Piata francizelor din Romania va creste cu 40% anul acesta fata de 2005, ajungand la 160 de milioane de dolari.

Afacerile in franciza au prins viteza, iar specialistii estimeaza ca in acest an se va inregistra o crestere cu 40% fata de anul trecut. Piata va atinge valoarea de 160 de milioane de dolari, a spus Eugen Driga, directorul general al brokerului de francize IMO Franchising Group.
Cele mai mari sume sunt aduse pe piata de francizele din domeniul constructiilor si al bauturilor soft, care acopera peste 50% din piata. In prezent exista 210 francize, iar vestea buna este ca, in 2009, numarul acestora va ajunge la 700, conform estimarilor realizate de specialisti. Dintre acestea numai 40 sunt romanesti, in timp ce 60% sunt din SUA si Canada, o pondere mai mica avand francizele din Europa.
PIEDICI. ""Aderarea la UE va impune mici conditii pe piata, dar ea (n.r. - piata) nu va fi afectata negativ, ci va inregistra o crestere, pentru ca in mare parte francizele din Romania sunt internationale"", a explicat Driga. Din cauza resurselor financiare insuficiente ale francizatorului, aproximativ 20% dintre francize esueaza pe piata dupa primii trei ani. ""Francizatorul obtine banii necesari pentru a-si ajuta francizatul din redeventa si taxa de francizare.
Redeventa nu trebuie stabilita la un nivel prea scazut, dar nici la un nivel mai ridicat decat media de pe piata"", a mai spus Driga.
Potrivit specialistilor aceasta nu ar trebui sa depaseasca 7% din cifra de afaceri, iar cea pentru francizele de consultanta sa se situeze pana in 20%-25%. Piata francizelor din Romania a fost de 110 milioane de dolari anul trecut, potrivit estimarilor IMO Franchising Group.