""Sunt eu de dreapta sau de stanga? Chestiunea ii poate interesa numai pe cei ce nu recunosc dimensiunea profunzimii. Caci numai la suprafata putem avea stanga si dreapta prin deplasari simple.""

""Orice miscare in profunzime sau inaltime nu poate fi nici de dreapta, nici de stanga. De aceea eu nu sunt nici de dreapta, nici de stanga (...) In lume trebuie sa apara marea reactie spirituala impotriva hegemoniei politicii. Politica va trebui sa-si stie locul sau de subordonare, loc de randul doi. Prioritatea politicii, ca si a economiei, este pervertirea temeiului ierarhic al vietii. Oamenii pot fi buni sau rai, dar asta nu pentru ca sunt monarhisti sau republicani, aristocrati sau democrati, sustinatori ai sistemului burghez sau ai celui socialist. Criteriile cu adevarat spirituale vor trebui sa ocupe locul preponderent, sa dea la o parte criteriile politice de evaluare.""
In 1923, cand scria aceste cuvinte, Nicolai Berdiaev se afla deja la Berlin, departe de focul bolsevic ce mistuia Rusia si pe care-l slujise ""mesianic"" o vreme. Arestat de doua ori de Ohrana tarista si inca de doua ori de politia lui Lenin, Berdiaev (1874-1948), nepotul contesei Choiselle si fiul printesei Kudaseva, fusese redactor in 1904 impreuna cu Serghei Bulgakov la revista de filosofia religiei Novii Put, publicase in 1911 Filosofia libertatii si in 1916 Sensul creatiei, numele sau fiind citat in descendenta lui Kant, Hegel, Meister Eckhart, Jakob Böhme, alaturi de celelalte care compun panoplia renasterii gandirii filosofico-religioase ruse: Soloviov, Leontiev, Losski, Sestov, Florenski, Rozanov, S. Bulgakov s.a.
In 1998 aparea la Humanitas, cu prefata lui Andrei Plesu, Cunoasterea de sine, dar lucrarea care il consacrase in interbelicul romanesc fusese Un nou Ev Mediu, tradusa in 1936, o carte in multe privinte de-o acuta actualitate. Filosofia inegalitatii (Scrisori catre adversarii mei intru filosofie sociala), tradusa acum de Florea Neagu la Andromeda Company, pune verticalitatea ierarhiei in locul uniformizarii inumane a orizontalitatii. Nu dreapta si stanga, ci de sus in jos, dintru divin intru uman, pe scara de aur a spiritului, nu prin subteranele fetide ale politicului. Scrisa in 1918, publicata in 1923 in Germania (Berdiaev paraseste Rusia in 1922, ingrozit de teroarea in care se transformase utopia tuturor), Filosofia inegalitatii tintuieste implacabil adevar dupa adevar.
""Toate revolutiile au schimonosit fata omului, au trezit pornirea neagra, infricosatoare, vechiul haos.""; ""In sufletul poporului rus nu s-a implinit cununia launtrica, n-a fost faurita fiinta androgina. Elementul rus este sectant, pagano-dionisiac si anticultural. Autocratia rusa isi are explicatia tocmai in feminitatea sufletului rus.""; ""Este de neinchipuit existenta normala, sanatoasa, a societatii fara fortele conservatoare. Conservatismul sustine legatura dintre generatii, uneste viitorul cu trecutul.""; ""Crestinismul este patruns de aceasta psihologie aristocratica"".
""Socialismul este josnic si mercantil. El coboara rasa umana, este insufletit de rautate, invidie si razbunare.""; ""Nobletea oricarei culturi autentice incepe cu cultul strabunilor. Cultura este fondata pe traditie sacra. In cultura nu poate opera principiul revolutionar, al distrugerii. Numai din aristocratismul interior poate sa apara o noua viata, niciodata din sclavia razvratita, din negarea de lacheu a sacralitatii si din cerinta nulitatilor proletare privind justetea egalitarista"".