Primul cadru: Serge este un scriitor in cautarea unui contract. Maur este editorul care-i ofera un contract. Marie este bogata sotie a lui Maur. Ce ascunde contractul?

Aparent, un cliseu: pactul dintre Faust si Mefisto. Deja empatia cu personajul principal este creata. Urmatorul cadru: Serge nu este doar un scriitor, Maur nu este doar un editor, iar Marie nu este doar o burgheza plictisita si dornica de aventuri erotice cu scriitorul Serge. Al treilea pas: sotul il cunoaste pe Serge, devenit amantul lui Marie, din razboiul din Algeria intre autoritatile franceze si rebelii musulmani. Serge traieste cu voluptate actul de a ucide. Posesia, de la cea erotica pana la cea asupra vietii si mortii unei persoane, reprezinta juisarea suprema. Maur il angajeaza pe Serge sa o ucida pe Marie. Dar Marie scapa cu viata. De aici victimele devin calai si viceversa, iar unul dintre actorii triunghiului este mijlocul prin care se ajunge la scop.
SUSPANS. ""Contractul"" (Editura Humanitas) este o poveste scrisa de Vladimir Volkoff, stranepotul celebrului compozitor rus Ceaikovski. Un roman construit ca un film, ale carui capitole nu sunt numerotate nici crescator, nici descrescator, un roman politist plin de suspans cu intorsaturi de situatii, dar nelipsit de stereotipuri si, pe alocuri, previzibil. Dincolo de povestea incitanta a lui Volkoff, construita cu ingrediente devenite clasice: sex, adrenalina, moarte, ura, exista si informatiile care construiesc o parte din realitatile istorice ale Algeriei. Miza cartii nu este insa aceasta. ""Contractul"" dezvolta tema razbunarii perfecte ca mijloc de restabilire a dreptatii, asa cum sugereaza unul dintre personaje: ""Iertarea pacatelor e o chestie crestina. Noi, ceilalti, iubim dreptatea mai presus de orice"". La limita, personajul care restabileste justitia prin razbunare face parte din marea familie a lui Hamlet sau Ivan Karamazov. Cartile lui Vladimir Volkoff, un rus aclimatizat in Franta, sunt marcate de teme precum razboiul rece, spionajul, manipularea, dar si crestinismul.