Pentru romani, dar si pentru europeni deopotriva, exista cateva planuri de dezvoltare in regiunea Marii Negre care pot aduce, pe termen lung, beneficii nesperate.

In primul rand este vorba despre mult asteptatul Proiect Nabucco, ce ar trebui, cel putin in teorie, sa reduca dependenta noastra energetica de ""mama Rusia"". Cu alte cuvinte, agenda diplomatico-energetica a Rusiei (de unde importam aproape o treime din necesarul de gaze naturale) nu va mai afecta bunul mers al vietii romanilor si al celorlalte neamuri pe teritoriul carora va trece conducta Nabucco. Multi europeni isi aduc aminte de spaima traita la inceputul acestui an, cand Rusia a ""taiat"" gazele Ucrainei, de suparare ca nu a obtinut acces la reteaua de gazoducte a acestei tari, lasand in frig, cu aceasta ocazie, si o buna parte din batranul continent si marind considerabil preturile la gazele naturale.
SUFLU NOU. Avertismentul rusesc a avut si un efect la care rusii nu se prea asteptau. Europenii au inceput sa ia foarte in serios planurile alternative de import al gazelor naturale. Conducta Nabucco, care porneste din Turcia, traverseaza Marea Neagra si tranziteaza Romania, ar aduce gazele naturale din Marea Caspica, Egipt si Iran, in loc de Rusia. Austria ar fi principalul beneficiar al acestui proiect (50% din gazele transportate prin Nabucco), dar si Bulgaria, Romania si Ungaria ar avea de castigat din eliminarea monopolului rusesc. Aflat inca in stadiu de proiect, Nabucco ar urma sa intre in functiune in 2011, intr-o prima faza, iar din 2020 sa functioneze la capacitate maxima, cu conditia ca problemele pe care le traverseaza in prezent Iranul sa se rezolve pana atunci. Nabucco ar putea furniza catre Europa Occidentala circa 25 de miliarde de metri cubi pe an, fiecare dintre tarile tranzitate urmand sa primeasca cate 11 miliarde de metri cubi pe an. In Romania, conducta ar urma sa se intinda pe 457 de kilometri.
ENERGIE ELECTRICA. Un alt proiect regional interesant este cablul electric submarin care ar pune in legatura sistemele energetice ale Turciei si Romaniei. Cablul va lega statiile energetice de la Constanta si Pasakoy, Turcia, sub nivelul Marii Negre, pe o lungime de aproximativ 400 de kilometri. Capacitatea noului sistem de legatura va fi de 600 MW. Cablul va fi construit la o adancime maxima de un kilometru si va permite Romaniei sa exporte, dar si sa importe energie electrica din Turcia. Finalizarea proiectului este prevazuta pentru anul 2009, costul total al lucrarilor fiind estimat la 400 de milioane de euro. Realizarea cablului din zona apelor internationale va fi suportata in cote egale de cele doua tari. Beneficiul imediat este ca acest cablu va spori comertul bilateral de electricitate. Mai mult, pozitia Romaniei ca lider regional ar fi intarita.

Invinsa prin KO la turism

Citeste si:

Marea Neagra face eforturi pentru a atrage, din punct de vedere strategic, interesul strainilor. In schimb, cand vine vorba de turism, Litoralul romanesc si-a pierdut, de ceva vreme, puterea de seductie la nivel international, ba chiar e pe cale sa ramana si fara turistii autohtoni. Daca acum cativa ani au intampinat cu un gest de lehamite virajul spre Grecia sau Turcia al romanilor amatori de mare si soare, hotelierii romani au primit cea mai grea palma in aceasta primavara. Pe cand la Neptun nu era deschis nici macar un hotel, iar in Eforie Nord sau Sud puteai sa dai cu tunul dupa un banal maturator sau vopsitor care sa faca ceva atmosfera, mii de romani isi savurau tacticos berile la marginea piscinelor unor hoteluri de patru stele de pe litoralul bulgaresc. Autoritatea Nationala pentru Turism a inregistrat 12.000 de turisti romani care au petrecut sarbatoarea de 1 Mai intre Navodari si Vama Veche. Tot atatia romani s-au aflat insa, in aceeasi perioada a anului, la vecinii de la sud.
Cu toate acestea, explozia turismului bulgar nu este doar lapte si miere. O analiza AFP prezinta un litoral amenintat de kitsch, unde hoteluri gen castel se invecineaza cu constructii gen templu grecesc si cu o carciuma construita in ""burta"" unei ambarcatiuni. Multe hoteluri
n-au fost construite pentru a face bani, ci pentru a-i spala. Multi dintre proprietari sunt fosti sefi ai unor retele criminale care au trecut la afaceri legale, noteaza AFP. Fata de Romania, unde industria merge pe renovarea sau spoirea hotelurilor deja existente, majoritatea din vremea comunismului, pe litoralul bulgaresc s-a construit in nestire in ultimii trei-patru ani. Autoritatile incearca acum sa tempereze acest avant printr-un proiect de lege care sa apere litoralul de urbanizarea excesiva, fenomen cu care au avut de-a face si alte tari europene. Ce-i drept, acum 25 de ani, cum este cazul Spaniei. In 2005, Bulgaria a atras 4,09 milioane de turisti si a obtinut venituri de aproape doua miliarde de euro din aceasta industrie. (Irina Cristea)

PETROLUL