Dreptul de administrare a terenului Aeroclubului teritorial ""Elie Carafoli"" din Targu-Mures a ajuns subiect de disputa intre Consiliul Judetean Targu-Mures si municipalitate. Miza sunt cele 98 de hectare, aflate la mai putin de 1 km de centrul oras

Dreptul de administrare a terenului Aeroclubului teritorial ""Elie Carafoli"" din Targu-Mures a ajuns subiect de disputa intre Consiliul Judetean Targu-Mures si municipalitate. Miza sunt cele 98 de hectare, aflate la mai putin de 1 km de centrul orasului, a caror valoare de piata a fost evaluata la peste 40 de milioane de euro.

Decizia Ministerului Transporturilor de a descentraliza aerocluburile si de a ceda administrarea acestora catre autoritatile locale a dat nastere mai multor speculatii, data fiind valoarea terenurilor, care se ridica la multe milioane de euro. Nu putini sunt cei care afirma ca schimbarea administratorului inseamna, de fapt, deposedarea aerodromurilor de terenuri si redirectionarea acestora din urma catre diverse grupuri de interese. La Targu-Mures, bataia pe terenurile Aeroclubului ""Elie Carafoli"" se da intre Consiliul Judetean si Primarie. Ambele institutii doresc preluarea si administrarea aeroclubului, aflat deocamdata in domeniul public al statului si administrarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
La 30 martie, in sedinta Consiliului Judetean Mures, a fost adoptat proiectul de hotarare prin care CJ solicita Guvernului preluarea aeroclubului teritorial. Desi au fost voci care au solicitat retragerea proiectului, consilierii acuzandu-se intre ei de interese ascunse, jocuri de culise si invarteli politice, in final acestia si-au dat acordul pentru ca CJ sa ceara Guvernului administrarea aeroclubului.
VARIANTE. Baza sportiva, sau mai bine spus ""ciolanul"" pentru care se bat autoritatile locale si judetene, nu are inregistrate creante sau datorii, veniturile proprii realizate in 2005 fiind de 44.323 RON. Aeroclubul este dotat cu doua avioane, cinci planoare, un automosor, un ARO, doua tractoare, toate in functiune, si sapte planoare si un motoplanor in conservare. Unitatea mai detine cinci cladiri, din care patru (sediul administrativ, cladire parasutisti, statie meteo si hangar cu anexe) se gasesc in incinta aerodromului, iar ultima, aflata pe Str. Libertatii nr. 113, este inchiriata unei societati, AGROSEM. Lupta se da insa pentru cele 98 de hectare, aflate in intravilan la un kilometru de centrul orasului si cu o valoare estimata la peste 40 de milioane de euro. Dintre toate aerocluburile vizate a fi descentralizate, cel de la Mures este singurul care se afla in oras. Cu toate ca atat reprezentantii Primariei, cat si cei ai Consiliului Judetean se bat cu pumnii in piept ca vor pastra obiectul de activitate a aeroclubului, acestia se contreaza in proiecte care mai de care mai indraznete, care
n-au nici o legatura cu activitatea unui aeroclub. De pilda, primarul Florea a declarat ca vrea sa faca un parc industrial care sa atraga noi locuri de munca pentru mureseni. Iar asta, desi in apropierea aeroclubului exista deja unul, in care CJ a investit cinci milioane de euro din fonduri europene si care, in prezent, este falimentar. O alta varianta propusa de edil ar fi sa dea gratuit, pe o perioada de trei-cinci ani, 30 de hectare unor societati comerciale pentru a investi, iar restul de teren sa-l foloseasca pentru constructia unui centru de targuri si expozitii, cu caracter regional-international.
De cealalta parte, CJ, prin presedinta Lokodi Edita Emoke, sustine ca municipalitatea nu are nici un drept asupra acelui teren si-l acuza pe primar ca vrea sa construiasca un cartier rezidential si sa parceleze terenul dupa bunul sau plac. Doamna Lokodi are si ea proiecte in ceea ce priveste aeroclubul. Dansa sustine ca baza poate fi folosita drept un aeroport mai mic pentru oamenii de afaceri care-si pot permite achizitionarea unor avioane.
""SE TRAG SFORI DIN TOATE PARTILE!"". Dintre toate aerocluburile vizate a fi descentralizate, cel de la Mures este singurul care se afla in oras. De aici si valoarea ridicata a terenului pentru care se lupta cele doua autoritati. Viceprimarul Csegzi sustine, chiar, ca CJ a primit la inceputul lunii martie o oferta din partea unei companii care vrea sa achizitioneze teren in zona: ""Acum doua saptamani, reprezentantii NOKIA au fost aici si stiu ca au vorbit cu doamna presedinte pentru a cumpara 100 ha de teren"". Presedintele CJ a negat aceste acuzatii, afirmand ca ""viceprimarul vorbeste lucruri neadevarate si ca, atat timp cat eu voi fi presedintele Consiliului Judetean, aeroclubul va ramane aeroclub"".
Directorul aeroclubului, Petru Cormos, este sigur ca se trag sfori din toate partile pentru acest teren, dar spera ca, pana la urma, aeroclubul va ramane in administrarea Ministerului Transporturilor: ""Noi nu vrem sa ne desfiinteze. Este un aeroclub de traditie si ar fi pacat sa se intample asa ceva. Pentru noi, varianta cea mai buna ar fi sa ramanem in continuare la minister. In orice alta situatie, trebuie sa ne autofinantam. Si nu cred ca vom rezista prea mult fara bani de la buget. Se trag sfori din toate partile pentru acest teren. Toti vor sa puna mana pe el"". Domnul Cormos ne-a mai spus ca aceasta descentralizare a aerocluburilor, mai precis privarea acestora de la fondurile de stat, este o cale eleganta de falimentare a unitatilor sportive.
LOC DE ABUZURI. Desi restructurarea aerocluburilor Romaniei, din cauza lipsei finantarii de la buget, va avea ca efect sigur desfiintarea celor mai multe dintre acestea, Ministerul Transporturilor este decis ca pana la sfarsitul acestui an sa finalizeze proiectul. ""Aeroclubul Roman este finantat 100% din bugetul de stat si trebuia sa intre si el intr-un proces de reorganizare.In Europa, aceste aerocluburi functioneaza ca institutii de sine statatoare. La noi, ele nu mai pot fi sustinute numai de la bugetul de stat"", ne-a declarat Alexandros Galiatatos, secretar de stat in Ministerul Transporturilor.
Cat despre posibilele abuzuri, Galiatatos ne-a asigurat ca acolo unde exista interese locale, ""altele decat cele de sprijinire a activitatii aeronautice"", nu vor face transferul administrarii bazelor, care vor ramane sub controlul administratiei centrale tocmai pentru a elimina orice fel de suspiciune. Cu toate acestea, Galiatatos nu a negat ca se pot face abuzuri. El a declarat pentru Hotnews.ro ca ""daca Primaria locala are nevoie de un teren, aerodromul isi poate muta baza pe un alt teren. Acel teren poate avea o valoare de piata mai mica, dar aeroclubul nu are nevoie de pamant scump. Are nevoie doar de o suprafata unde sa-si desfasoare activitatea"". In cazul aeroclubului din Targu-Mures, primarul Florea a luat deja in calcul varianta stramutarii bazei unde isi desfasoara activitatea si este foarte probabil ca acest lucru sa se petreaca de indata ce va exista un cadru legal.

CJ Mures cere terenurile aeroclubului

Jurnalul National: Stim ca CJ Mures lucreaza la un proiect prin care Aeroclubul teritorial ""Elie Carafoli"" sa treaca in subordinea Consiliului Judetean...


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.