Patrascan Nastica, Galati: ""Am 43 de ani si doresc foarte mult sa stiu cum as putea sa plec la munca in strainatate. Am vazut la un post de televiziune o adresa de e-mail, dar nu am putut sa o retin. Aceasta adresa prezenta o oferta a Guvernului roman pentru cei care vor sa munceasca afara. Va rog sa-mi spuneti daca exista si alta posibilitate de mediere a unui contract de munca.""
RASPUNS: Orice solicitant de locuri de munca in strainatate trebuie sa cunoasca faptul ca plecarea la lucru in strainatate presupune mai multe etape. In primul rand trebuie sa se inregistreze in banca de date a solicitarii pe baza depunerii dosarului cu documentele doveditoare de catre fiecare solicitant. De asemenea, trebuie avut in vedere ca va fi necesar sa participe la diverse teste psihologice si profesionale organizate in vederea aprecierii asupra capacitatii individuale, prezentarea la selectii, efectuarea controlului medical, legalizari si traduceri de acte. A pleca la lucru in strainatate mai presupune ca persoana in cauza sa cunoasca ca ii trebuie un fond banesc minim pentru transpunerea in practica a acestei dorinte, care sa-i permita sa acopere cheltuielile pentru traduceri si legalizari de acte, teste, control medical, participari la selectii, cheltuieli de transport. Dosarul unui solicitant de locuri de munca in strainatate trebuie sa contina minimum urmatoarele documente: copie de pe buletinul sau cartea de identitate, cu o valabilitate de minimum sase luni de la data depunerii dosarului; copie de pe pasaport, cu o valabilitate de minimum sase luni; adeverinta medicala de la medicul de familie ca sunteti clinic sanatos sau ca nu figurati in evidenta cu boli cronice, in original; cazier judiciar cu o valabilitate de 30 de zile, original; copie de pe certificatele de calificare sau absolvire, legalizat la notariat; copie de pe carnetul de munca sau decalaratie pe proprie raspundere ca nu aveti carnet de munca, legalizata la notariat; curriculum vitae, fisa personala care va fi o pagina dactilografiata cu date personale; dovada emisa de Directia Generala de Evidenta Informatizata a Persoanei din care sa rezulte ca nu are interdictie legala de a parasi localitatea sau alte limitari ale executarii dreptului de libera circulatie in alte tari. Daca angajatorul strain va dori si alte documente, solicitantul de locuri de munca trebuie sa le depuna, el va fi anuntat de agentul de ocupare. Pentru a pleca la munca in strainatate puteti apela la o firma care se ocupa de intermedieri de acest gen sau o puteti face prin Oficiul pentru Migrarea Fortei de Munca cu adresa in Strada Valter Maracineanu 1-3, etaj 4, Sector 1, Bucuresti, telefon 021-315.88.44, 021-315.50.64. Neciu Stelian, Caracal: ""Am muncit la stat 30 de ani. Pentru asta primesc o pensie destul de mica. Dupa pensionare am mai muncit la o firma inca zece ani. Si de aici am mai primit o suma foarte mica de bani. Din anul 2004 nu i-am mai primit nici macar pe acestia. Mi s-a spus ca cei cu doua pensii nu mai au dreptul la majorari sau la corelari. Casa de Pensii din Slatina nu mi-a zis nimic despre aceasta procedura. Se spune ca pensiile in agricultura se recalculeaza. Ce trebuie sa fac?""
RASPUNS: De la Casa Nationala de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale am primit urmatorul raspuns: ""Prin cererea nr.21535/ 19.10.1987, domnul Neciu Stelian a solicitat inscrierea la pensie pentru munca depusa si limita de varsta. A fost emisa decizia 60637/ 09.11.1987 pentru o vechime in munca de 23 ani, 3 luni, 14 zile incepand cu 01.12.1987, cuantumul pensiei fiind de 1.602 lei din care pensia de asigurari sociale = 1.199 lei, pensia suplimentara = 261 lei, compensatie =142 lei. Nu i-au fost valorificate la stabilirea initiala a pensiei perioadele 05.01. 1945 - 01.03.1948, 01.09.1951 - 15.08.1958, intrucat datele nu au fost corect inregistrate in carnetul de munca, precum si perioada 01.10. 1965-17.03.1969, cat a fost angajat la CAP Unirea Stoenesti, deoarece nu a depus act din care sa rezulte daca a fost angajat conform Codului Muncii. Prin cererea nr.1237/ 27.01.1988, acesta a solicitat recalcularea pensiei depunand adeverinta nr.45/25.01.1988 eliberata de Consiliul Popular al comunei Stoenesti pentru perioada 1951-1958. A fost emisa decizia 60637/24.06.1988 prin care s-a procedat la recalcularea pensiei rezultand o vechime in munca de 30 de ani, 2 luni si 28 de zile si un cuantum al pensiei de 1.967 lei (PAS 1.564 lei, PS 261 lei, compensatia 142 lei). Incepand cu 01.12.1998 dosarul a fost transferat in judetul Dolj si a fost emisa decizia 194570/ 30.11.1998. Cuantumul pensiei fiind de 584.821 lei din care PAS = 524.055 lei, PS = 60.766 lei. Incepand cu 01.09.2000 a revenit in judetul Olt si a fost emisa decizia 145368/30.11.2000 prin care a fost revizuit cuantumul pensiei prin acordarea recorelarii prevazuta de HG nr. 173/1998 rezultand un cuantum al pensiei de 1.011.274 lei, astfel: PAS =1.003.624 lei; PS = 83.768 lei; LASS = 76.118 lei. In continuare a beneficiat de toate masurile de protectie sociala acordate prin hotarari de guvern. Prin cererea nr.1132/ 10.02.1997 domnul Neciu Stelian a solicitat inscrierea la pensie pentru munca depusa in sectorul agricol. A fost emisa decizia 885020/ 26.02.1997 pentru un timp util de zece ani din care opt ani efectiv lucrati si doi ani cu asigurare conform Legii nr.80/1992. Facem precizarea ca fiind beneficiarul unei pensii de limita de varsta din sistemul asigurarilor sociale de stat nu a putut beneficia de prevederile OUG nr.67/2003 privind majorarea pensiei din sistemul agricol. Conform prevederilor HG nr.1550/2004 si OUG nr.4/2005 a beneficiat de recalcularea pensiei din sistemul public. Punctajul mediu anual obtinut prin recalculare a fost de 1,06926 din care 0,07403 punctaj realizat din stagii din agricultura. Inainte de recalculare, punctajul mediu anual a fost de 1,14408: 1,06410 punctaj corespunzator pensiei de asigurari sociale, 0,07998 corespunzator pensiei din sectorul agricol. Conform prevederilor HG nr. 777/2005 a beneficiat de majorarea punctajului cuvenit din sectorul agricol, astfel incat punctajul cuvenit in plata la data aceasta este de 1,07666 si cuantumul pensiei a ramas acelasi, respectiv 339 RON"". M. B., Bucuresti: ""Locuiesc la etajul noua al unui bloc de zece etaje din Bucuresti si doresc sa stiu daca peretii mei exteriori (nu de pe scara interioara) sunt parte comuna. Inteleg ca aspectul coloristic trebuie sa respecte estetica. Intrebarea mea se refera la reparatii (infiltratii, condens, mucegaiuri) care nu s-au facut de multi ani. Un vecin de pe coloana poate sa comande aceste reparatii pe cheltuiala celorlalti, fara ca ceilalti sa locuiasca pe aceeasi coloana cu solicitantul faptuitor? Daca peretii mei sunt parte comuna si la exterior, eu ce mai am in proprietate personala? Daca mai sunt proprietar, pe ce sunt? Numai pe aerul din apartament? A doua problema: sunt pensionar cu acte in regula si sunt administrator la doua, trei blocuri. Este obligata asociatia de locatari-proprietari sa-mi plateasca concediul medical si sa nu-mi desfaca contract de munca chiar daca sunt nemultumiti de mine?""
RASPUNS: Potrivit specialistilor de la Liga Asociatiilor de Proprietari Habitat, conform prevederilor HG 400/2003, art. 23 B, litera c - modificata prin HG 1386/2003, proprietarii au obligatia ""sa contribuie la repararea sau la consolidarea si la mentinerea in stare de siguranta a proprietatii comune indivize din cadrul condominiului..."". Art. 46 precizeaza: ""cheltuielile pentru lucrari de intretinere, servicii, reparatii si consolidare la partile de constructii si instalatii aflate in proprietatea comuna indiviza - astfel cum este descrisa in cartea tehnica a constructiei si in acordul de asociere ca: subsolul; conducetele de distributie si coloanele instalatiilor de apa, canalizare, termoficare, energie electrica; casa scarii; podul, spalatoria; uscatoria; terasa; acoperis si altele asemenea se repartizeaza proportional cu cota-parte de proprietate indiviza a fiecarui proprietar, astfel cum este inscrisa in acordul de asociere sau care a fost recalculata conform prevederilor art. 45, alin. 3"". Conform legislatiei in vigoare (Legea nr. 114/1996, Ordonanta de Guvern nr. 85/2001, Hotararea de Guvern nr. 400/2003 cu modificarile ulterioare), Asociatia de Proprietari raspunde pentru repararea partilor comune. Reparatiile se pot efectua si de catre proprietarii afectati direct de infiltratii, in intelegere cu Asociatia, urmand ca ulterior sa se recupereze banii de la ceilalti membrii ai Asociatiei de Proprietari. Mentionam ca Asociatia de Proprietari poate fi amendata daca nu intreprinde demersurile necesare repararii partilor comune (in acest caz, fatada). Asociatia de Proprietari este obligata sa plateasca concediul medical al angajatilor sai, conform prevederilor Codului Muncii. Contractul de munca este suspendat pe perioada concediului medical si nu poate fi desfacut in acest timp. Contractul de munca poate fi desfacut in conditiile in care calitatea serviciilor prestate nu este considerata satisfacatoare si angajatul (in acest caz, administratorul) nu-si indeplineste atributiile necesare pentru existenta unui management performant"". Cercel Tudor, Alexandria: ""Indexarile, compensarile, salariile de merit, indemnizarile de conducere inscrise in carnetul de munca si pentru care s-au platit asigurari sociale acordate de o institutie publica centrala de stat dupa anul 1990 se iau in calculul punctajului care se stabileste la recalcularea pensiei? Care este data si numarul Monitorului Oficial in care s-au publicat normele de aplicare a Legii pensiilor 19/2000 si Ordonanta de Urgenta 4/2005?"" Mihailescu Vasile, Piatra Neamt: ""Am lucrat la Uzina de fibre sintetice Savinesti in perioada 1960-1990 ca operator chimist. In aceasta perioada am beneficiat de spor de toxicitate 75% si spor de noapte 15%-20%, iar in cartea de munca nu sunt trecute. Am fost la uzina pentru a lua adeverinte pentru a dovedi existenta acestor sporuri, dar mi s-a spus ca nu am dreptul. As vrea sa stiu daca beneficiez de aceste sporuri, pentru ca cei care s-au pensionat dupa 1992 beneficiaza."" Ungureanu Sever, Botosani: ""M-ar interesa sa aflu de la CNPAS care este perioada corecta care se ia in calcul la stabilirea drepturilor de pensie. Din ultimii zece ani de activitate, se iau in calcul primii cinci ani de activitate sau ultimii cinci?"" R. D., Alba: ""Am o vechime inregistrata de peste 18 ani si alti noua ani si sase luni in avocatura. Am 28 de ani lucrati fara intrerupere. As dori sa stiu daca pot beneficia de pensie de serviciu in baza dispozitiilor articolului 81 din Legea 247/2005. Cu circa trei ani in urma am renuntat prin demisie la calitatea de magistrat. In caz afirmativ, unde si in baza caror acte sa ma adresez."" Nicolae Dumitrescu, Bucuresti: ""Sunt pensionar, din anul 1977. Am avut functia de inginer-sef al serviciului de Geodezie si pentru aceasta activitate am fost pregatit prin studii superioare ingineresti de Politehnica din Bucuresti timp de patru ani si jumatate. Care este dispozitia legala prin care se acorda o majorare a pensiei pentru persoanele cu studii superioare? Ce anume prevede acest act? Acest act normativ prevede ca pensionarul interesat sa depuna si alte acte, in afara diplomei de absolvire a cursului superior? Termenul de solicitare a majorarii pensiei mai este inca in vigoare? Cu ce trebuie sa demonstrez ca am facut cursuri la Politehnica? Care este institutia de stat abilitata sa decida si sa dispuna majorarea pensiei in acest sens?"" Atanasiu Gheorghe, Bucuresti: ""Am fost pilot de meserie si am iesit la pensie la data de 1.10.1987, cu o vechime in munca de 55 de ani, noua luni si doisprezece zile. Pe grupe, graficul meu de munca ar fi: 20 de ani, noua luni si douazeci si opt de zile - grupa I de munca, cinci ani - grupa a II-a, si 16 ani - grupa a treia de munca. In prezent am o pensie de 5.900.000 lei. Problema pe care o am este ca din luna iulie a acestui an astept sa mi se recalculeze pensia, dar nu am primit nici o marire. Va rog sa ma ajutati.""
RASPUNS: Va indrumam sa va adresati la Casa Judeteana de Pensii de care apartineti sau la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale cu adresa in Strada Latina numarul 8, Sector 2, Bucuresti, telefon Infoline - 021-250.91.11 sau la 0800.826.727 (linie telefonica gratuita) pentru a oferi amanuntele necesare rezolvarii situatiei dumneavoastra.