De mult, Sala Mare a Teatrului National nu a mai fost arhiplina la un concert. Despre care nu se stia mare lucru, decat ca va fi sustinut de o formatie japoneza celebra. In final, entuziasmul a fost general.

Spectacolul a fost conceput in doua acte si a inceput cu echipa completa, de opt, dupa care a continuat in diferite formule. Japonezii au combinat arta teatrala cu cea muzicala, intr-un spectacol frenetic, in care, uneori au cantat simultan aceeasi tema (unele inspirate din vechile traditii) si alteori au sustinut solouri deosebit de expresive. Protagonistii au evoluat cu frenezie, lasand impresia ca energia degajata ar putea darama sala. Dar n-a fost numai forta in exprimarea artistica, a fost - inainte de toate - un entuziasm debordant, dar si destul umor si multa determinare. Mai mult, artistii au reusit cu usurinta sa depaseasca diferentele ce despart asiaticii de europeni, realizand un incredibil ""dialog"" cu sala. Iar publicul a raspuns bucuros, cu puternice aplauze in ritmul tobelor, avand o participare de 100% la cele intamplate pe scena.
DIVERSITATE. Cei opt Magnifici nu au cantat doar la tobe (mici, mijlocii, mari, foarte mari si gigantice) ci si la percutii diferite (gonguri, cinele mici), un fel de banjo (o chitara cu gat lung si trei corzi), fluiere din bambus. Toate cu denumiri ciudate: nagado-aiko, hirando-daiko, okedo-daiko etc. (tobele), atarigane si dora (gonguri, scuze lui Florin de la departamentul Sport!), chappa (cinele mici), shamisen (chitara cu trei corzi) etc.
ISTORIC. Ansamblul Yamato a luat nastere in 1993 in localitatea Nara, capitala tarii in antichitate. De fapt, titulatura de Yamato are o semnificatie aparte: in secolul al VIII-lea, Japonia era cunoscuta sub numele de Yamato, iar Nara era orasul in care se crede ca s-a nascut cultura japoneza. Grupul Yamato combina forme ale muzicii traditionale japoneze cu ritmuri si teme moderne, iar includerea femeilor in formatie (la spectacolul de la TNB au fost trei) reprezinta o rupere definitiva de traditia japoneza. Istoria muzicii traditionale din Japonia este bogata si deosebit de variata, multe dintre formele muzicale fiind importate din China, cu mai bine de 1.000 de ani in urma. Dar cu timpul aceste ""importuri"" s-au ""topit"", fiind asimilate in diferite forme de arta japoneza.
TAIKO. Din punct de vedere al instrumentelor de percutie, japonezii au luat de la chinezi trei instrumente: Kakko - toba cu o singura fata, de dimensiune medie, shoko - gong din bronz si taiko - toba cu doua fete, la care, in functie de dimensiune, pot bate doi oameni. Prin dimensiuni si sunet, Taiko ramane cel mai spectaculos instrument, mai ales cand are dimensiuni uriase, fiind nelipsit din arsenalul grupurilor de tobosari din Japonia. Pana in prezent, grupul Yamato - The Drummers of Japan a sustinut pe intreg globul - peste 1.000 de spectacole, ramase de neuitat.