Continuam sa publicam analiza facuta, pe baza statisticilor si rapoartelor elaborate de mai multe institutii, asupra defectiunilor la nivelul economiei romanesti care ne creeaza probleme in raport cu exigentele aderarii. Noi semnalam doar disfunctiil

Continuam sa publicam analiza facuta, pe baza statisticilor si rapoartelor elaborate de mai multe institutii, asupra defectiunilor la nivelul economiei romanesti care ne creeaza probleme in raport cu exigentele aderarii. Noi semnalam doar disfunctiile mai stanjenitoare, in speranta ca vor fi reparate la timp. Azi, despre transporturi.

Avem o pozitie geografica si geopolitica interesanta si, cand vom deveni frontiera estica a Europei comunitare, ar trebui ca marfurile sa galgaie pe sosea si pe calea ferata, de la est la vest si viceversa. Ar trebui, dara€¦ sunt niste stegulete verzi care, nici ele, nu marcheaza suficient o realitate un pic mai trista decat ne place sa afisam. Modernizarea si reabilitarea infrastructurii rutiere, feroviare si navale nu se apropie inca nici pe departe de standardele tehnico-calitative si de siguranta ale celor trei coridoare (IV, VII si IX), care ne intereseaza si la care ar urma sa ne conectam. Doar un sfert din reteaua nationala de transport a fost modernizat si este interoperabil cu infrastructura europeana. Cu cat avem cai de transport mai bune, cu atat mai circulate vor fi. Acum, putem recunoaste ca nu avem motive sa-i injuram pe transportatorii care prefera sa ne ocoleasca.
SITUATIE GRI. Daca lucrurile merg bine, incepand de anul viitor vom intra in concurenta directa cu operatorii europeni. Dupa aderare, se vor liberaliza activitatile pe toate subcomponentele sistemului de transport. La ora asta nu prea suntem in stare sa facem fata concurentei externe.
Spre deosebire de alte domenii, in transporturi, schimbarile in bine sunt destul de anevoioase si de durata. Ca nu e suficient sa dai o lege sau zece legi ca sa-ti rasara autostrazile precum ciupercile.
De ce am ajuns intr-o situatie atat de gri?
Administratiile centrale care s-au succedat s-au ferit ca dracua€™ de tamaie sa apuce taurul de coarne si sa creioneze strategii coerente de atragere a finantarii si de demarare a unor programe investitionale de anvergura, pentru modernizarea infrastructurii de transporturi. Ca sa intram in Europa, cu sosele si cai ferate cu tot, ne costa 16,3 miliarde de euro in urmatorii zece ani, din care 5,2 miliarde in primii trei ani de la aderare.
In gestionarea fondurilor comunitare sau de la buget inca isi baga coada interesele personale, care influenteaza decizii economico-strategice in favoarea unor societati favorizate.
In goana antreprenorilor dupa majorarea artificiala a profiturilor, solutiile si tehnologiile de proiectare sunt ""uitate"" pe parcurs. Inspectorii nu-si pierd vremea cu amanuntele tehnice, din lene sau interes, si uite-asa ne alegem cu lucrari prost realizate, care incep sa scartaie de indata dupa receptie.
Sectoarele cele mai afectate de lipsa resurselor financiare sunt:

PASI DE MELC. Drumurile proaste tin departe de noi transportatorii europeni


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.