Dupa patru luni de dezinfectie asidua, Ministerul Transporturilor a constatat printre altele ca nu sunt respectate concentratiile substantelor folosite. Le-a scapat insa un element esential: ordinul ministrului Dobre in baza caruia au fost incheiate contractele este nul.

Unele din masurile luate de autoritati in gestionarea gripei aviare au avut doar doua efecte: castigarea de capital mediatic si ""ingrasarea"" conturilor catorva firme ""norocoase"" si, probabil, ale unor functionari publici.
IMPLICARE BIZARA. Cu toate ca la data aparitiei virusului gripei aviare in Romania exista legislatie (Ordinul 311 / 2001 care transpune o Directiva europeana) care stabilea foarte clar masurile ce trebuie luate, autoritatile au ales sa o incalce si sa arunce milioane de euro pe ""apa sambetei"". Ordinul stipuleaza ca dezinfectiile se efectueaza doar in exploatatia infectata, adica exact unde au actionat Directiile Sanitar-Veterinare.
Comandamentul Central Antiepizootic a decis insa sa amplaseze puncte de dezinfectie si intre judete, pe drumurile nationale. O masura contestata de foarte multi specialisti cu argumente puternice: ca virusul nu circula cu masina, ci cu fiinte vii, ca traseele pasarilor nu pot fi controlate, ca in satele afectate nu a fost luata nici o masura privind cainii, pisicile si alte animale etc.
Actiunile de pe drumurile nationale au fost preluate intr-un mod misterios de Mi-nisterul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT). Spunem misterios, pentru ca toate deciziile din 15 octombrie 2005, ziua in care au fost aruncate zarurile in curtea MTCT, se adreseaza Comandamentelor Judetene Antiepizootice din zonele afectate, respectiv limitrofe. Exista o decizie care face referire directa la Ministerul Transporturilor, dar aceasta a fost emisa la 21 octombrie, la o zi dupa ce contractele de dezinfectie erau deja semnate.
Au ""curentat"" reprezentantii MTCT in Comandamentul Central Antiepizootic masurile privind gripa aviara tocmai in scopul afacerii ""grase"" care a urmat? Felul in care s-a derulat actiunea ulterior inclina balanta in acest sens, dar un raspuns clar pot furniza numai institutiile abilitate.
""TUNUL"". Totul a inceput cu Ordinul nr. 1732 din 15 octombrie 2005 al ministrului Gheorghe Dobre, prin care se impunea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), Companiei Nationale Cai Ferate CFR SA (ambele structuri aflate in subordinea Ministerului Transporturilor) sa instituie puncte de dezinfectie in anumite locatii precizate, iar Agentiei de Sanatate Publica din cadrul ministerului sa supravegheze operatiunea si sa comunice problemele. Cateva zile mai tarziu (la 17, respectiv 19 octombrie), cele doua companii au semnat contractele de dezinfectie cu o firma din Iasi, SC Lumi SRL. Din acel moment, operatiunea a mers ""struna"", cel putin in ceea ce priveste platile efectuate de minister firmei iesene - peste patru milioane de euro in 2005.
In urma catorva articole aparute in presa (Jurnalul National fiind primul ziar care la inceputul lunii decembrie 2005 a luat la intrebari MTCT), Corpul de Control al ministrului s-a sesizat si a facut o verificare. Au descoperit o harababura imensa: nu erau respectate concentratiile substantelor utilizate, personalul din anumite puncte dormea ""in post"", solutia era preparata in tomberoane. Investigatiile s-au focalizat numai asupra prestatiei firmei in cauza, urmand sa fie extinse si asupra structurilor interne care trebuia sa supravegheze actiunile.
ASCUNS. Pe inspectorii Corpului de Control ii asteapta o surpriza de proportii chiar la MTCT: ordinul 1732 din 15 octombrie 2005, in baza caruia au fost semnate contractele de dezinfectie, nu a fost publicat in Monitorul Oficial. Ce inseamna aceasta? Pai, art. 10 al Legii 24 / 2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative spune ca: ""In vederea intrarii in vigoare, legile si celelalte acte normative adoptate de Parlament, ordonantele si hotararile Guvernului, actele normative ale autoritatilor administrative autonome, precum si ordinele, instructiunile si alte acte normative emise de organele administratiei publice centrale de specialiate se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I"". Nefiind publicat, ordinul nu exista, iar in acest caz contractele, ca si toate celelalte masuri ale MTCT, nu au baza legala.

OPINIE AVIZATA. Consiliul Legislativ considera
ca ordinul are caracter normativ si trebuia publicat