Comisarii Garzii Financiare au descoperit ieri prima tipografie clandestina pentru producerea banderolelor de marcare a bauturilor alcoolice. Oficial, firma mergea in pierdere.

Premiera in lupta contra evaziunii fiscale. Pentru prima data a fost descoperita o tipografie ilegala de banderole de marcare a bauturilor alcoolice, a declarat Sorin Blejnar, comisar general adjunct in cadrul Comisariatului General al Garzii Financiare. Pana acum se descopereau banderole pe piata, dar nu si fabrica ce le producea. Tipografia clandestina functiona in cadrul unui antrepozit fiscal autorizat ce asigura aparenta legala a intregii afaceri. Antrepozitul era situat la marginea Bucurestiului si apartine firmei TARA GL 2000 SRL, ale carui nume era tiparit si pe banderolele false. Firma era inregistrata insa in judetul Teleorman.
FORTAREATA. Comisarii au intrat in curtea antrepozitului in forta, cu masina, profitand de schimbul de tura. Sase muncitori ieseau din schimb. Tipografia era bine protejata de ochii indiscreti cu ziduri inalte si era supravegheata cu o camera video. Anunturi de genul ""caine rau"", ""nu filmati"" sau ""proprietate privata"" descurajau curiosii. Prima incercare a Garzii Financiare de patrundere in ""paradisul fiscal"" s-a desfasurat in urma cu aproximativ doua luni. Muncitorii au refuzat atunci accesul garantat de lege argumentand prin lipsa patronului. A doua zi, locul era pregatit pentru inspectie fiind inlaturate dovezile ce i-ar fi putut incrimina.
PREJUDICII. La o prima estimare a productiei ""pe stoc"" paguba prin neplata accizei se ridica la 10.000 de euro zilnic. Un singur teanc de banderole ce nu apucasera sa fie utilizate sau distribuite valoreaza aproape 30.000 de euro, ceea ce face din tipografia de banderole o adevarata tiparnita de bani. O evaluare exacta a prejudiciului este in curs de realizare. Potrivit comisarilor Garzii Financiare, falsul avea si elemente de siguranta si era de o calitate suficient de buna pentru a pacali publicul larg, dar usor de depistat de persoanele avizate. De altfel, toate etichetele aveau aceeasi serie. Patronul urma sa fie arestat in cursul serii trecute. El risca inchisoarea pentru infractiunile de fals si evaziune fiscala.
PIERDERI. Afacerea cu alcool nu este profitabila. Asa s-ar zice din raportarile fiscale ale firmei. Din 2001 si pana in 2004 firma a raportat pierderi anuale de la aproape 168 de milioane si pana la 1,3 miliarde de lei vechi. Datele raportate de societate pentru 2004 indicau o cifra de afaceri de 583 de milioane de lei vechi si o pierdere de 873 de milioane de lei vechi. Conform datelor depuse la Fisc, societatea a avut datorii de 3,3 miliarde. Numarul mediu de salariati a fost in 2004 de 16, dar in anii precedenti, firma declarase chiar si 35 de angajati. Doar primul an de activitate a fost unul profitabil. Anul 2000 a adus atunci un castig de aproape 30 de milioane de lei vechi.
MARCA INREGISTRATA. Intreprinzatorului nu-i lipseau nici deprinderile manageriale ale economiei de piata. Viisoara, numele localitatii de origine a firmei si al lichiorului vandut este marca inregistrata de la inceputul anului trecut.