La Mihailesti, in camp, e o cruce mare pe marginea drumului. O cruce cat pentru cele 18 suflete care au murit aici. La aproape doi ani de la accident, rudele si cei care au avut de suferit de pe urma exploziei de la Mihailesti cauta inca adevarul intr-un proces anevoios si istovitor si se intreaba: ""De ce cruce e nevoie pentru a arata unde a fost ingropat adevarul?""

In dimineata de 24 mai 2004 neglijentele s-au adunat ghem si au explodat la aproape 50 de kilometri de Buzau. Un camion incarcat cu 20 de tone de azotat de amoniu s-a rasturnat pe marginea drumului, a luat foc si, la putin timp, a sarit in aer. Sapte dintre pompierii care ajunsesera de cateva minute la fata locului, soferul autotrenului, localnici veniti sa dea o mana de ajutor, doi jurnalisti de la Antena 1 si oamenii care au avut nesansa sa treaca prin zona in ceasul acela rau au murit. In total, 18 suflete. In urma lor raman rudele cu suferinta si semnele de intrebare, o caseta salvata ca prin minune cu imaginile premergatoare catastrofei si vinovatii.
Dupa tragedia care a schimbat vietile atator familii, putine sunt lucrurile care s-au schimbat: societatile transportatoare implicate in accident isi continua nestingherite afacerile si tranporturile cu azotat de amoniu, nici vorba de se-
chestrul care se vehicula la un moment dat, Doljchimul are tot cam aceleasi criterii de selectie a firmelor transportatoare de substante chimice periculoase, pe soselele din tara azotatul de amoniu inca se mai incarca in remorci descoperite si tractoare.
ACUZATII. In dosarul 743/2005 care se judeca la Focsani, ""pentru a nu fi implicatii emotionale la Tribunalul din Buzau"", sunt trei inculpati: fostul director al combinatului Doljchim, Ion Gherghe, patronul firmei de transport Mihtrans, Mihai Guna, si patronul firmei de transport Ney Transport, Ionel Ionut Neagoe. Ei sunt acuzati pentru ucidere din culpa, vatamare corporala din culpa, nerespectarea legii referitoare la protectia muncii si distrugere din culpa.
""Nu mi-ar placea sa plateasca nevinovati, dar cineva trebuie sa plateasca"", spune Anica Barbu, mama cameramanului ucis in deflagratie si una dintre putinele persoane care mai au taria sufleteasca si financiara de a continua un proces la care trebuie sa se prezinte lunar, uneori si degeaba. ""Ionut e mort - gata!"", adauga si tatal. ""Nu-l mai intoarcem . Dar de ce, Doamne, de ce?""

SUBSTANTA EXPLOZIVA. Mihai Gherghe era directorul combinatului Doljchim la 24 mai 2004. La scurt timp a fost destituit din functie, dar in prezent ocupa functia de sef al Retelei Dezvoltare Distributie la Doljchim. Vina care se imputa in primul rand acestuia este ca Doljchimul nu a semnalat pericolul pe care azotatul de amoniu il reprezinta si ca nu a solicitat acte care sa ateste pregatirea soferilor transportatori. Intr-un comunicat emis de SNP Petrom imediat dupa accident se mentioneaza faptul ca responsabilitatea transportului, a integritatii marfii, riscurile legate de marfa revin cumparatorului, respectiv transportatorului o data ce camionul a iesit pe poarta combinatului.
Dar probleme sunt si pana la poarta combinatului din Craiova. Otilia Spatarel, economist la Departamentul de Marketing la Doljchim, spune ca specialistii chimisti din combinat au vrut sa introduca in 2003 azotatul de amoniu pe lista substantelor periculoase, dar pentru ca cei de la Agentia Nationala de Substante Periculoase au zis ca normele europene nu prevad acest lucru, nu l-au mai bagat. Insa, la export, spre deosebire de azotatul care se vinde in Romania, se face fisa de securitate a produsului. Pe sacii care erau in camionul de la Mihailesti nu scria nimic care sa arate ca marfa ar fi periculoasa. ""Acum masina trebuie sa aiba niste tablite cu flacara, iar soferul face niste cursuri ca sa stie cum sa actioneze in caz de incendiu"", ne-a spus telefonic despre schimbarile in legislatie Mihai Guna de la Mihtrans, firma care se ocupa cu transportul substantelor periculoase si dupa accidentul de la Mihailesti, in care a fost implicata.

Citeste si:

CONTROL DE MANTUIALA. La poarta combinatului Doljchim controalele se fac neglijent, atat la masini, cat si la actele soferilor. Rafael Udrea, controlor poarta la Doljchim, n-a auzit in viata lui de atestat pentru soferii care vin la combinat. ""La intrare, controlez ca masinile sa fie curate, soferul sa n-aiba alcool, copii in cabina, iar actele, ma uitam daca au factura si foaia de parcurs"", povesteste emotionat omul. Ingenuu, a marturisit ca daca ar gasi o butelie la un sofer, la plecarea masinii din combinat i-ar restitui-o soferului.
Patronul unei firme de transport din Craiova, Mihai Vieru, a spus ca la poarta Doljchim era suficient ca soferul sa spuna ca a venit din partea lui cutarica, sa semneze in locul beneficiarului si se trecea imediat la incarcat marfa. Mai mult, el a recunoscut ca de multe ori, cei de la combinat, de la departamentul Desfacere, le faceau rost de clienti. Dupa accidentul de la Mihailesti, Vieru a zis ca soferilor li se cere acum licenta de transport marfuri periculoase, dar ca in viata lui nu a vazut vreo fisa cu instructiuni de depozitare si transport al marfurilor periculoase de la Doljchim.
Conducerea actuala a Doljchim a refuzat sa raspunda intrebarilor Jurnalului National privind acest subiect.

ULTIMELE IMAGINI. Cameramanul Antenei 1, Ionut Barbu, a surprins clipele premergatoare dezastrului. O exclusivitate cu un pret scump: viata lui