P.A., Bucuresti: ""Am 39 de ani si sunt salariat. Am grad de handicap si as vrea sa fiu scutit de impozit la plata salariului. Cum trebuie sa procedez si unde sa ma adresez, pentru a-mi putea rezolva aceasta problema?""
RASPUNS: Potrivit prevederilor Legii nr.163/2005 din 1.06.2005 privind aprobarea OUG nr. 138/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul Fiscal, persoanele incadrate in grad de handicap grav sau accentuat si care au contract individual de munca, beneficiaza de scutire de la plata impozitului pe salariu. Daca sunteti incadrat cu certificat in grad de handicap grav sau accentuat, este necesar sa va adresati in acest context si pentru solutionarea cererii dumneavoastra cu o cerere scrisa anagajatorului, anexand o copie dupa certificatul dumneavoastra de incadrare in grad de handicap. Martoiu Constantin, Targoviste: ""Fara a fi o baza legala, in anul 2006, din pensie mi se retine impozit, retinere care nu are obiect. M-am adresat la Casa judeteana de Pensii Dambovita care nu a putut sa-mi arate baza legala. Este normal?""
RASPUNS: De la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale am primit urmatorul raspuns: ""Prin OUG nr. 138/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, publicata in Monitorul Oficial nr. 1281/30 decembrie 2004, a fost modificat plafonul de impozitare a pensiilor. Astfel, venitul impozabil lunar din pensii se stabileste prin scaderea unei sume neimpozabile lunare de 9.000.000 lei din venitul de pensii. Aceasta inseamna ca din suma totala reprezentand veniturile din pensie se scad 9.000.000 lei, diferenta reprezentand venitul impozabil. Potrivit OUG 138/2004, impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de impunere de 16% asupra venitului impozabil calculat, asa cum am precizat mai sus"". Ilie Gica, Bucuresti: ""Am iesit la pensie pe 1 martie 1986 cu decizia nr. 103772. Pensia pana in luna aprilie 2005 a fost de 4.344.000 de lei. Din luna mai mi s-a redus cu 77.000 de lei. La Casa de Pensii a Sectorului 6 mi s-a spus ca scaderea se datoreaza faptului ca in anul iesirii la pensie am mai lucrat doua luni. Stiam ca atunci cand iesi la pensie ti se face media ultimilor cinci ani, iar anul in care iesi la pensie nu se ia in calcul. Ce s-a intamplat, de fapt?""
RASPUNS: Tot de la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale am primit urmatoarea precizare si pentru dumneavoastra: ""Data deschiderii dreptului la pensie echivaleaza, potrivit legii, cu data propunerii la pensie. Mai concret, daca o persoana a fost propusa la pensie sau a cerut sa se pensioneze cu data de 01.03.1999, aceasta este data deschiderii dreptului la pensie, indiferent de data la care a fost emisa decizia de pensie sau de data la care a incetat contractul de munca si pensia a fost pusa in plata. Va indrumam, pentru lamuriri, sa va adresati Casei Locale de Pensii Sector 6, Bucuresti, in arhiva careia se afla dosarul dvs. de pensionare"". Neagoe Aurel, Bacau: ""Avem o societate comerciala si vreau sa stiu de ce trebuie sa platesc taxa radio-tv chiar daca nu am asemenea aparate. Precizez ca este vorba de un mic chiosc. Stiu ca legea prevede ca cei ce nu au radio si tv sa depuna o cerere pe propria raspundere. Am facut o asemenea cerere insa in continuare mi se cer bani. Alte cereri nu au vrut sa mai primeasca. Este normal sa platesc servicii de care nu beneficiez?""
RASPUNS: Reglementarile in domeniu, adica HG 977 si HG 978 din 2003, prevad urmatoarele taxe lunare radio tv pentru agentii economici: persoane juridice fara salariati: radio = 2,5 RON si tv = 4 RON; microintreprinderi radio = 10 RON si tv = 15 RON; alti agenti economici: radio = 30 RON si tv = 50 RON. Ca o prevedere accentuata in cele doua acte normative este aceea ca nedetinerea de receptoare radio/tv nu constituie pentru agentii economici motiv de scutire de la plata taxelor. Singurul lucru pe care il puteti face este sa verificati daca incadrarea societatii este corecta si sa aduceti acte doveditoare ale acestei incadrari (anexa ""100"" de la Administratia Financiara). In cazul in care se constata ca sumele platite au fost mai mari, diferentele se vor restitui. APEL