Jurnalul National a descoperit un element care scoate si mai mult in evidenta subrezenia sistemului veterinar: abatorul firmei de la Codlea nu aparea, la momentul in care a fost semnalat focarul de la Drakom, in evidentele autoritatii veterinare centrale. Aceasta, in ciuda faptului ca detinea autorizatie de functionare si marca de sanatate, emise de Directia Sanitara Veterinara de la Brasov. Nu gripa aviara a imbolnavit sistemul veterinar. Acesta era virusat de mult timp, dar autoritatile erau preocupate sa tina murdaria sub pres si nu s-o rezolve. ABATOR ""FANTOMA"". Jurnalul National a descoperit un element care pune in evidenta, dincolo de orice dubiu, haosul din sistemul veterinar: abatorul de pe platforma Codlea nu aparea, la momentul in care a fost semnalat focarul de la Drakom, in evidentele autoritatii veterinare centrale. Aceasta ar fi trebuit sa fi fost incadrat intr-una dintre cele patru categorii de unitati, in functie de stadiul de indeplinire a conditiilor impuse de Uniunea Europeana: A - unitatile care indeplinesc conditiile impuse de UE, B - unitatile care nu indeplinesc conditiile, dar au un plan de modernizare si s-au angajat ca se vor pune la punct pana in decembrie 2006, C - unitatile care beneficiaza de o perioada de tranzitie pana la sfarsitul lui 2009 si D - cele care vor fi inchise. Abatorul de pe platforma Codlea nu aparea pe niciuna dintre aceste liste, care sunt, de altfel, si in posesia Uniunii Europene. Culmea este ca acesta detinea autorizatie de functionare si marca de sanatate, emise de Directia Sanitara Veterinara de la Brasov. RAPOARTELE SECRETE ALE UE. Este un element care demonstreaza, asa cum spuneam o data in plus, dezastrul din sistemul veterinar, dar care nu ii surprinde cu nimic pe oamenii din interior. Haosul nu a aparut insa peste noapte iar expertii europeni ne-au atras atentia in numeroase rapoarte. Tot Jurnalul National a prezentat, in toamna lui 2005, un articol avand la baza rapoarte cu caracter confidential ale expertilor europeni. Unele dintre constatarile lor priveau chiar unitatile de productie si demonstreaza fara dubiu ca situatia era si este in continuare dezastruoasa: ANSVSA a prezentat trei statistici diferite cu unitatile de prelucrare. Va prezentam paragraful din acel articol: ""«ANSVSA a informat echipa de experti ca lista de unitati din categoria C (unitatile care beneficiaza de o perioada de tranzitie pana in 2009 pentru a se pune la punct cu cerintele UE - n.r.) este o lista inchisa."" Pana aici totul ar fi clar. Dar nu este, pentru ca, mai departe, inspectorii europeni afla ca «ANSVSA estimeaza ca o serie de unitati din categoriile B si D ar putea fi trecute in categoria C». Situatia devine oarecum ilara, daca tinem cont de faptul ca europenii au primit trei liste privind numarul de unitati, toate trei diferite. Motivele? De exemplu, o unitate vizitata care fusese promovata nu era listata, codul judetului nu era precizat, mai multe judete au acelasi cod, in cadrul fiecarui judet, unitatile similare au acelasi cod, unele activitati au fost incorect listate sau nu au fost listate deloc. Cat despre medicii veterinari din unitatile care vor fi inchise, ""ANSVSA nu are inca o politica clar definita"". DEZINFORMARI PE BANDA. In ciuda numeroaselor semnale ale Uniunii Europene, Executivul a preferat sa ia doar masuri de fatada. Chiar si acum, in plina criza aviara, singura preocupare a Guvernului este sa mute Autoritatea Veterinara sub ""pulpana"" Ministerul Agriculturii. Ministrul Gheorghe Flutur are sanse mari sa-si indeplineasca visul chiar azi, cand este programata luarea unei decizii de catre Guvern. Ministrul s-a plans de nenumarate ori in ultimele zile ca a trebuit sa suporte toate criticile presei fara a avea parghii asupra Autoritatii Veterinare. Gheorghe Flutur ""uita"" insa ca parghiile si le-a creat chiar el si inca de la primele semne ale virusului H5N1 pe teritoriul Romaniei. Aceste parghii poarta numele de Comandamentul Central Antiepizootic, structura care a dictat toate masurile luate pentru combaterea gripei aviare. Comandamentul a fost infiintat la 10 octombrie 2005 prin HG 1218, presedintele lui fiind chiar ministrul Gheorghe Flutur. Este adevarat ca aceasta structura este subreda, dar acesta este un argument pus in sprijinul teoriei ca specialistii lipsesc sistemului veterinar si nu ""obladuirea"" ministerului Agriculturii. Mai precis, presedintele Comandamentului Central Antiepizootic nu are baza legala pentru a emite decizii. Ministrul Flutur are, prin OUG 11/ 2006, pentru masurile de actiune in ceea ce priveste gripa aviara, acoperire legala doar in ceea ce priveste interzicerea vanatorii. Restul deciziilor sunt inexistente. Potrivit legii, Comandamentul ar trebui sa aiba doar rol de analiza si de a propune masuri care sa fie adoptate prin acte normative. INCOERENTA
""ANSVSA a informat echipa ca lista de unitati din categoria C este o lista inchisa... dar ca o serie de unitati din categoriile B si D ar putea fi trecute in categoria C""
Raport UE pe 2005 SOLUTIE
""Este clar ca sistemul are probleme, dar nu trecerea autoritatii veterinare la ministerul Agriculturii este solutia, ci numirea unor profesionisti in fruntea ANSVSA""
Kelemen Attila
deputat ""NU ACEASTA ESTE SOLUTIA!""