Social 8 August 2008 18:41
Dupa ce un ponei cat o palma a starnit mania diasporei si autosesizarea unor politicieni si jurnalisti, Horia-Roman Patapievici a incercat sa desfiinteze acuzatiile de pornografie si antisemitism aduse tinerilor artisti romani care au expus la New York.

In data de 18 iunie 2008, la galeria de arta a Institutului Cultural Roman de la New York, a avut loc vernisajul "Freedom for Lazy People", ai caror protagonist sunt street artistii Nuclear Fairy (Linda Barkasz), IRLO (Laurentiu Alexandrescu) si Omar (Marwan Anbaki), cunoscuti in Romania pentru lucrarile lor de pe peretii marilor orase, din spatii precum librariile Carturesti din Bucuresti si Cluj, terasa Teatrului National din Bucuresti, sau din publicatii precum ziarul Cotidianul sau revista TimeOut Bucuresti.

La New York au fost invitati sa picteze intregul spatiu al Galeriei Romane, aflata chiar in centrul orasului american. Munca creatoare si in final valoarea creatiei celor trei tineri a fost insa grav pusa la indoiala chiar de catre o parte a diasporei romane din SUA, reprezentata de catre publicatia New York Magazin, unde, John Gabrian Marinescu scria cu revolta "Zvastica si sex in vitrina ICR-New York!".

Pozitia lui Marinescu inflameaza opinia publica din Romania si astfel, un eveniment care de obicei trece neobservat-vernisajul unei expozitii de arta contemporana-devine subiect de scandal mediatic si politic si se consuma chiar si cu o descindere a politiei americane la fata locului.

Institutul Cultural Roman este acuzat ca promoveaza o arta depravata si fara valoare, pe banii publici, pentru ca mai apoi sa se ajunga la o campanie de denigrare publica a lui Horia Roman Patapievici si a Corinei Suteu, care este directoarea Institutului Cultural Roman de la New York . Iar unul dintre cele mai virulente atacuri au fost aduse de catre Antena 3 si Andrei Badin, pe blogul personal, in opozitie cu perspectiva favorabila pe care o are publicatia Cotidianul fata de evenimentul artistic si de asemenea, Durox, un reprezentant al diasporei din SUA, care se manifesta in blogosfera si care s-a straduit in tot acest timp sa arate intr-o alta lumina ceea ce s-a intamplat in galeria romana de la New York.

Un ponei roz a fost pus la zid pentru zvastica de pe crupa lui

In anul 1965, un artist revolutionar, germanul Joseph Beuys, suscita atentia publica printr-un performart organizat la o galerie de arta din Dusseldorf. Timp de cateva ore, incearca sa ii explice unui iepure mort principiile artei.

Amintirea acestui moment din istoria artei, controversat la momentul lui, nu este intamplatoare pentru ca metafora si ideile voit absurde generate atunci de artistul german, se potrivesc scandalului iscat in jurul expozitieie de arta contemporana organizata de Institutul Cultural Roman la New York, unde au fost invitati tinerii street artisti pentru a crea, intr-un stil actual, nonconformist si apreciat pe scena artei contemporane internationale, dupa cum a aratat Corina Suteu la conferinta de presa.

Intentia reprezentantei romane de la New York, a fost aceea de a se alinia la stilului pe care il promoveaza institute culturale cum este cel francez sau cel ceh, fapt neapreciat si neinteles de catre o parte a mass-mediei din Romania si de reprezentantii de la New York Magazin.

Ceea ce intriga este faptul ca lucrarea controversata reprezinta un ponei roz care are inscriptionata pe o coapsa o svastica. Existenta poneiul a ajuns in acest moment subiect de dezbatere pentru Senatul Romaniei care a propus organizarea unei comisii parlamentare pentru a analiza activitatea Institutului Cultural Roman, ceea ce a facut-o pe jurnalista Andra Matzal de la Cotidianul sa noteze: "Senatul cauta svastici sub cozi de ponei", intr-un articol recent.

"S-a creat o mistificare de proportii. Poneiul este cat o palma. In presa a aparut cu dimensiuni foarte mari, el este cat o palma. Acuzatia de anitsemitism, falsa, acuzatia ca exportam insemne naziste, falsa, acuzatia ca politia americana s-a autosesizat, falsa!", a precizat Horia-Roman Patapievici in cadrul conferintei de presa de ieri.

"Tot scandalul a pornit de la nimic!", a subliniat Horia Roman-Patapievici. "Daca Senataul a constituit o comisie pentru a analiza activitatea Institutului Cultural Roman este in regula, daca insa aceasta comisie a fost constituita pentru ca ICR sa fie supus oprobriului public, dupa cum a declarat Adrian Paunescu, atunci nu mai sunt de acord cu ceea ce se intampla".

De altfel, pe parcursul conferintei de presa, Patapievici a subliniat de mai multe ori incarcatura politica data evenimentului, care a ajuns si in gura unor oameni politici pe care pana acum nu i-am auzit pomenind ceva despre artisti sau despre arta, avandu-l ca exemplu pe Ion Iliescu si pozitia pe care si-o asuma pe blogul sau, vis-à-vis de evenimentul artistic organizat de Institutul Cultural Roman.

"Galeria Romana de la New York urma sa prezinte pentru urmatorii trei ani arta contemporana, pentru ca am considerat ca trebuie modernizata imaginea artelor romanesti, care sa fie conectate la ce se petrece pe plan international"
, a argumentat Suteu la conferinta de presa sustinuta in spatiul oferit de Libraria Carturesti.

A meritat 'poneiul roz' o investitie de 8000 de euro?

Corina Suteu a admis, in cadrul conferintei de presa, ca prezenta artistilor romani la New York a costat Institutul Cultural Roman 8.000 de euro. De fapt, marea polemica a fost starnita de ideea ca Institutul Cultural Roman cheltuieste banii publici pentru a promova o forma de exprimare “care nu poate fi considerata arta”, desenul cu vopsea pe ziduri, asociat cu “pornografia” si “antisemitismul”.

Acest tip de argument este repede inlaturat de specialisti in arta contemporana si de publicatii de exceptie cum este New York Times si New York Magazine care, departe de scandalul romanesc lauda prestatia tinerilor romani chemati sa picteze decorul pentru musicalul “Fela!”, in regia lui Bill T. Jones. De asemenea administratorii celui mai important site care promoveaza arta de strada in SUA, woostercollective.com, au fost foarte impresionati de cei trei romani, iar evenimentul s-a bucurat de intreaga atentie a acestui site.

Aplauzele starnite in randul opiniei publice americane nu fac insa decat sa confirme absuriditatea scandalului din Romania si faptul ca in final, obiectivul de a prezenta o alta fata a culturii romane, cea actuala, colorata si creativa, reprezentata de un grup de tineri artisti, a fost indeplinit cu succes.

Intelectuali si experti in arta apara activitatea Institutului Cultural Roman de la New York

Mihai Oroveanu, directorul Muzeului National de Arta Contemporana, a declarat, pentru jurnalista Andra Matzal de la Cotidianul, ca este foarte amuzat de intreaga poveste: "Toti acesti domni care acuza, sa puna mana pe carte, sa vada ce se mai intampla. Daca pui «Princess X» in galantarul de la ICR, inseamna ca Brancusi este un pornograf. Ce sa mai spun de Courbet sau de Louise Bourgeois. Eu cred ca tepusa lui Ghildus e mai pornografica decat toate acestea. Noi in MNAC ar trebui sa fim controlati mult mai des, pentru ca noi promovam pornografia cu veselie", a mai adaugat Oroveanu. Cat despre interventia Senatului, directorul MNAC afirma ca i se pare "o imixtiune absolut scandaloasa in alegerea unui artist", precizand ca "E timpul ca ICR sa expuna operele parlamentarilor. Senatul contribuie, de fapt, la acest act artistic. Expozitia si-a atins scopul. Mi se pare ca pornografiile se afla in alta parte".

Ruxandra Balaci, coordonatoarea Departamentului de Arta Contemporana a MNAC, a declarat pentru Cotidianul ca, in opinia sa, au dreptate cei de la ICR si ca Senatul este lipsit de orice competenta si cultura vizuala. Ba, mai mult, Ruxandra Balaci considera ca cei de la ICR ar trebui lasati sa-si faca treaba, precizand ca un scandal de acest fel la Muzeul Pompidou ar fi imposibil.

Dan Perjovschi, unul dintre cei mai apreciati artisti romani ai momentului, prezent de asemenea la conferinta de presa, a afirmat ca stilul sau se aseamana cu ceea ce fac Nuclear Fairy, Omar si IRLO, ca ii sutine si ca de fapt, problema adevarata este felul in care mass media reflecta astfel de evenimente artistice.

Mai multe imagini care ilustreaza activitatea street atistilor romani, pe blogul mironghiu.wordpress.com, in timp ce jurnalista Andra Matzal, care s-a afalat la New York alaturi de cei trei, la invitatia ICR, pentru o prelegere despre fenomenul artei de starada din Romania, a publicat in Cotidianul, articolul 'Street art romanesc intr-un teatru newyorkez' .


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.