Chiar daca realitatea de pe sosea spune altceva, soferii sunt inteligenti. Sunt cele mai inteligente mecanisme de condus masinile de pe planeta. Oricate chip-uri ai inghesui in oricate cutii din portbagaj, masina condusa de calculator sofeaza mai prost decat orice incepator. Chiar si decat cel care si-a luat carnetul pe o mica atentie la un politist cercetat acum pentru fals in acte publice si favorizarea infractorului.
Acum cateva luni, un concurs de sofat a reunit cateva calculatoare superputernice, cu softuri in care au intrat zeci de litri de transpiratie. Au mers cateva zeci de kilometri prin desert, insa nici unul nu s-a aventurat sa incerce o parcare cu spatele la Mall. E pur si simplu prea greu sa analizezi atatea variabile. Creierul uman a evoluat milioane de ani si tot are nevoie de un curs de 40 de ore...
Dar chiar daca nu se poate ocupa inca cu sofatul, calculatorul ar avea inca multe de facut in masina. Sa luam un exemplu: te urci, pui cheia in contact, o invarti sa porneasca motorul, tragi frana de mana, dai drumul la stergatoare, daca e cazul, sau la faruri, dai drumul la radio sau casetofon cu cantecul cu care iti place sa pleci de acasa, pui masina in viteza si pleci. Cel putin jumatate din ocupatiile acestea ar putea fi automatizate cu un program simplu si-un ecran care sa te intrebe cand te urci: ""Doriti sa initiez secventa de plecare?"".
La cat a ajuns costul componentelor, un PC de masina ar putea fi oferit ca optional la 1.500 de dolari, inclusiv pro-fitul. E mai putin decat un sistem DVD, cel putin in ofertele de pe la noi. Diverse alte chip-uri dedicate sunt diseminate in masina, iar cel putin doi producatori au oferit sisteme integrate asemanatoare PC-urilor, care gestioneaza aproape toate functiile masinii, insa nu sunt programabile de catre sofer sa faca succesiuni de actiuni, chiar si unele simple, cum ar fi plecarea. Am inteles de ce atunci cand am testat una dintre aceste masini: computerul mi-a oprit motorul pe autostrada, la 100 de kilometri pe ora. Asa s-a gandit el ca e bine, sa nu se strice motorul... Legile roboticii, inventate de Asimov, interzic unui robot sa faca ceva ce-ar putea pune in pericol viata unui om. Dar nu e nici un computer care sa le aiba implementate, pentru ca mai intai ar trebui sa-i explicam ce e omul. Iar folozofii inca mai lucreaza la asta.
Problema asta ne spune cate ceva despre industria informatica, nu cea auto. Dupa trei decenii de evolutie, nu poti sa ai incredere intr-un soft si sa-I dai pe mana robinetului de benzina. In schimb primesc carnete oameni care nu pot sa adune si sa scada nici cat cel mai necajit calculator de buzunar. Poftim de intelege ceva!