Ne-am cumparat o harta, doua lumanari si un tort si am plecat la marea aniversare. Santierul autostrazii Transilvania, axul rutier colector al Romaniei de maine, ar trebui sa serbeze astazi doi ani de sudoare. Pe traseul magistralei rutiere nu exista, insa, decat lucrari de pregatire si zvonuri despre relansare.

Am luat o harta pe care am trasat cu carioca drumul autostrazii ce va lega sudul Romaniei de Europa si am pornit la drum. In timpul trecut de la baia de ziaristi in care premierul de atunci al Romaniei, Adrian Nastase, inaugura santierul autostrazii, afacerea Bechtel a capatat mai multe sensuri si semnificatii decat lungimea ei in kilometri. Interesul pentru acest proiect este mai mult decat national. Cum nu se putea insa mai rau, dar cat se poate de romaneste, proiectul a fost incetinit de controversele cu straie politice iscate in jurul sau.
Am poposit, mai intai, in biroul presedintelui Consiliului judetean Brasov, Aristotel Cancescu. Un tip grabit, traind viata in secvente scurte, ca o emisiune de radio. Intre doua telefoane, politicianul brasovean ne raspundea din umeri. A insistat pe ideea ca orasul si judetul au mare nevoie de acest proiect, mai ales turismul, incercand sa ne convinga ca s-a straduit mult pentru a-l determina pe premierul Calin Popescu Tariceanu sa ia o decizie care era deja contractata de mai mult de 14 luni, aceea ca traseul ales sa includa Brasovul.
MARILE SPERANTE. Din sat in sat, din om in om, din vorba in vorba, am reusit sa identificam traseul si chiar oameni fericiti. Oameni care au vazut deja autostrada intrandu-le in case, in vise si, mai ales, in conturile bancare. Primarul orasului Ghimbav, Toma Dorel, este un purtator de fericire colectiva: bugetul orasului a crescut de cateva zeci de ori in ultimii ani, iar fratele sau, mare campion de lupte, emigrat ""de pe vremea ailalta"" in Germania, planuieste sa-l viziteze mai des, dupa ce distantele vor fi si mai usor de strabatut. De la Brasov se vede minunat: toata zona va renaste economic datorita acestei investitii. Cu toate acestea, mai interesant le pare oamenilor locului segmentul ce va strapunge Valea Prahovei si ii va lega mult mai bine si mai rapid de capitala.
Cu toate acestea, nu la foarte mare distanta, la Soars, un satuc unde soseaua de mare viteza va trece prin spatele caselor oamenilor, localnicii nu stiu prea multe despre ce se intampla. Soferul microbuzului ce aduna elevii ne priveste cu suspiciune cand il intrebam despre mersul afacerilor cu terenuri. Mai ales ca rar se intampla sa vina oameni de la Bucuresti sa se intereseze de asa ceva. La ei pamantul este inca ieftin. Pentru o casa de om gospodar cu fatada la ulita centrala s-o cere cat s-o cere, dar nu se dau, cu acareturi cu tot, mai mult de 15.000 de euro. Din pragul magazinului mixt in care se strang insetatii satului la una mica, vanzatoarea priveste spre deal, dar nu vede constructia ce intarzie sa se nasca.

PAUZA. In ""campul"" de la Savadisla, mastodontii care trebuie sa sfarme muntii ruginesc