Cine ajunge la Paris si cauta o biserica ortodoxa va gasi una aproape de Catedrala Notre Dame si de cea mai veche biserica pariziana, undeva, pe malul stang al Senei. Biserica Sfintii Arhangheli Mihail, Gavriil si Rafail este una dintre cele tr
Cine ajunge la Paris si cauta o biserica ortodoxa va gasi una aproape de Catedrala Notre Dame si de cea mai veche biserica pariziana, undeva, pe malul stang al Senei. Biserica Sfintii Arhangheli Mihail, Gavriil si Rafail este una dintre cele trei catedrale ortodoxe din capitala franceza, alaturi de cea ruseasca din Strada Darue si de cea greceasca din Strada Bizet. Biserica ortodoxa romaneasca este situata pe Strada Jean de Beauvais. Primele parohii ortodoxe romanesti s-au constituit la Paris dupa 1853, o data cu venirea aici a arhimandritului Iosaf, iar la 1882 a fost cumparata cladirea actualei catedrale romanesti, edificiu care functionase de-a lungul vremii drept capela a Colegiului Dormans-Beauvais si biserica a unei manastiri dominicane, pana cand, suferind de pe urma prigoanei ateismului francez, a ramas disponibila pentru romanii care au dorit sa aiba aici un sfant lacas. SLUJITORII. Cu slujbe in limba romana si un cler roman, aceasta biserica se doreste si este realmente o oaza de ortodoxism si romanitate pentru romanii din Paris, fie ca sunt exilati, refugiati politic ori social sau simpli turisti. Slujitorii de la Sfintii Arhangheli Mihail Gavriil si Rafail sunt: pr. Constantin Tarziu, pr. Iulian Nistea, pr. Dan Savan, ierodiaconul Iosif Vlad si diaconul Viorel Nedelcu. Cum ajunge un roman sa traiasca - definitiv sau temporar - in capitala Frantei o stie fiecare in parte. Cum a ajuns insa parintele Iulian Nistea sa fie preot la catedrala din Strada Jean de Beauvais, iata ce aflam: ""Nu mi-am propus sa ajung la Paris. In urma cu trei ani, Biserica Romana din Paris avea nevoie grabnica de inca un preot, iar Mitropolitul Iosif al Europei Occidentale si Meridionale a fost cel care mi-a propus sa ma hirotoneasca preot pentru comunitatea ortodoxa romana din Paris. Am acceptat si asa se face ca am fost trimis aici, intr-un loc atat de pretios pentru exilul romanesc de toate felurile din Occident"". DESCHIDERE. Trebuie sa recunoastem ca gandindu-ne la Orasul Luminilor si mai ales la ideile unei iluminari a maselor prin stiinta in detrimentul credintei in Dumnezeu, nu putem sa nu ne punem intrebarea ""Cum se traieste Ortodoxia la Paris?"", la care, acelasi preot ne raspunde: ""Ortodoxia este una peste tot, oriunde ar fi ea. Dar, e drept, dupa cum Fiul lui Dumnezeu s-a intrupat si a luat firea omeneasca intreaga, tot asa Ortodoxia se intrupeaza peste tot, intr-un mod specific locului - se incultureaza. In Franta, Ortodoxia este in formare. Emigratiile rusesti, grecesti, romanesti etc. din ultimele doua secole au pus mai intai bazele unor comunitati destul de inchise in limbile si culturile lor proprii - inchise uneori pana la gettoizare... Astazi, ortodocsii din Franta si de la Paris sunt in plina etapa de deschidere unii catre altii, etapa de trecere de la un comunitarism repliat pe el insusi spre o Ortodoxie locala: Ortodoxia franceza, care nu exista inca. Acest proces este unul dificil, in care convertitii francezi, care tin la cultura si civilizatia lor, occidentale, si ortdocsii din tarile traditional ortodoxe, care si ei tin la puternicele lor culturi ortodoxe ale locului de unde vin, incearca sa faca impreuna «casa buna», ceea ce nu e intotdeauna usor: reconcilierea dintre Occident si Orient nu se face de pe-o zi pe alta"". STUDENTII. Poate ca orice tanar roman cu dragoste de carte a visat macar o clipa sa isi continue studiile la Paris. Acest lucru li se intampla unora cu adevarat. Este greu pentru ei, este usor? Cum ii ajuta biserica? Preotul Nistea spune: ""Sunt multi studenti romani la Paris, si cred ca nu facem destul pentru ei... Studentii traiesc si ei drama dezradacinarii, uneori foarte acut, pentru ca sunt imprastiati peste tot, nu intotdeauna au contacte intre ei si nici timp liber nu au, ca studentii din Romania - caci cei mai multi dintre ei sunt obligati sa-si ia mici joburi pe langa studentie, ca sa se poata intretine in scumpetea de la Paris; ori acest lucru le mananca timpul si energiile si, in plus, sunt pusi adesea in situatii umilitoare acolo unde lucreaza. Mitropolia Ortodoxa Romana din Europa Occidentala si Meriodonala cu sediul la Paris a pus acum cativa ani bazele unei asociatii studentesti, Nepsis, destul de activa"". SPRIJIN. Pentru proaspatul venit la Paris de real folos este site-ul bisericii care poate fi accesat la www.egliseroumaine.com si care cuprinde o pagina de ""Informatii utile si recomandari pentru studentii romani la Paris"". Este in planul acestei parohii din inima Cartierului Latin si deschiderea unui cenaclu literar gazduit in localurile bisericii, precum si revitalizarea Bibliotecii Romane din Paris, care este si ea gazduita de aceasta biserica. CALATORI. Paradoxal sau poate destul de trist este ca nu sunt prea multi cei care, stabiliti in Franta, merg la bisericile ortodoxe de acolo. Mai numerosi sunt cei aflati in trecere, la studii sau la lucru. ""Acestia umplu parohiile romanesti de la Paris, desi ei nu sunt propriu-zis parohienii nostri, ci mai degraba calatori ai unor parohii din Romania, ortodocsi in trecere prin parohiile noastre. Totusi, pentru ca numarul lor este mare, trebuie ca parohiile noastre sa faca un efort temporar important pentru a-i ajuta, pe toate planurile. De exemplu, parohieni de-ai nostri fac in mod benevol cursuri de limba franceza cu ei; ori ii ajuta cu traducerea unor acte; ori merg cu ei la spital; ori le dau sfaturi privind scolarizarea copiilor. Uneori facem cate o cheta pentru repatrierea corpului unui roman mort la Paris sau pentru ajutorarea unui sat lovit de calamitatile naturii"", povesteste parintele Iulian Nistea despre felul in care biserica ortodoxa din Paris se implica in viata si problemele fiecaruia dintre cei care ii trec pragul. ACEEASI
""Ortodoxia este una peste tot, oriunde ar fi ea. Dar, e drept, dupa cum Fiul lui Dumnezeu s-a intrupat si a luat firea omeneasca intreaga, tot asa Ortodoxia se intrupeaza peste tot, intr-un mod specific locului - se incultureaza. In Franta, Ortodoxia este in formare"" TINERI
""Studentii traiesc si ei drama dezradacinarii, uneori foarte acut, pentru ca sunt imprastiati peste tot, nu intotdeauna au contacte intre ei si nici timp liber nu au, ca studentii din Romania"" - pr. Iulian Nistea, Biserica Sfintii Arhangheli Mihail, Gavriil si Rafail din Paris PREOT, SCRIITOR, WEBMASTER


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.