In 1897, din nevoia de intretinere si reparare a locomotivelor cu abur si a vagoanelor de calatori, luau fiinta Atelierele Grivita. Dupa 109 ani, pe poarta fabricii ies vagoane moderne, cu televizoare LCD, toalete ecologice si alte dotari la standard

In 1897, din nevoia de intretinere si reparare a locomotivelor cu abur si a vagoanelor de calatori, luau fiinta Atelierele Grivita. Dupa 109 ani, pe poarta fabricii ies vagoane moderne, cu televizoare LCD, toalete ecologice si alte dotari la standarde europene, capabile din punct de vedere tehnic sa goneasca spre Occident cu pana la 200 km/h.

Curtea de pe Calea Grivitei, unde in 1933 Vasile Roaita suna sirena care vestea greva sindicalistilor comunisti de la CFR, pastreaza din acele vremuri doar cateva locomotive vechi si halele de lucru. Atelierele Grivita sunt astazi o societate privata, la care principalul actionar este o asociatie a angajatilor. Peste 1.000 de oameni muncesc la intretinerea periodica a vagoanelor CFR, dar si pentru a pune in circulatie alternative moderne la garniturile de tren ce formeaza peisajul dezolant in majoritatea garilor romanesti. Concret, aici sunt aduse vagoane care au fost scoase din uz inainte de vreme in Occident, in special din Germania, si sunt reconditionate si echipate cu dotari de ultima generatie. Peste 100 de vagoane de dormit modernizate la Grivita au fost puse in circulatie, iar principalul client al uzinelor, CFR Calatori, are comenzi si pentru alte cateva zeci de unitati.
MOTIVE. Directorul general al Atelierelor Grivita, Claudiu Alexandru, sustine ca productia acestor mijloace de transport este ceruta, in primul rand, de apropiata aderare la Uniunea Europeana. Pe langa standardele de confort, tarile UE au si solicitari tehnice pentru garniturile de tren care le traverseaza. Astfel, la momentul de fata, capacitatea de a rula cu o viteza de 160 km/h este o conditie pentru a patrunde in spatiul comunitar, in vreme ce un plafon apropiat de 200 km/h este perceput ca fiind nivelul optim de confort.
Unul dintre initiatorii acestui program si totodata cel care importa vagoanele este omul de afaceri Cornel Tabacaru. ""Noi venim in interesul pasagerilor si vrem sa oferim aceleasi servicii ca si in Europa, inainte ca UE sa ne-o impuna. Daca am vazut ca in trenurile de acolo exista prize pentru laptopuri si televizoare, le-am pus si noi"", sustine Tabacaru.

SA TOT CALATORESTI! Asa va arata interiorul unui vagon-restaurant


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.