Am mai atras atentia asupra dinamicii productivitatii in 2005, care ar trebui sa ne puna pe ganduri. Mai ales daca nu este vorba de o evolutie conjuncturala, legata de adaptarea dureroasa la noul context format de aprecierea monedei autohtone, cresterea tarifelor la energie si intensificarea concurentei pe piata interna. Oricum ar fi, insa, trebuie sa intram mai mult in ""cutia neagra"" a functionarii economiei romanesti; ma refer la ceea ce se intampla in interiorul intreprinderilor, acolo unde se iau decizii privind strategii, cat si in ce sa se investeasca, cheltuielile cu cercetarea si dezvoltarea (R&D), pregatirea personalului (educatia), etc.
Folosesc notiunea de ""cutie neagra"" (black box) intrucat avem de-a face cu o zona a economiei unde nu este usor de patruns; ea nu ofera lesne date si nu beneficiaza de atentia sistematica a celor care fac investigatii la nivel macro. Cifrele agregate, la nivel macro, desi furnizeaza indicii privind tendinte, au irelevanta cand ascund o varietate mare de conditii. Si, ele nu lamuresc ce se ascunde in spatele unor cifre privind investitii si obiective formulate in termeni vagi. Nici analizele la nivel sectorial nu sunt, adesea, lamuritoare deoarece si ele recurg la prelucrarea unor date agregate. Trebuie spus, insa, ca ele, reprezinta totusi un progres fata de analizele ce privesc ansamblul economiei. De pilda, un studiu sectorial care a anticipat dificultatile actuale ale industriei confectiilor este cel elaborat de o echipa a Grupului de Economie Aplicata (GEA) pentru patronatul FEPAIUS cu cca doi ani in urma. Pentru ca am mentionat analize sectoriale se cuvine sa arat ca acest tip de analiza are antecedente notabile la noi. Alaturi de studiul mentionat mai pot fi evocate si altele elaborate de Centrul Roman de Politici Economice (CEROPE), GEA, de centrul de studii condus de inginerul Cezar Mereuta, sau cele finantate de Institutul European Roman. Dar ele nu acopera nevoia acuta de a intelege mai bine ce se intampla in diverse sectoare ale economiei, in intreprinderile autohtone in perspectiva intrarii intr-o Uniune unde, problemele legate de competitivitate au devenit obsedante (vezi Agenda Lisabona) - pe fondul concurentei globale. Sondajele care sunt facute, periodic, de Banca Nationala, de Institutul de Statistica au si ele utilitate, dar nu pot face mai mult decat se poate cere acestui tip de cercetare. Din pacate, cei care ar trebui sa fie cei mai interesati si implicati in intrarea in ""cutia neagra"", prin studii sistematice, nu par a fi. Ma refer la asociatiile patronatelor mari. Aici avem ilustrarea unei incapacitati de organizare si articulare a intereselor comune, care sa se reflecte si in demersuri de investigare a mersului economiei romanesti, a diverselor sectoare. Astfel incat, pe baza datelor primare, a celor rezultate din analize riguroase, sa fie luate decizii bine informate, care sa mareasca sansa de reusita in competitia economica. Sunt sefi de intreprindere care sunt tentati sa intre in viata politica, sau care deja au facut acest pas. Uneori este vorba de orgolii personale si neintelegerea, inca, a ceea ce inseamna ""conflict de interese"". Alteori, se considera ca numai prin implicarea directa/personala in viata politica se poate schimba ceva de fond in viata economica. Orice argumente am aduce in favoarea unei asemenea implicari, jocul devine periculos cand legaturile intre politic si economic sunt obscure si interese inguste, parohiale, isi gasesc sustinere pe langa lege si moralitate.
Se poate afirma si asa: capitalul strain controleaza tot mai mult din activele din Romania, deci cui ar servi asemenea analize. Chiar daca decizii majore, in numeroase domenii, se iau in afara granitelor tarii, a sti ce se intampla in ""cutia neagra"" este util. Cu cat vom sti mai bine, cu atat mai usor ar fi sa se formeze legaturi, aliante strategice, care sa protejeze interesele economiei romanesti. Economia reala nu este o aglomerare de intreprinderi, mici si mari, care interactioneaza la intamplare; exista, se pot dezvolta aliante intre intreprinderi, exista obiective singulare dar si comune, exista interese publice asa cum exista interventia sectorului public, prin politici public - care pot fi mai bune, sau mai rele. Toate acestea sunt argumente pentru a deschide mai mult ""cutia neagra"", pentru a lua decizii mai bune, care sa permita cat mai multor segmente ale economiei romanesti inserarea profitabila in retele industriale si de servicii europene.