""O lucratura incununata de succes""

ION CRISTOIU,
analist politic

1. Nu ma pot pronunta asupra deciziei CNSAS, deoarece, ca jurnalist, nu am nici din partea CNSAS si nici din partea lui Dan Voiculescu dovezi pentru a putea face o apreciere asupra verdictului. Deocamdata avem de-a face cu cuvantul CNSAS impotriva lui Dan Voiculescu si cuvantului lui Dan Voiculescu impotriva CNSAS. Trebuie insa sa tinem cont ca CNSAS va fi obligat de presa, pentru ca batalia se duce in presa, sa demonstreze ca acele rapoarte sau note informative au limitat drepturile si libertatile unui cetatean. Potrivit legii, a face politie politica nu se reduce la a da informatii despre persoane pe care le cunoaste, ci la informatii care sa duca la arestarea sau concedierea unei persoane. Daca verdictul e ca a facut politie politica, probabil ca CNSAS a interpretat astfel, dar dupa parerea mea n-ar fi stricat sa verifice si efectele notelor informative pentru a face fata acestei batalii intre CNSAS si Dan Voiculescu. Oricum, daca declaratia dlui Dan Voiculescu este exacta, CNSAS a facut o greseala de imagine netrimitand raspunsul cetateanului Dan Voiculescu in timp ce verdictul a aparut in presa. Aceasta institutie se va afla in perioada urmatoare in fata multor contestatii, a multor atacuri si, daca membrii Consiliului nu iau masuri pentru a respecta legea pana la virgula, institutia risca sa-si piarda autoritatea. Sa luam in calcul ca e posibil ca justitia sa-i dea dreptate lui Dan Voiculescu. In acel moment, decizia CNSAS este nula.
Nu se va retrage de la guvernare. Plec de la cateva fapte sesizabile la aceasta conferinta de presa. 1. Dan Voiculescu si-a concentrat atacul asupra CNSAS si a trecut in plan secund teza lucraturii politice sustinuta pana mai zilele trecute. In paranteza fie spus, aceasta concentrare a atacurilor asupra CNSAS e o greseala si politica, si de imagine din partea dlui Dan Voiculescu. 2. La aceasta conferinta de presa, dl Dan Voiculescu nu a dat semne ca domnia sa ar vrea ca partidul sa iasa de la guvernare. Desigur, din punct de vedere al democratiei de partid, nu domnia sa decide de unul singur, dar convocarea acelor foruri unul dupa altul e o portita de scapare. Domnia sa poate justifica ca partidul l-a obligat sa ramana la guvernare. 3. Aparitia unor semnale din teritoriu intr-un partid care, de fapt, e un SRL al dlui Dan Voiculescu e o dovada ca dl Dan Voiculescu nu vrea sa iasa de la guvernare.
3. Indiscutabil, a fost lucratura. Aceasta precizare nu spune nimic in legatura cu intrebarea cine are dreptate: Dan Voiculescu sau CNSAS. Pot fi puse la cale lucraturi politice si vizand fapte reale. E o lucratura politica pusa la cale de dl Traian Basescu, o lucratura politica incununata de un succes zdrobitor, deoarece presedintele stia ca Dan Voiculescu nu va iesi de la guvernare indiferent ce i se va intampla. Ruperea coalitiei ar fi dus la o criza politica pentru care Traian Basescu nu avea nici chef, nici disponibilitatea sa o gestioneze. Domnia sa a jucat, ca de obicei, la cacealma si, ca de obicei, a reusit.
Iesirea PC de la guvernare ar fi cea mai mare lovitura pe care ar putea-o da un om politic lui Traian Basescu. Domnul Traian Basescu ar fi obligat sa binecuvanteze un guvern sprijinit de PSD. Pentru capitalul politic ar fi fost dezastruos. Ar fi fost dezastruos si pentru interesele clientelei politice a lui Traian Basescu, deoarece PSD ar fi vrut si el o halca din comenzile de stat care sunt planificate sa revina in exclusivitate clientelei politice a lui Traian Basescu.

""Daca va exista o decizie publica a CNSAS, atunci aceasta trebuie justificata""

CRISTIAN PARVULESCU, analist politic

""In masura in care va exista o decizie publica, si anume ca Dan Voiculescu a facut politie politica, aceasta va trebui evident justificata, cu atat mai mult cu cat exista banuieli, speculatii in ceea ce priveste climatul politic in care s-a luat decizia, altfel spus, politizarea ei. Decizia nu va fi finala decat dupa ce va fi confirmata de justitie. Pe de alta parte, Dan Voiculescu este deja afectat destul de grav de alegatiile insistente si decizia CNSAS cu siguranta il va afecta in continuare.
Este foarte greu de spus. In primul rand cred ca trebuie evaluate consecintele politice. Nu ma astept ca acest lucru sa se intample pana cand nu va exista o decizie colectiva a PC, un Consiliu National. Pe de alta parte, dupa examinarea consecintelor atat asupra aderarii, cat si asupra PC in particular, retragerea de la guvernare nu este o solutie in sine, decat in masura in care PC formeaza o alta majoritate eventual, dar chiar si asa raman foarte multe discutii. Cred ca pentru moment nu exista argumente pentru retragerea PC de la guvernare si, probabil, liderii conservatori vor astepta solutiile juridice inainte de a lua o decizie finala.
Cu siguranta in acest scandal a existat si un nivel politic. De fapt trebuie sa vorbim despre doua niveluri. Un nivel politic si un nivel etic. Nivelul etic se refera la colaborarea cu Securitatea si la eventuala politie politica pe care a facut-o Dan Voiculescu. Nivelul politic priveste majoritatea parlamentara si momentul ales de Dan Voiculescu pentru a-si asuma o functie politica importanta in situatia de ministru de stat. Nu putem sa nu speculam pe aceasta tema, cu atat mai mult cu cat dosarul pare sa fi venit chiar atunci cand Dan Voiculescu si-a anuntat intentia de a participa la echipa guvernamentala. Cele doua niveluri nu se exclud, dar ar trebui analizate separat.
Un guvern minoritar poate supravietui in Romania atata vreme cat ii permite opozitia. Altfel spus, schimbarea PC nu inseamna in mod automat alegeri anticipate. Alegerile anticipate ar trebui sa aiba acordul majoritatii partidelor parlamentare, in orice caz acordul partidelor din Alianta, al UDMR si al PSD. Dar cred ca PC nu poate risca sa se izoleze. Nu-si poate permite sa se izoleze fara sa piarda foarte mult. PC trece printr-un moment delicat acum si, asa cum se stie, n-a reusit sa convinga opinia publica dupa 2004, astfel ca nu cred ca e pregatit pentru alegeri anticipate si nu cred ca se va aventura in actiuni care sa-i pericliteze existenta.

Citeste si:

""Nu se va ajunge la anticipate""

IOSIF BODA, analist politic

Nu pot sa comentez o decizie pentru ca ea nu apare ca decizie, ea apare ca o posibila decizie pe care ar fi luat-o CNSAS. Consiliul nu s-a pronuntat in mod oficial, iar ceea ce a aparut este din surse. As vrea insa sa subliniez ca la noi nu exista nici o institutie care sa se conformeze propriului statut. O prevedere a CNSAS este aceea a discretiei, a secretului deciziei pana cand ia la cunostinta impricinatul si dupa aceea exista niste proceduri care se indeplinesc, ceea ce dintr-o data la noi nu s-a facut.
Nu e o problema a partidului pe ansamblu. Daca presupusa decizie este aceea pe care au relevat-o o serie de gazete din surse, atunci aceasta este atacabila pe calea justitiei si exista un termen pana la care se solutioneaza. Nu mai putin adevarat este ca pagubit ramane impricinatul mereu, indiferent daca se dovedeste adevarata sau nu sursa pe care se bazeaza decizia CNSAS. Judecata ar putea dura si un an si doi, iar pana atunci impricinatul, in cazul acesta domnul Voiculescu, ramane cu obrazul patat. Presupunand insa ca totul este adevarat, atunci este o relatie personala a lui Dan Voiculescu cu CNSAS, nu a intregului partid. In toata aceasta perioada in care au fost folosite destule epitete la adresa partidului, precum ""solutie imorala"", PC a rezistat, a ramas la guvernare, aducand mereu drept argument stabilitatea politica a Romaniei. Acest argument ramane valabil si acum. Cred ca Dan Voiculescu procedeaza bine cand convoaca un for mai larg al conducerii partidului, dincolo de cei 13. Este o problema mult prea importanta pentru ca decizia sa cada doar in seama celor 13. Sigur ca amenintarea retragerii din Guvern creeaza fiori mai ales la o serie de partide guvernamentale, dar nu ne aflam intr-o perioada deloc usoara pentru Romania, chiar cu o formulare pozitiva a Consiliului de la Bruxelles. Asa ca eu nu sunt convins ca luni forul de conducere al PC va decide iesirea de la guvernare. Cert este ca Dan Voiculescu este sifonat de aceasta chestiune.
Nu pot sa ma exprim in felul acesta. Daca partidele de la putere - pentru ca lucrurile acestea stau in mana puterii - se lucreaza intre ele, asta e Romania.
Nu se va ajunge la anticipate. Dupa parerea mea, in acest an, chiar daca vrea si PD-ul si presedintele si premierul, tot nu se poate ajunge la anticipate. Parlamentul nu voteaza pentru asa ceva. Parlamentul va investi orice Guvern i se va prezenta. Eu nu cred ca se vor putea organiza anticipate in acest an. Nici nu sunt utile pentru Romania la ora actuala si nici nu ar folosi nimanui. Cel mai degraba la inceputul anului viitor, la inceputul primaverii. Eu nu spun insa ca nu ar trebui. Cred ca ar trebui alegeri parlamentare pentru ca ecuatia politica din Romania este atat de fracturata, incat este greu sa concepi o realizare a unei alte majoritati parlamentare decat cea de astazi. Partidele ar trebui sa se reaseze pe cantar. Necazul mare care exista vine si din faptul ca o serie de partide, cum ar fi PD, sunt cotate cu rezultate de doua ori si jumatate peste ce au ei astazi forta reala in Parlament.

""Dan Voiculescu nu are prea multi prieteni""
BOGDAN TEODORESCU, analist politic

1. Decizia nu pot s-o comentez, ci pot sa comentez ca mi se pare destul de grav cat de multe lucruri apar pe surse. Este lucrul care mi se pare intr-adevar periculos in momentul de fata, tendinta de a pune presiune pe persoanele ""cu probleme"", prin activarea opiniei publice si a media. Media insa nu-si fac decat datoria, e normal sa publice aceste informatii, dar, pe de alta parte, nu e deloc normal ca aceste stiri sa scape. Lucrurile scapa de la Parchet, DNA sau CNSAS, deja este inadmisibil si este foarte grav ca nimeni nu observa acest lucru. Fiindca este de fapt un atac impotriva institutiilor democratice, practic nu este o dovada a democratiei.
2. Aici este un joc foarte subtil. Daca Voiculescu iese de la guvernare cu tot cu PC, ca urmare a acestui fenomen, se pot intampla doua lucruri. In primul rand, el si PC vor fi acuzati de faptul ca a introdus instabilitate in Romania. Nu altcineva. Vesnica instabilitate de care se vorbeste de la declaratia lui Olli Rehn din primavara va fi pusa in spatele lui Voiculescu. Deci ei sunt cei care au dezechilibrat majoritatea guvernamentala fragila de altfel, alegand sa plece. Altfel zis, desi PD are interese ca acest lucru sa se intample, desi PSD are interese ca acest lucru sa se intample, vinovat va fi PC, fiindca el a facut gestul. In al doilea rand, banuiesc ca intr-o forma sau alta partidul lui Dan Voiculescu s-ar putea trezi confruntat si cu niste migrari de membri. Deci s-ar putea sa constatam ca anumiti membrii ai PC vor alege sa ramana alaturi de coalitia guvernamentala, nu vor alege sa plece.
3. Ar putea fi o lucratura politica. Dan Voiculescu nu are foarte multi prieteni in actuala putere, incepand cu seful statului, cu care se contreaza din ianuarie anul trecut, continuand cu cei din PD, cu care a avut permanente ciocniri, si sfarsind cu UDMR, caruia i-a blocat de vreo doua ori Legea minoritatilor. Dan Voiculescu nu a avut deloc prieteni intre actualii aliati. Este foarte posibil, tinand seama de componenta CNSAS, care are o puternica componenta politica, foarte multi membri de acolo sunt trimisi de partide, sa asistam la o reglare de conturi politica. Dan Voiculescu se afla intr-o situatie delicata. Iar pentru inamicii sai politici este un punct castigat ca Voiculescu se afla in aceasta situatie.
4. Anticipatele inseamna in mod esential o largire a instabilitatii. Fiindca inseamna ca, in loc sa se ocupe cineva de steguletele alea care ne-au fost fluturate pe la nas in primavara, ne ocupam de campanii electorale. Ceea ce oricum inseamna ca nimeni nu mai are grija de stegulete, ci are grija de campanie. Asta e inevitabil. Pe parcursul acestei ultime veri care ar fi trebuit sa insemne rezolvarea ultimelor probleme inainte de aderare, ne apucam sa rezolvam ultimele probleme inainte de alegeri. E complicat de discutat configurarea unei noi majoritati politice. Fiindca eu nu am convingerea ca domnul Voiculescu, plecand de la guvernare, va vota impotriva actualului executiv. Nevotand impotriva actualului executiv, acesta nu trebuie sa cada. Deci simplul fapt ca cei doi ministri pe care ii are PC parasesc cabinetul este doar o problema de remaniere. In locul lor sunt pusi alti doi oameni. Deci nu este motiv de instabilitate. Dar asta nu inseamna ca lucrul acesta va fi speculat ca si cum ar fi instabilitate, si ca nu se va face asta pentru a i se indeplini vechea si arzatoarea dorinta a sefului statului de a scapa de Tariceanu. Si la acest moment se poate ajunge imediat. Se va spune ca nu-i majoritate, se va mai baga o motiune, si aici nu stim niciodata cine ce voteaza. In mod normal, domnul Voiculescu n-ar avea motiv sa voteze impotriva cabinetului. Dar s-ar putea sa nu voteze numai el sau voturile celor din PC sa nu mai fie integral controlate de Voiculescu.