Aproape 15 inspectii cu rapoartele aferente, plus documentatia si concluziile Comisiei Europene, despart Romania de aflarea datei pe care Executivul european o avanseaza pentru aderare. Adevarata birocratie specifica Bruxelles-ului incepe insa abia atunci.

Delegatii europene substantiale vor sosi in Romania pana in luna martie. Este vorba despre 14 inspectii (misiuni de peer-view, in limbajul birocratic european) care vor evalua, pe diferite domenii, vor face din Romania un stat membru competitiv inca de la 1 ianuarie 2007, data-tinta a aderarii. Existenta acestor misiuni este cea mai clara dovada ca Executivul Uniunii Europene (UE) nu a decis deocamdata daca ar trebui sa recomande amanarea cu un an a intrarii Romaniei in UE, spune seful delegatiei Comisiei Europene (CE) la Bucuresti, Jonathan Scheele. ""Daca ar avea in acest moment un punct de vedere privind acest lucru, Comisia nu ar cheltui o mare suma din fonduri europene pentru a trimite 14 misiuni de peer-review diferite in Romania si un numar similar in Bulgaria, pana in martie. Decizia CE va fi luata la 16 mai"", a declarat ieri Scheele, omitand sa mentioneze ca 16 mai pica marti, zi cu trei ceasuri rele.
PROCEDURA. Indiferent daca Executivul UE recomanda aderarea la 1 ianuarie 2007 sau mai tarziu, in 2008, urmeaza o procedura complicata. Recomandarea trebuie acceptata de statele membre, care formeaza Consiliul European. La randul sau, Parlamentul European a cerut, anul trecut, sa fie consultat, ceea ce inseamna ca va urma si un ""raport despre raport"", in care europarlamentarii vor evalua raportul si mai ales concluzia formulata de Executivul UE. Cu tot roul sau consultativ, Legislativul nu ar putea, din punct de vedere procedural, sa blocheze decizia cu privire la data aderarii, fapt reconfirmat de Jonathan Scheele. El a subliniat ca, in eventualitatea unei recomandari de amanare a aderarii Romaniei, decizia va apartine in fapt Consiliului European. Nu Parlamentului si nu Comisiei. Practic, reprezentantii la varf ai statelor membre vor vota, fiind nevoie de o majoritate calificata pentru ca orice hotarare sa poata trece.
ROLUL AUSTRIEI. Cat despre rolul pe care l-ar avea in acest proces presedintia austriaca, in vigoare de la 1 ianaurie 2006 pana la 30 iunie 2006, acesta a fost explicat de ambasadorul Austriei la Bucuresti, Christian Zeileissen. In calitate de reprezentant al presedintiei semestriale a Uniunii Europene, el a spus ca Austria ""devine activa numai daca exista o recomandare de amanare a aderarii"". In acest caz, Austria trebuie sa coordoneze pozitia Consiliului European.