De Pastile acesta, romanii nu si-au mai facut traditionalele stocuri de alimente. Cu toate acestea, am reusit sa cheltuim aproape 197 milioane de euro pe mancare, bautura si dulciuri. Transportul catre casele parintesti si locatiile de vacanta, precu

De Pastile acesta, romanii nu si-au mai facut traditionalele stocuri de alimente. Cu toate acestea, am reusit sa cheltuim aproape 197 milioane de euro pe mancare, bautura si dulciuri. Transportul catre casele parintesti si locatiile de vacanta, precum si sejururile au ridicat la 208 milioane de euro
afacerea Pastilor.

Anul acesta, Pastile nu a fost o afacere spectaculoasa. ""Din ce am vorbit cu producatorii, vanzarile au fost sub asteptari la preparatele din carne, lapte sau branza. Chiar si vanzarile de carne de miel au fost mai slabe decat anul trecut"", a declarat Sorin Minea, presedintele ROMALIMENTA. El spune ca 2006 este un an atipic, dominat de invazia pietei negre si de scaderea puterii de cumparare. ""Venim dupa o iarna relativ grea, cu facturi mari la intretinere si tarife majorate la electricitate, gaze si combustibil, care umfla preturile si diminueaza puterea de cumparare a populatiei. Nu cred ca a scazut efectiv consumul, dar multi s-au indreptat probabil catre produsele mai ieftine provenite de pe piata neagra"", a apreciat Minea.
MIEL SI PUI. Producatorii din domeniu au scos la vanzare in preajma Sarbatorilor de Pasti circa trei milioane de miei. Cum un miel are in jur de 8 kilograme, la un pret mediu de vanzare de 150.000 de lei vechi kilogramul, putem aprecia ca mieii pascali ne-au scos din buzunar peste 100 milioane de euro.
Producatorii de carne de pasare nu au inregistrat nici ei cresteri spectaculoase ale vanzarilor. ""S-a schimbat comportamentul de consum. Daca inainte, oamenii faceau stocuri in perioada Sarbatorilor, acum isi acopera doar consumul zilnic pentru ca se pot duce la magazin si pot cumpara ce, cat si cand vor"", considera Gheorghe Antochi, presedintele Agricola Bacau. Ilie Van, presedintele Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania, a estimat ca in Saptamana Mare s-au vandut circa 3.500 de tone de carne de pasare. Tinand cont ca un pui congelat are 1-2 kilograme si se vinde la un pret mediu de 50.000-60.000 de lei, putem aprecia ca friptura de pasare ne-a costat circa 3 milioane de euro.
OUA. La oua, cerea a fost insa mare, vanzarile avicolelor crescand in Saptamana Patimilor cu 40%-50% comparativ cu o saptamana obisnuita. Dar cum si oferta a fost foarte mare, producatorii au fost nevoiti sa lase la pret, a spus Gheorghe Antochi. Insa ieftinirea oualor la poarta fermei nu s-a resimtit la consumatorul final, pretul din magazin fiind tot de vreo 3.000 de lei vechi bucata. Cum piata oualor pascale este evaluata la 45 milioane de bucati, putem aprecia ca romanii au mai cheltuit alte circa 3,85 milioane de euro.
PAINE. O persoana consuma, in medie, o paine de 300 de grame zilnic, adica in cele trei zile consumul se ridica la circa 65 milioane de paini. La un pret mediu de 6.000 de lei vechi, rezulta ca dam vreo 11 milioane de euro pe paine.
BAUTURA. Vanzarile de licoare bahica au crescut cu 30%-40%. ""Sunt preferate vinurile rosii, consumul acestora crescand de doua ori mai mult decat intr-o luna normala"", a spus Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului National al Viei si Vinului. In luna cu Pastile, in Romania se consuma ceva mai mult de 10 milioane de sticle de vin de 75 de mililitri. La un pret mediu de 100.000 de lei vechi sticla, rezulta ca pe vin s-au dus alte 28 de milioane de euro.
Dar au fost destui care au ""amestecat"" vinul cu bere. ""S-au consumat cam 1,3 milioane de litri de bere"", ne-a precizat Vifor Versescu, reprezentantul micilor berari din Romania. Daca tinem cont de faptul ca aproximativ 60% din bere a fost bauta acasa, preferat fiind PET-ul, si luam in calcul un pret mediu de 30.000 de lei vechi pe litru, putem aprecia ca am cheltuit peste un milion de euro pe ""gulerata"".
BENZINA. Fuga de acasa a romanilor a pompat in vistieria benzinariilor aproape 300 de miliarde de lei vechi, potrivit estimarilor analistilor, cu aproximativ 5,5% mai mult decat anul trecut. Datorita aprecierii leului, cresterea in euro a vanzarilor de carburanti a fost de 10%, pana la 8,6 milioane euro.

DULCIURI: 50 DE MILIOANE DE EURO


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.