, caci este nevoie de ei pentru intinerirea politicii din Romania""
Jonathan Scheele
seful delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti DEZAVANTAJATI
""Independentii nu sunt favorizati in general in UE. De asemenea, se impiedica prin sistemul electoral aparitia unor partide regionale sau cu vocatie exclusiv europeana, sau a unor partide noi, in cazul in care suntem nemultumiti de cele vechi""
Cristian Parvulescu
presedintele Asociatiei Pro Democratia Partidele ""dicteaza"" legea
Romania va trimite la PE 35 de parlamentari, alesi, cel mai probabil, pe liste, la nivelul unei circumscriptii nationale. Pragul electoral va fi de 5%, spune Mihai Voicu, lucru foarte probabil avand in vedere ca toate formatiunile politice aflate la putere merg pe aceasta varianta a succesului. Uniunea Europeana impune ca, in cazul unui prag electoral, acesta sa fie de maximum 5%, reaminteste presedintele Asociatiei Pro Democratia, Cristian Parvulescu. ""In Romania este o disproportie data de pragul de 5%, care este maximal in recomandarile UE"". Acest prag electoral ridicat a determinat ca la alegerile trecute ""12% dintre romani care au facut efortul sa se prezinte la vot sa nu fie reprezentati in Parlamentul Romaniei."" In plus, a remarcat Parvulescu, realizarea de alegeri la nivelul unei singure circumscriptii nationale (varianta preferata de majoritatea partidelor), ""asigura sanse foarte mari pentru reprezentantii partidelor, la nivel regional competitia fiind mai dura"". Totusi, cea mai mare problema pe care o subliniaza Cristian Parvulescu este aceea ca daca intram in Uniune la 1 ianuarie 2007 trebuie sa ne trimitem 35 de reprezentanti, iar Romania nu are pe cine. Euroobservatorii isi vor incheia mandatul la 31 decembrie 2006, si nici un parlamentar roman nu va fi dispus pentru trei-patru luni sa renunte la mandatul din Legislativul roman pentru o perioada atat de scurta la Strasbourg.