Face parte din generatia de aur a Operei Romane. Singura care mai traieste. La 92 de ani, mezzosoprana Venera Rogozea traieste departe de forfota strazilor. Din casa nu a mai iesit de sapte ani. A ridicat sali in picioare, a inzestrat cu stiinta sa zeci de invatacei in ale cantatului. Daca ar fi avut si urmasi, ar fi avut totul.

Ochi migdalati, verzi-olive, fruntea lata, par blond, bogat si ondulat. Chipul Venerei Rogozea zambeste cochet de pe hartia fotografiilor ingalbenite de trecerea timpului. ""Aici aveam 20 de ani! Si aici, 40! Iti vine sa crezi?"", ma intreaba femeia. Si-o unda de mandrie palpita usor pe buzele ei, caci mare diferenta intre cele doua chipuri nici ca s-ar putea gasi. Si cum altfel cand ""toata viata mi-a placut sa fiu ingrijita si aranjata? Daca nu imi placea o rochie, varsam cerneala pe ea!"", spune artista, ascunzandu-si chicotelile in causul palmelor. Acum isi sprijina anii intr-un baston ""facut pe comanda, cu maner aurit"". Peste opt ani ar deveni centenara. Dar nu mai asteapta nimic. Cei 92 de ani sunt pentru cantareata de opera ""o greutate prea mare pentru un corp de 59 de kg"".
MOBILA VIENEZA SI EDUCATIE SPARTANA. Venera Rogozea este singura solista din generatia de aur a Operei Romane care inca mai traieste. Dinu Badescu, Mircea Lazar si toti greii Operei au disparut. A ramas singura. Sora si cei doi frati s-au dus in lumea celor drepti. ""Pe mama am pierdut-o cand aveam doar 34 de ani! Ce greu a fost!"", suspina doamna Rogozea. Amintirea femeii blande si fragile, dar si a tatalui ii picura emotie in voce: ""Tata era un barbat inalt, mama era maruntica. Era un om dur, iar educatia pe care ne-a dat-o a fost una spartana: «Dupa supa nu aveti voie sa beti apa! La masa se sta drept si nu se ciolfaie!». Niciodata insa nu i-am auzit certandu-se: fie mama era prea inteleapta si stia sa calmeze lucrurile, fie au avut puterea sa ne fereasca privirile si auzul de astfel de lucruri"".
CANTAT VERSUS MEDICINA. Bunic - inventator stabilit in Franta, unchi - profesori universitari in strainatate, tata - inginer, familie care batea moneda puternica pe cultura si pe studii inalte. Nu intamplator, copila Venera, la 19 ani, a fost trimisa la studii ba la Viena, la unchii mamei sale, ba in Germania. Italiana, germana, franceza nu i-au fost straine. Le-a invatat cu pofta, fie prin cantec, fie prin lectura, cele doua mari pasiuni ale sale. S-a pregatit indelung pentru a intra la Facultatea de Medicina. A ignorat fiorul artistic pe care il simteau mai toti membrii familiei, spunandu-si ca nu e ea in stare de o cariera muzicala. ""Tata de tanar avea un flaut din lemn de abanos cu clape de argint, mama canta aria din «Madame Buterfly», fratele cel mare la vioara, iar cel mic la trombon. Unul dintre unchii mei, cel care m-a si indemnat sa dau la Conservator, avea o voce minunata, de tenor"", povesteste Venera Rogozea. Din cand in cand isi mai trage sufletul obosit. Vorbeste acum despre cele doua luni de dinaintea examenului de la Conservator, timp in care s-a pregatit, intrand pe primul loc.
""Atuul meu a fost ca invatam repede!"" Ore de repetitii si de vocalize, zeci de spectacole si apoi mii de reprosuri. Prestatiile sale nu o multumeau niciodata. Ba ca a facut cinci pasi in loc de trei, ba ca o nota a fost stramba si uite asa toata noaptea o framanta cu ganduri. Reusitele muncii sale nu le pune pe seama norocului. ""Am fost singura de la mine din an care a fost angajata la Opera. In anul trei de facultate am dat concurs si am intrat la clasele de opera de proba. Daca timp de doi ani dovedeai ca esti bun, te angajau. Asa s-a intamplat cu mine."" Si 25 de ani a interpretat roluri mari, care i-au pus in valoare talentul ca mezzosoprana, dar si ca soprana. Vocea sa metalica, puternica si egala in toate registrele i-au permis sa abordeze roluri variate. Succesul a venit insa greu, prin multa munca. Rolul Reginei Amneris din ""Aida"" l-a jucat dupa 12 ani de cariera. A urcat pe scena si in opera ""Cavaleria mexicana"", in rolul principal, alaturi de Mircea Lazar, dar dupa patru ani de pregatire in particular. ""Era foarte greu sa primesti roluri principale. Pentru ca voiam sa progresez, lucram diferite roluri cu profesoare in particular. Asa am invatat si rolul Reginei Amneris. Am ajuns sa am acest rol printr-o minune. La repetitia generala a operei «Aida», in care rolul principal il avea minunata solista Elena Cernei, m-a chemat directorul Victor Cotescu si mi-a spus sa urc pe scena. Am repetat ariile 3 si 4. A doua zi am debutat cu Amneris. Mi s-a spus ca imi pun mai bine vocea in rol. Si am cantat pana la sfarsitul carierei."" Ba chiar de cateva ori a reusit sa salveze spectacolele Operei Romane. ""Nici nu vazusem partitura, nu stiam ca trebuie sa intru in scena. Cu cateva minute inainte m-au anuntat. Una ma machia, alta ma imbraca si eu ma uitam pe note si versuri. Dar am reusit de fiecare data. Cu astea ma voi mandri toata viata.""

ARTIST. In tinerete, a cucerit publicul cu frumusetea si cu vocea ei puternica, capabila sa interpreteze roluri atat de diferite