Pasiunea Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) pentru achizitia de elicoptere loveste din nou bugetul. Profitand de sensibilitatea generata de efectele devastatoare ale inundatiilor, Guvernul a repus pe tapet controversatul proiect de lege

Pasiunea Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) pentru achizitia de elicoptere loveste din nou bugetul. Profitand de sensibilitatea generata de efectele devastatoare ale inundatiilor, Guvernul a repus pe tapet controversatul proiect de lege privind finantarea de la buget a achizitionarii unei adevarate flotile a aerului. De aceasta data, costisitorul proiect s-a indexat: de la 165 de milioane de euro
la 220 de milioane
de euro.

Jurnalul National a dezvaluit anul trecut incercarea Guvernului Romaniei de a achizitiona, contra sumei impresionante de 165 de milioane de euro, o adevarata flotila a aerului in beneficiul MAI. Dezvaluirile ziarului nostru cuprindeau si deloc discretul lobby facut de grupul Eurocopter, parte a concernului EADS, titularul contractului de securizare a frontierelor, pentru a deveni furnizorul oficial de elicoptere al statului roman. Moneda de schimb oferita autoritatilor de la Bucuresti era continuarea investitiei Eurocopter in Romania, unde grupul are o participatie la societatea mixta constituita impreuna cu IAR Ghimbav. Dupa negarile de rigoare si furiile publice ale vicepremierului - la acea data - Seculici, Cabinetul Tariceanu a pus o perioada la dospit costisitorul proiect legislativ.
RECIDIVA. Dat fiind faptul ca apele au acoperit din nou o parte semnificativa a teritoriului Romaniei, iar elicopterele Internelor au brazdat, in transmisii televizate emotionante, cerul patriei inundate, Guvernul a scos imediat la lumina proiectul tinut la sertar. Astfel, pe site-ul MAI (www.mai.gov.ro) a reaparut in forma adaugita, spre consultare, faimoasa propunere de inzestrare. Astfel, conform notei de fundamentare, in vederea dotarii in perspectiva cu elicoptere a fost intocmit un program multianual de inzestrare pentru perioada 2007-2011. Scopul ar fi realizarea unui sistem cuprinzand centre operationale zonale, prin care sa se asigure acoperirea teritoriului Romaniei si cresterea performantei in ceea ce priveste viteza de reactie, flexibilitatea si mobilitatea interventiilor. Mijloacele de transport ar urma sa fie folosite, dupa cum scrie in documentul citat, la o multitudine de activitati specifice, printre care: multiplicare de forte, patrulare aeriana, supravegherea zonelor de frontiera, comanda si control, interventie la incendii, transport al echipelor speciale de interventie, derularea de misiuni umanitare. Dat fiind ca, la aceasta ora, in dotarea MAI exista fix 12 elicoptere (iar numai patru au o vechime in exploatare mai mica de zece ani), Cabinetul Tariceanu considera imperios necesara derularea programului de inzestrare.
HOP SI SULFINA. In opinia initiatorilor, infiintarea unitatilor speciale ar asigura reducerea timpului de reactie determinat de necesitatea utilizarii in teritoriu a aeronavelor din Bucuresti, consumul redus de resursa de zbor, sprijinirea imediata a autoritatilor administratiilor publice locale in rezolvarea problemelor populatiei aflate in dificultate si eliminarea riscului privind traversarea lanturilor muntoase pentru interventie in cazul conditiilor meteorologice nefavorabile. In mod cat se poate de asteptat, alte ministere s-au raliat imediat solicitarii Internelor: Ministerul Sanatatii (dezvoltarea sistemului regional de interventie), Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor (indeplinirea cu operativitate a atributiilor de control), Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale (paza si gestionarea fondului forestier, supravegherea incendiilor, supravegherea ariilor protejate).
""INDEXARE"". Surpriza vine din noua valoare, insumata, a contractelor de achizitii publice de produse si servicii necesare realizarii mobilitatii aeriene. De la un plafon maxim de 165 de milioane de euro, cat era limita prevazuta in precedenta propunere legislativa supusa dezbaterii publice, noua valoare este de pana la 220 de milioane de euro (exclusiv taxe, comisioane si speze aferente). In proiectul de lege, insusit de toate institutiile abilitate, se prevede ca ""procedurile de achizitie si incheierea contractelor se realizeaza cu respectarea prevederilor legale privind achizitiile publice de produse si servicii care implica apararea nationala, ordinea publica, siguranta si securitatea nationala"". Asta inseamna intr-o traducere pentru neinitiati ca, daca autoritatile decid ca ratiunile de siguranta prevaleaza, organizarea de licitatii publice nu este absolut obligatorie. O alta noutate importanta este prezenta reprezentantilor Agentiei de Compensare pentru Achizitii de Tehnica Speciala si Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice in comisiile de evaluare a ofertelor si de negociere a contractelor.
FURNIZOR INTUIT. Implicarea primei institutii presupune faptul ca, achizitia publica facandu-se de la o companie straina, un anumit procent din suma cheltuita va trebui sa se intoarca in Romania sub forma de investitie directa. Dat fiind ca, recent, o delegatie a Eurocopter (parte a EADS) a fost primita de premierul Tariceanu, una dintre temele discutiilor fiind posibila privatizare a IAR Ghimbav, iar valoarea contractului cu EADS (de securizare a frontierelor) a fost redusa cu o suma aproximativ egala cu aceea mentionata in textul propunerii legislative, este relativ lesne de intuit care va fi furnizorul de elicoptere pentru completarea flotilei guvernamentale a aerului.

Dolj, cel mai afectat

FOTOREPORTAJ

TRANSPORT. Oamenii isi feresc animalele din calea apei


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.